Suomi
Gamereactor
ennakot
Far Cry 3

Far Cry 3:n moninpeli

Massive roiskuttaa bensaa liekkeihin Far Cry 3:n moninpelissä, johon on haettu hieman uutta kulmaa vakiintuneiden nettiräiskintöjen rinnalla. Bengt Lemne piipahti studiolla testaamassa peliä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Verkossa pelattavat räiskintäpelit ovat kenties tiiveimmin täytetty genre tämän päivän pelimarkkinoilla. Modern Warfaren ja Battlefieldin kamppaillessa kärkisijasta ja Halon kaltaisten pelien vetäessä välistä oman yleisönsä tuoreille tulokkaille jää niukalti tarttumapintaa. Lojaalin fanikunnan lisäksi genren suurimmat hitit nauttivat korkeista tuotantoarvoista, joten varteenotettavaa haastajaa ei tehdä tuosta vain. Sellaisen luomien edellyttää kovaa työtä, innovaatioita ja loputonta iterointia.

Ruotsalaisen Ubisoft Massiven tehtävänä on nostaa Far Cry 3 moninpeliräiskintöjen eliittiin. Studio pestattiin pari vuotta sitten kehittämään yksinomaan moninpelikomponenttia Ubisoft Montrealin luoman avoimen maailman seikkailun rinnalle.

Massive ei ehkä ole itsestään selvin valinta tähän tehtävään, sillä sen aiemmat pelit kuten World in Conflict ovat olleet vahvasti strategiapainotteisia. Studiopomo David Polfeldt totesikin, että Massive istui strategiagenren poterossa ennen päätymistä Ubisoftille. Studiolla on kuitenkin runsaasti kokemusta erilaisten verkkopelien ja -kokemusten kehittämisestä. 230-henkinen tiimi paiskii töitä paitsi Far Cry 3:n moninpelin, myös Uplay-palvelun ja vielä tuntemattoman projektin parissa (huhujen mukaan sekin moninpeliin liittyvä).

"Far Cryn moninpelissä tiimityöskentely on kaikki kaikessa", luova johtaja Magnus Jansén kuvaili.

Tämä on mainos:

Vastaavia sanoja on kuultu ennenkin, mutta Far Cry 3 pyrkii implementoimaan tiimitoiminnot tunkeilemattomasti ja kiinnostavasti tavalla, joka muistuttaa hieman roolipelien alueellisia efektejä. Systeemin ytimessä on Battle Cryksi kutsuttu "huuto", ja kehittäessä omaa hahmoluokkaa päästään myös valitsemaan eri huudoista mieleisin. Huudot vaihtelevat vaikutuksiltaan, joista riippuen myös käyttötarkoitukset muuttuvat hieman. Jotkin lisäävät lähettyvillä olevien joukkuetovereiden maksimaalista elinvoimaa, mikä sopii ennen taistelua täräytettäväksi huudoksi, kun taas toiset palauttavat menetettyä elinvoimaa taistelun aikana. Mukana on myös esimerkiksi lisänopeutta antavia huutoja. Battle Cryn liikakäyttöä rajoitetaan klassisella jäähdyttelyajalla.

Far Cry 3

Systeemi kannustaa pysyttelemään kimpassa ja hyödyntämään yhdessä pelaamisen edut, mutta se ei pakota pelaajia tiettyihin rooleihin tai rajoita valinnanvapautta. Battle Cry heijastuu myös toiseen tärkeään systeemiin: Team Supportiin. Pelissä ansaitaan support-pisteitä sotahuutojen käytöstä, ja pisteet lisääntyvät sitä mukaa, mitä useampi joukkuetoveri on huudon piirissä. Kulloisenkin määrän voi nähdä ruudun alareunasta, joten takana tulevia tovereita ei tarvitse jatkuvasti kytätä. Lisäksi support-pisteitä ansaitaan joukkuetovereiden herättämisestä henkiin sekä vihollisten merkitsemisestä.

Pisteet täyttävät ruudun oikealla laidalla olevaa kolmiportaista mittaria, jonka täyttyessä on mahdollista aktivoida erityisiä support-toimintoja. Tukitoimet tuovat peliin oman säväyksensä, ja niihin pääsevät käsiksi vain ne, jotka pelaavat aidosti yhdessä.

Tämä on mainos:

Lopulliseen peliin toimia on luvassa tukuittain, mutta esittelyyn käytetyssä demossa niitä oli vain kolme: skanneri, joka paikantaa viholliset suojienkin takaa, kaasupommitus, joka hämmentää tilannetta rajallisella alueella tietyn aikaa, sekä tynnyripommitus, jossa yli lentävästä helikopterista pudotetaan bensiinitynnyreitä alla olevien niskaan. Kolmesta vaihtoehdosta kiinnostavin oli itse asiassa keskimmäinen, koska kaasun vaikutukseen joutuneet eivät kykene erottamaan normaalisti joukkuetovereitaan vihollisista. Sen sijaan kaikki hahmot näyttävät valkeasilmäisiltä hirviöiltä. Friendly fire kytketään päälle ja kaaos ottaa vallan. Ne, jotka tietävät tarkalleen, missä omat joukkuetoverit liikkuvat, voivat edelleen poimia oikeat vastustajat, mutta muussa tapauksessa riskinä on se, että tulee tappaneeksi joukkuetoverinsa vihollisen sijaan. Kaasupommitus ruokkiikin mielenkiintoisella tavalla läpi pelin kulkevaa hulluusteemaa.

Far Cry 3

Pelimuodoista pelattavissa oli kaksi, kun taas kolmannesta - Team Deathmatchistä - puhuttiin vain ohimennen. Ensimmäisenä vuorossa oli Domination Sub Pen -nimisellä kentällä. Toisessa päässä kenttää oli sukellusvene ankkuroituneena ja toisessa sijaitsi pieni kylä. Alueiden välillä kulki useita tunneleita ja polkuja. Kahden kahdeksan hengen joukkueen vääntäessä vastakkain touhu oli melko tyypillistä dominaatiotappelua, ja lähinnä edellä mainitut support-toiminnot rikkoivat normaalia kaavaa. Dominationin pelaaminen tuntuikin enemmän alkupalalta kuin pääaterialta, jollaiseksi seuraavana vuorossa ollutta Firestormia voisi luonnehtia.

Firestormissa ottelut jakautuvat kahteen vaiheeseen, joista ensimmäisessä joukkueilla on kaksi hyökkäys- ja puolustuskohdetta. Juju on siinä, että kohteet ovat bensa-asemia, ja molemmat olisi tuikattava tuleen miltei samaan aikaan, jotta pelimuodossa edettäisiin toiseen vaiheeseen. Suorin reitti asemalta toiselle kuitenkin estyy liekkien ottaessa vallan, joten joukkueiden on koordinoitava kaksi samanaikaista iskua kahteen eri paikkaan. Toisaalta puolustuksessa olevat voivat pohtia, kannattaako molempia asemia yrittääkään puolustaa vai keskitetäänkö puolustus vain toiseen.

Kun molemmat kohteet ovat liekeissä, käynnistyy niin sanottu Firestorm-vaihe. Kentän keskelle avautuu radiopiste, jolla toinen joukkue voi kutsua koneen, joka pudottaa lisää bensaa liekkeihin ja päättää ottelun, ja toinen koneen, joka sammuttaa liekit ja resetoi kentän.

Loppuhuipennus on mielenkiintoinen käänne, jossa joukkueet voivat joko rynniä suoraan radiopisteelle tai yrittää pelata hieman taktisemmin ja asettaa räjähteitä matkalle toisen joukkueen päänmenoksi. Radiopisteen kaappaamiseen tarvitaan periaatteessa vain yksi pelaaja, mutta ainakin testatussa Temple-kentässä radio oli hyvin avoimella paikalla ja siten vaarallinen yksinäisille susille. Tosin mikäli plakkarissa on vielä support-pisteitä, voi alueen haudata kaasuun huvittavin seurauksin. Lienee sanomattakin selvää, että Firestorm vaikuttaa tähän asti paljastetuista pelimuodoista lupaavimmalta. Toivoa sopii, että Massivella olisi vielä vastaavia yllätyksiä hihassaan.

Far Cry 3

Hahmonkehitykseen ei vielä päästy pureutumaan, mutta puheista päätellen systeemissä on paljon syvyyttä ja pelaajille halutaan antaa vapaus luoda omaa pelityyliään tukevia hahmoja. Tapa, jolla uudet varusteet, sotahuudot, support-toiminnot ja perkit toimivat yhteen, tekevät muokattavuudesta mielenkiintoista. Pelaaja voi esimerkiksi hankkia perkin, joka lyhentää sotahuutojen jäähdyttelyaikaa, tai hankkia sotahuudon, joka lisää toimintanopeutta kentällä.

Kunkin erän lopussa voittajajoukkue pääsee kynimään vastapuolen parhaan pelaajan. Onko tälle armelias vai ei, se on itse päätettävissä. Systeemi muistuttaa hieman Mortal Kombatin fatalitya, mutta sillä lisäbonuksella, että molempien joukkueiden pelaajat ovat katsomassa. Pelin edetessä tällaisia loppukohtauksia on mahdollista avata myös lisää.

Jää nähtäväksi, onnistuuko lopulta Far Cry 3 hamuamaan oman yleisönsä kovien kilpailijoiden rinnalla, mutta pelissä on ehdottomasti potentiaalia. Vaikka ohjaus oli konsolilla vielä hivenen kömpelöä, pelisuunnittelun osalta vauhdikkaan Modern Warfare -tempon ja uusien joukkuepelimekaniikkojen yhdistelmä vaikutti mukavan tuoreelta.

HQ
Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Far Cry 3Score

Far Cry 3

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Hyvät, pahat, rumat ja sekopäät kohtaavat Ubisoftin uudessa jättiräiskinnässä, joka siirtää Far Cryn takaisin viidakkoon.



Ladataan seuraavaa sisältöä