Suomi
Gamereactor
ennakot
Ghost Recon: Future Soldier

Ghost Recon: Future Soldier

Co-op eli yhteispeli on jotain mitä olemme tottuneet jo olettamaan räiskintäpeleiltä viime vuosina, oli se sitten varsinaisessa kampanjassa tai erillisenä pelimuotona. Ghost Recon: Future Soldier tarjoaa molemmat vaihtoehdot.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tom Clancy -pelit ovat olleet hieman harhateillä viime vuosina. Kokeilut kuten Hawx ja End War sekä Splinter Cell -sarjan uudistaminen Convictionilla eivät ole menneet aivan suunnitelmien mukaan, eikä Ghost Recon: Future Soldierkaan tee poikkeusta tästä. Peli julkistettiin alunperin tammikuussa 2009, ja siihen on sittemmin tehty lukuisia muutoksia.

Peliohjaaja Eric Couzian kertoi haastattelussa, että pelissä keskitytään nyt ylihuomisen sijasta huomispäivään, ja että siinä käytetty teknologia ja aseet ovat jo kehitysvaiheessa, mutta niitä ei vain vielä ole saatu kenttäkuntoiseksi tosimaailmassa.

Couzian ja tämän kollega pelisuunnittelija Roman Campos-Oriola opastivat meidät Ghost Recon: Future Soldierin co-op -pelimuodon pariin. Koko kampanja on pelattavissa läpi kolmen kaverin kera, ja tämän lisäksi tarjolla on vielä erillinen Guerrilla-pelimuoto, joka on käytännössä Ghost Reconin versio Hordesta, Firefightista sekä Survivalista.

Ghost Recon: Future Soldier
Sininen kehikko edustaa HQ-aluetta, ja sitä täytyy puolustaa Guerrillassa.
Tämä on mainos:

Campos-Oriolan mukaan yksi Ubisoftin Pariisin konttorin suunnittelijoista oli täysin Horden lumoissa, mutta kysymykseksi nousi kuinka tämä konsepti käännettäisiin sopimaan Ghost Reconiin. Ongelman ratkaisivat neuvonantajina toimineet Navy Sealsit, jotka selittivät kehittäjille kuinka he puskivat etulinjaa eteenpäin Afganistanissa, ympäristössä jossa kaikilla on ase ja kuka tahansa voi olla vihollinen.

Normaali taktiikka oli tehdä ensin viikkokaupalla tiedustelua sotalordin alueella olevasta kylästä, valiten tiettyjä rakennuksia ja miettien kuinka näitä voidaan vahvistaa. Tämän jälkeen joukot iskivät ja ottivat kylän haltuunsa. Siviilit pakenivat tietäen että amerikkalaiset ovat saapuneet ja kohta lyijy lentää, joka jätti jälkeen ainoastaan vihollisen joukot. Vahvistetuista taloista sotilaat pystyivät puolustamaan asemiaan, pakottaen sotalordin vetämään joukkojaan etulinjasta, johon toiset amerikkalaisten yksiköt sitten hyökkäsivät. Myöhemmin helikopterit tulivat hakemaan Seal-ryhmän takaisin tukikohtaan kylästä.

Ghost Recon: Future Soldier
Pistesaldo muodostuu merkkaamisesta, tovereiden avustamisesta ja vihollisten ampumisesta. Parhaat kertoimet saa yhteistyöstä.

Tämä tarina inspiroi kehittäjiä luomaan Guerrillan, jossa on hieman Hordea sekä King of the Hilliä. Yhdistettynä Ghost Reconin taktiseen luonteeseen tämä tekee lopputuloksesta hyvinkin vetoavan pelimuodon.

Tämä on mainos:

Perusperiaate on seuraava. Kentällä on HQ-alue joka pitää olla hallussa. Alueelle astuvat viholliset pitää eliminoida tietyn aikarajan sisällä, ja joka kymmenennen aallon jälkeen täytyy siirtyä suojaamaan uutta aluetta. Aaltoja on 50 ja näistä joka kymmenes on "pomoaalto" jossa tukikohtaa vastaan hyökätään ajoneuvoilla. Toverit täytyy pitää tolpillaan tai peli on pian pelattu, ja jokaisen aallon jälkeen taivaalta tipahtaa uusia aseita ja lisää varusteita kuten sensoreita, kranaatteja ja miinoja. Parempaa kamaa saa tietysti avattua pelin edistyessä.

Ghost Recon: Future Soldier
Tämä pelaaja on asettunut asemiin tukikohdan ulkopuolelle, mikä onkin hyvä taktiikka, mutta tovereista täytyy pitää tarkkaa kirjaa jos nämä sattuvat tarvitsemaan elvytystä.

Tiimityöskentely on erityisen tärkeää myös pelimuodon muissa versioissa, koska niissä täytyy suojata tiedustelulennokkia käyttävää toveria ja kommunikoida jatkuvasti muiden kanssa vaihdellen taktista sijaintia kartalla. On myös mahdollista joutua käyttämään tarkka-ampujaa suojaamaan tukikohtaa yhdeltä suunnalta, samalla kun ampujaa itseään suojaavat claymore-miinat, loppuryhmän pyöriessä puolestaan maastossa. Parempien aseiden lisäksi aaltojen mukana avautuvat myös erikoisominaisuudet kuten ilmaiskut. Kaikenkaikkiaan Guerrillassa on paljon syvyyttä, ja se on raikas uusi versio toimivasta kaavasta.

Huomasimme pelattuamme Guerrillaa noin tunnin verran että Ghost Recon: Future Soldier avautuu todella helposti pelaajalleen. Kehittäjät ovat keskittyneet tarjoamaan kokemuksen jossa taktiikat ja syvyys on sujautettu suoraan osaksi pelikokemusta monimutkaisen heijastusnäytön sijasta. Naamioitumisjärjestelmä on tästä hyvä esimerkki. Kun olet näkymättömissä, kyykyssä tai mahallaan, olet myös verhottuna. Jos tulet liian lähelle vihollista tämä saattaa huomata sinut, mutta jos olet varovainen ja pysyt poissa tämän nenän edestä voit hiippailla ohi parempiin asemiin. Mitään enempää tietoa ei tarvita, ja kampanjassa tämä on avainasemassa pelin tahdin ja virtauksen luomisen kannalta.

Ghost Recon: Future Soldier
Ennen ensimmäistä aaltoa pelaaja saa valmistautua rauhassa, mutta aaltojen välissä aika on kortilla.

Periaatteessa eteneminen tapahtuu tilanteesta toiseen, tiedustellen ympäristöä ja mahdollisesti merkiten vihollisia tiedustelulennokin avulla. Sitten hajaannutaan asemiin, synkronisoidaan hyökkäys ja selvitään tilanteesta parhaiden mahdollisuuksien mukaan. Peli on vaikea, mutta ei siksi että se olisi vaikeaselkoinen. Sen sijaan edistynyt tekoäly ja jatkuva koordinoinnin tarve piilossa pysymiseksi nostavat vaatimustasoa. Usein vastassa on 7-8 vihollista, joista osa on paikallaan ja osa partioi. Lennokki voi merkitä näistä neljä, mutta toiminta pitää ajoittaa niin etteivät muut huomaa kaveriensa kaatuneen. Jos vihollinen tajuaa tilanteen, kutsutaan apujoukot sisään ja syntyy tiukka tulitaistelu.

Ghost Recon: Future Soldierista jäikin muutaman tunnin testauksen jälkeen päällimmäisenä mieleen se kuinka se säilyy haastavana ja mielenkiintoisena vaikka siitä onkin tehty paljon pelaajaystävällisempi. Jokainen ensimmäisen persoonan räiskinnän ystävä tulee olemaan kotonaan sekä käyttöliittymän että pelin tahdin kanssa, ja siinä on edelleen tarpeeksi syvyyttä tyydyttämään sarjan vanhat ystävät. Nähtäväksi jää kuinka nautittava peli on jos tovereita ohjaakin tekoäly, mutta yhteispelinä kavereiden kanssa Ghost Recon: Future Soldier vaikuttaa todella lupaavalta.

Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier
Ghost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future SoldierGhost Recon: Future Soldier

Aiheeseen liittyviä tekstejä

7
Ghost Recon: Future SoldierScore

Ghost Recon: Future Soldier

ARVIO. Kirjoittaja Joni Eriksson

Ubisoftin haamusotilaat astuvat jälleen huomispäivän sotatantereille. Onko pelistä valtaapitävien CoD:n ja Battlefieldin haastajaksi?



Ladataan seuraavaa sisältöä