Suomi
Gamereactor
laitearviot

Razer Huntsman v2 Analog

Analogisuus tuo mukanaan ongelmia huippunäppäimistöön

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactori testasi äskettäin Razer Blackwidow v3 -näppäimistön. Nyt vuorossa on Razerin upouusi ja erikoinen analoginäppäimistö Razer Huntsman v2 Analog. Näppäimistön ehdoton erikoisuus on kaikkien painikkeiden analogituki, eli näppäimistön jokainen painike pystyy antamaan dynaamisen arvon tietokoneelle perinteisen binäärisen sijaan. Kiitos ominaisuudesta kuuluu Razerin omille optisille kytkimille ja niiden jousirakenteelle. Kääntöpuolena näppäimistö lienee kallein sarjavalmistettu pelinäppäimistö markkinoilla, ja sen hinta sijoittunee 250 ja 300 euron välimaastoon. Nimensä mukaisesti näppäimistö pohjautuu muutaman vuoden takaiseen Huntsman-näppäimistöön ja kahdesta Huntsman-mallista parempaan rannetuelliseen huippumalliin Razer Huntsman Eliteen.

Huntsman Eliteä on hyvä kopioida, sillä se on yksi parhaista markkinoilla olevista pelinäppäimistöistä. Näppäimistön kuvaus kannattaa katsoa yllä olevan linkin takaa. Edeltäjäänsä nähden metsämiehen seuraavaan versioon on lisätty USB3-läpivienti näppäimistön vasemmalle puolelle. Sen käyttäminen vaatii kuitenkin erillisen USB-A-liitännän kiinnittämisen koneeseen. Toimiakseen näppäimistö tulee taasen kiinnittää USB-C-liitännällä, ja sitä varten toimitetaan myös USB-C <-> USB-A -adapteri, jos USB-C-paikkaa ei koneessa ole. Harmillisesti kiinteä kaapeli on epäsymmetrisesti näppäimistön vasempaan laitaan sijoitettu, eikä sen vaihtaminen onnistu siististi nyppäisemällä, mikä heikentää vianetsintää ja korjauksia kotikonstein.

Razer Huntsman v2 Analog

Analogikytkinten näppäintuntuma on täysin uniikki eikä vertailukohtaa ole. Voimakas ääni yhdistettynä pehmeään painallustuntumaan ilman taktiilista vastinetta, mutta painalluksen myötä suurentuvalla kytkimen painallusvastuksella on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Näppäintuntuma on miellyttävä, vaikkakin samaan aikaan varsin erikoinen kokemus. Hetken kirjoitettuaan sormenpäät tuntuvat jopa kihelmöivän ja kaipaavan takaisin painikkeiden päälle. Painallusvastus ei siis ole lineaarinen vaan se kasvaa (54 -> 74g) painalluksen kulkiessa pohja-asentoaan kohden, mikä lienee sormenpäiden reaktion takana.

Tämä on mainos:

Kaikki ei kuitenkaan ole aurinkoista hyvästä näppäintuntumasta huolimatta. Analog v2 on nimittäin edeltäjäänsä Eliteä huonompi näppäimistö, jos analogisuuden tuoman erikoisuuden unohtaa, eikä USB3-läpiviennistä anna lisäpisteitä. Näppäimistön pääasiallinen toimi on - rumpujen pärinää - toimia näppäimistönä, ja tällä saralla heikentymän huomaa harmillisten pikkuvikojen tähden. Ongelmia on kolme, joista kaksi ensimmäistä ratkeaa rekisteröintipainalluksen konfiguroinnilla. Viimeinenkin helpottuu huomattavasti samalla ratkaisulla.

Ensimmäinen on tuplapainallukset, joita näppäimistö rekisteröi varsin helposti. Erityisesti jos Synapse-sovelluksella on säätänyt painalluksen rekisteröintietäisyyden pieneksi (1,5 mm). Mitä suuremmaksi etäisyyttä kasvattaa, sen vähemmän tuplapainalluksia tulee, mutta toisessa ääripäässä on oma ongelmansa. Rekisteröintietäisyyden 3,6 mm maksimi on testiyksilössä täysin käyttökelvoton, sillä painallukset eivät rekisteröidy edes voimakkailla painalluksilla läheskään joka kerta. Kun joka viides tai kymmenes painallus jää rekisteröimättä, ei näppäimistöä yksinkertaisesti voi käyttää. Paras kompromissi tuntuu olevan 3,3 mm, jolla painalluksia ei jäänyt ainuttakaan rekisteröimättä eikä tuplapainalluksiakaan näkynyt.

Kolmas ongelma on ongelmista harvinaisin, mutta selvästi ärsyttävin. Näppäinpainallus rekisteröityy sattumanvaraisesti pohjaan painuneena painalluksena, eikä se pääty ennen kuin painiketta painaa uudestaan. Kuvittele tilanne, jossa pelihahmo liikkuu sivusuuntaisesti oikealle ja tarkoituksesi on kurkata nurkalta jättäytyen osittain seinän tarjoaman suojan taakse. URAAA!!! Täältä tullaankin ja rynnitään vauhdilla ulos. Toisen painikkeen painaminen, esimerkiksi sivusuuntainen vastakkaiseen suuntaan, johtaa tilanteeseen, jossa kumpikin suunta on painettuna, ja pelihahmo jää näin seisomaan paikoilleen. Ainoastaan jumittuneen painikkeen uudelleen painallus vapauttaa tilanteen. Painike ei siis jää fyysisesti kiinni vaan kytkimessä on jokin rekisteröintiin liittyvä ongelma, joka aiheuttaa virhetilanteen. Ongelmaa tapahtui monella painikkeella ja erityisesti nopeatempoisissa tilanteissa jossa painalluksia tulee paljon. Kirjoittaessa en saanut ongelmaa toistumaan koskaan. Joskus parin tunnin pelisessiosta selviää ilman tätä tuskaista kokemusta, joskus niitä tulee useampia. Mutta mitä kaikkea analogisuus sitten tarjoaa pelaajalle?

Razer Huntsman v2 Analog
Tämä on mainos:

Jokainen näppäin on analogisuuden myötä ohjelmoitavissa kuin peliohjaimen liipaisimet tai modernimmat painikkeet konsanaan. Pieni painallus johtaa autopelissä hellään kaasun painamiseen, ratin kääntöön tai vaikkapa hiippailuun. Ja mitä enemmän painetta antaa painikkeelle, sitä isompi on pelissä vaste. Suurin ongelma analogisuuden kanssa on käytön vaikeus. 1,9 mm rekisteröintietäisyys on niin pieni ääripäiden välillä, että tilanteen hallitseminen pelin timmellyksessä tuntuu lähes mahdottomalta jopa pianistille. Ehkä selvästi pidempiaikaisella syventymisellä tilanteeseen pääsisi sisään paremmin? Nyt ominaisuutta ei käytännössä tahdo edes huomata, sillä vuosikymmenet näppäimistöllä pelanneena painallukset menevät automaattisesti pohjaan saakka tai painallus vaatii niin paljon ajatusta, että keskittyminen peliin katoaa täysin.

Mielenkiintoisena lisäominaisuutena analogiset kytkimet tarjoavat mahdollisuuden myös kaksoisrekisteröintiin, missä Synapse-sovelluksen avulla voidaan näppäimen painallukseen asettaa yksi painike ja ylöspäästämiseen toinen, esimerkiksi sama painike Shiftin kanssa. Ohjelmointi on täyttä tuskaa, mutta ehkä tästä ominaisuudesta saa erikoistarpeiden kanssa myös iloa.

Oma murheenkryyninsä on analogisuuden vaatima säätö ja erikoiskonfigurointi, jotta analogiset rekisteröinnit saa toimimaan peleissä analogisella näppäimistöllä. Käytännössä yleisin tapa on emuloida peliohjainta ja määrittää painikkeet tietyiksi peliohjaimen painalluksiksi. Tällöin ongelmia voi tulla esimerkiksi pelin käyttöliittymän kanssa, joka monissa peleissä vaihtuu lennosta sen mukaan, tuleeko käsky peliohjaimelta vai näppäimistöltä. Jollei ominaisuutta pääse poistamaan käytöstä kuten Overwatchissa, on lopputulos sietämätöntä vilkkumista, mikä heikentää selvästi pelikokemusta.

Razer Huntsman v2 Analog on paperilla fantastinen näppäimistö, mutta analogiset kytkimet tuovat harmillisesti ongelmia mukanaan. Jos haussa on analoginen näppäimistö erikoistarpeeseen, voi Huntsman v2 Analogia suositella hyvänä vaihtoehtona. Muiden kannattaa kuitenkin ostaa sen sijasta edullisempi Razer Huntsman Elite, jonka kanssa vastaavia painallusongelmia ei ole ilmennyt.

Razer Huntsman v2 Analog
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Magneettinen rannetuki, mediakontrollit, standardi näppäinasettelu, kaksoispainetut näppäinhatut, USB3-läpivienti, analogisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia
-
Äänekäs naputus, analogisten painikkeiden hyöty jää marginaaliseksi, epäsymmetrinen ja kiinteä kaapeli, USB3-läpivienti vaatii erillisen USB-A-liitännän, analogisten kytkinten ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score


Ladataan seuraavaa sisältöä