Gearboxin kanssaperustaja Brian Martel on EG:n haastattelussa jatkanut Duke Nukem Foreverin puolustamista, ja kutsunut sen saamia arvosteluita epäreiluiksi.
"Nimetkää joku toinen peli joka on samassa tilanteessa. Tätä peliä kehitettiin 15 vuotta ja sen moottori vaihtui useita kertoja. Eihän se voinut koskaan täyttää kaikkien toiveita, eikö niin?"
Martelin mukaan peli oli mitä sen pitikin olla, eli nykyteknologialla toteutettu vanhan koulukunnan räiskintä. Hän ei myöskään ymmärrä mistä kaikki pelin saama viha oikein tuli, ja Martelin mielestä pelikriitikot käyttivätkin arvosteluita puhujanpönttöinä puhuakseen omista vakaumuksistaan.
Hän puolusti pelin poliittisesti epäkorrekteja elementtejä, pitäen niitä kiinteänä osana 3D Realmsin alkuperäistä näkemystä.
"Annoimme sen olla sen mitä sen pitikin olla. Gearbox varmisti, että maailma sai nähdä mitä 3D Realms oli tehnyt, ja uskon että kaikkien pitäisi olla kiitollisia, että se saatiin julkaistua missään muodossa, muuten se olisi vain hävinnyt."
Samalla Martel kuitenkin myös ottaa hieman etäisyyttä Duke Nukem Foreveriin, jatkaessaan:
"Oliko se Gearbox-peli? No ei. Kun ja jos seuraava Duke ilmestyy, se tulee olemaan enemmän linjassa sen kanssa mitä ihmiset pitävät ja odottavat Gearbox-tuotteelta. Mutta tämä nyt oli 3D Realmsin visio, ja se oli mahtava. On hienoa että maailma sai nähdä sen."
Duke Nukem Foreverin arvosana pyörii 49:n ja 54:n välillä Metacriticissä. Gamereactor antoi sille 5/10.