Suomi
Gamereactor
laitearviot

Logitech G920 Racing Wheel

Vakavan amatöörin ratti

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tavallinen peliohjain on kompromissi eri pelityyppien ohjattavuuden välillä. Autoilupeleissä se toimii varsin mukavasti, kunhan peli itse ei äidy liian realistiseksi, jolloin ohjaimen tatti ei enää riitä tarpeeksi hienovaraiseen liikkeeseen. Logitech G920 -ratti vie kurvailun sille seuraavalle tasolle, ja tuo samalla rutkasti lisää fiilistä shikaanista toiseen posottaessa.

Xbox Onelle ja PC:lle suunniteltu G920 on käytännössä nappeja lukuun ottamatta sama laite kuin PS4:lle yhteensopiva G29. Ensituntuma laitteeseen on hyvä. Normaalia auton rattia pienempi halkaisija tuntuu aluksi oudolta, muttei haittaa pidemmän päälle. Keinonahkapinnoite tuntuu käsissä hyvältä ja antaa G920:lle astetta korkeatasoisemman tuntuman. Konsolin ja valikoiden ohjaamiseen tarkoitetut napit ovat asiallisia ja hyvin tarpeellisia. Erityiskiitosta irtoaa vielä ratin alle sijoitetuille napakoille vaihdelätkille, jotka naksahtelevat tyydyttävän tuntuisesti kierroksia lisätessä tai vähentäessä. Logitech myy settiin lisäosana myös vaihdekeppiä, mutta ratin kytkimillä pärjää normaalikäytössä erinomaisesti. Ratti kiinnittyy pöytään tukevasti kahden kiristettävän leuan avulla.

Mukana tulevat polkimet ovat samalla tavoin korkealaatuiset ja jämäkät. Ne eivät liu'u etenkään matolla, kiitos alapinnasta löytyvän liukuesteen. Kaasu ja kytkin toimivat odotetulla tavalla lineaarisesti, mutta netissäkin kränää aiheuttanut jarru taas ei. Sen jousen sisään on asetettu pieni jäykkä muovinpala, jonka tarkoitus lienee emuloida perinteisen auton muita polkimia jäykempää jarrutuntumaa. Palan saa kyllä pois noin 30 ruuvia irrottamalla, muttei ilman takuun purkautumista. Suurin ongelma ratkaisussa on, että monet pelit odottavat myös jarrupolkimen menevän päätyyn asti. Esimerkiksi Forza Horizon 4:ssä (pelisarja, joka tuntuu suosivan peliohjainta rattien kustannuksella) polkimen runttaaminen näytti telemetriatietojen perusteella tuottavan vain noin 70 prosentin jarrutuksen. Poljinta ei voinut myöskään vaihtaa, toisin kuin esimerkiksi Project Cars 2:ssa, jossa jarrun siirto kytkimelle tuotti sekä miellyttävämmän tuntuman että hieman suuremman ja mukavamman välin jalkatilassa.

Logitech G920 Racing WheelLogitech G920 Racing Wheel
Tämä on mainos:

Täydellä Force Feedback -tuella ja 900 asteen kääntösäteellä varustettu G920 tekee vaikutuksen etenkin sitä kunnolla tukevissa peleissä. Tien pintaa ja palautetta simuloivan Force Feedbackin saa tarvittaessa todella ärjyille sormia kurittaville tasoille. Mekaniikka on myös kohtalaisen äänekäs, mutta moottoreiden melu ylittää yleensä pyörästön rutinat.

Tässä kohtaa kannattaa tehdä hieman tutkimusta, miten ratit ylipäänsä toimivat omissa suosikkiralleissa. Forza Horizon 4 on selkeästi tehty ensisijaisesti peliohjaimille, joten esimerkiksi driftaaminen ratilla on todella, todella vaikeaa. Lisäksi radat ovat lyhyitä ja käännökset jyrkkiä, joten ratin fyysisen kääntämisen hitaus kurittaa kierrosajoissa. Se sijaan Project Cars 2:n tai Assetto Corsan perinteisemmät kilpa-autoradat ja rattien parempi huomioiminen tuottivat välittömästi paremman ajonautinnon. Radoissa on paljon pitkiä suoria, loivia kaarteita ja reunusta, joissa ratin hienosäätö ja tuntuma tiehen pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Pelejä testattiin sekä Xbox One X:llä että PC:llä ilman suuria eroja, tosin pikatestattu rFactor 2:n demo ei tuntunut tunnistavan rattia oikein ajantasaisista ajureista huolimatta.

Rattina Logitech G920 on erittäin pätevä vakavan harrastajan laite. Noin 300 euron hintaisena hankintaa kannattaa punnita vakavasti sen mukaan, mitä pelejä pelaa. Koko ikänsä peliohjainta käyttäneelle virtuaalikuskille rattiin siirtyminen on iso askel, josta ei kannata välittömästi odottaa kierrosaikojen parantumista, päinvastoin. Opettelu kuitenkin kannattaa etenkin, jos Project Carsin ja Assetto Corsan kaltaiset simulaatiot kuuluvat päivittäiseen pelivalikoimaan ja moottoriurheilusta haluaa saada viimeisetkin immersiot puserrettua ulos ilman oikeaan ralliautoon hyppäämistä.

08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Jämäkkä rakenne, napakat napit, laadukkaat polkimet (varauksin)
-
Jarrupolkimien jäykkyys, äänekäs Force Feedback
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score


Ladataan seuraavaa sisältöä