Suomi
Gamereactor
ennakot
Tera

Tera

Massiivimoninpelimarkkinoilla käy tänä vuonna kuhina. Miten korealainen Tera pärjää kilpailussa, se jää vielä nähtäväksi, mutta ensitesteissä paljastui niin hyvää kuin huonoakin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Bluehole Studion kehittämä Tera rantautuu länsimaihin keväällä selvässä haastajan asemassa. Alati tiivistyvän verkkoroolipeligenren edustajana sillä ei ole samanlaisia valmiita kannuksia kuin esimerkiksi viime joulun Star Wars: The Old Republicilla tai muilla suureen nimeen luottavilla julkaisuilla. Tera pyrkii kuitenkin erottumaan massasta paitsi vinkeän korealaisella tyylillään, myös taistelupainotteisuudellaan.

Kehittäjät ovat mainostaneet pelin kohdalla reaaliaikaista taistelua, joka poikkeaa useimmista muista verkkoroolipeleistä. Pelissä ei esimerkiksi ole automaattista tähtäyslukitusta, eivätkä iskut tapahdu vain kohdetta klikkailemalla. Sen sijaan pelaaja liikuttaa kameraa käytännössä niin kuin yksinpeliin keskittyvissä roolipeleissä ja erilaiset miekaniskut ja loitsut tekevät kipeää vain viholliseen aidosti osuessaan. Samaan tapaan jousiampuja joutuu tähtäämään tähtäysristikolla vihollisia, jotta nuolet löytäisivät kohteensa. Vaikuttaa varsin lupaavalta - ainakin tähän asti.

Tera
Tera hyödyntää pohjanaan Unreal Engine 3:a, joka löytyy myös mm. Gears of Warista. Kuvasuunnittelu on kuitenkin selvästi vivahteikkaampaa ja pirteämpää - selkeästi korealaista.

Käytännön tuntuma ei ole aivan sitä, mitä voisi kuvitella. Vaikka peli lukeutuukin reaaliaikaisimpiin ja toiminnallisimpiin kokonaisuuksiin omassa lajissaan, ei pelimekaniikkaa voi väittää yksinpelien kaltaiseksi. Testatussa, toistakymmentä ensimmäistä tasoa kattaneessa betassa taistelu tuntui vielä melko yksinkertaiselta ja helpolta. Joidenkin hahmoluokkien hyökkäys- ja väistöliikkeet väläyttelivät kaksisuuntaista iskujen ja väistöjen dynamiikkaa, jossa onnistuminen ei ole sattumanvaraista noppapeliä, mutta vastustajien hyökkäyskuvioista ja hahmojen kyvyistä huokuvat silti lajityypin juuret. Se jousipyssyn nuolikaan kun ei lennä kuin lyhyehkön matkan eteenpäin, kadoten vaikutusalueen jälkeen kuin tuhka tuuleen. Kyseessä on ristiriitainen sekoitus, aivan kuin tekijät eivät olisi kyenneet tai halunneet viedä reaaliaikaisuutta niin pitkälle, että taistelu olisi aidosti eläväistä ja vallankumouksellista.

Tämä on mainos:

Myöskään eteen tulleet tehtävät eivät olleet juuri tavanomaista kummoisempia. Tasokehitystä boostataan alussa lähinnä eri variaatioilla tehtäväkaavasta "surmaa 10 tämäntyyppistä vihollista". Myös erilaisia nouto- ja viestinvientitehtäviä tuli vastaan. Paikoin pelaajan pompottelu hahmolta toiselle oli ärsyttävän keinotekoisen tuntuista, kun hahmot ovat melkein vierekkäin. Elävää dialogia Star Wars: The Old Republicin tavoin ei kannata odottaa, vaan tekstejä saa lukea, ja ne ovat melko geneeristä fantasiahuttua hyviksistä ja pahiksista. Vuorovaikutus rajoittuu tehtävien hyväksymiseen tai hylkäämiseen.

Tera
Aseisiin ja panssareihin voi asettaa niiden ominaisuuksia parantavia kristalleja. Lisäksi pelaajat voivat muovailla täysin uusia varusteita yhdistämällä erilaisia varusteita yhdeksi kappaleeksi.

Toisaalta, mielenkiintoisiakin ideoita on mukana. Esimerkiksi sinne tänne ripotellut leiritulet parantavat taisteluissa syntyneet arvet ja ovat siten hyviä paikkoja kohdata muita pelaajia ja liittoutua ennen seuraavaan tehtävään hyppäämistä. Toisekseen pelissä ei valita puolia tarinan puitteissa, vaan pelaajien muodostamille ryhmittymille ja killoille tarjotaan vapaat kädet keskinäiseen kilpailuun ja politiikan harrastamiseen pelimaailmaa koskevissa asioissa. Kansansuosion myötä tietyt johtohahmot voivat nousta jopa lordeiksi tai kuninkaiksi. Tätä ominaisuutta ei kuitenkaan betan puitteissa päästy näkemään. Onkin alleviivattava, että pelin myöhemmät vaiheet voivat osoittautua varsin erilaisiksi, erityisesti jos taistelu muotoutuu isompien vastustajien myötä haastavammaksi ja jännittävämmäksi.

Ensikosketus Teraan jätti kaksijakoiset tunnelmat. Periaatteessa se vaikuttaa ihan kivalta uutuudelta värikkäine puitteineen, mutta tämä ei riitä herättämään intoa kuukausimaksujen maksamiseen. Riittävän yleisön ylläpitäminen saattaa lopulta olla pelille suurin haaste, kun kilpailijoita löytyy myös kuukausimaksuttomalta puolelta.

Tämä on mainos:
Tera
Rodut eivät määrittele peliä yhtä paljon kuin hahmoluokat. Rotuina ovat muun muassa ihmiset, pandamaiset eläinolennot ja fyysisesti raskaat hirviöt, mutta enemmän vaikuttaa se, onko hahmo kahta miekkaa heiluttava soturi, valtavalla peitsellä sohiva tankki vai parantava velho. Kaikki rodut sisältävät samat luokat.
TeraTeraTeraTera
TeraTeraTeraTera
TeraTeraTeraTera
TeraTeraTeraTera
TeraTeraTeraTera

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
TeraScore

Tera

ARVIO. Kirjoittaja Philip Rogmann

Ensivaikutelma Terasta on, että kaikki on tuttua mutta silti erilaista ja mielenkiintoista. Onko se tarpeeksi haastamaan muut MMO-jättiläiset?

0
GR Livessä tänään Tera

GR Livessä tänään Tera

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään GR Livessä otetaan viikonloppua vastaan Teran voimin. Gamereactorin arvion pelistä voi lukea täällä. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä. ...



Ladataan seuraavaa sisältöä