Suomi
Gamereactor
ennakot
Ghostwire Tokyo

Ghostwire Tokyo

Ennakossa Tango Gameworksin tulossa oleva Playstation 5:n yksinoikeuspeli, joskaan sitä peliohjainta ei vielä käsiinsä saanut.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuonna 2019 Bethesdan E3-tilaisuudessa Tango Gameworks esitteli tulevan Playstation 5 -yksinoikeuspelinsä Ghostwire Tokyo. Julkaisun piti tapahtua vuonna 2021, mutta sitten iski lykkäys. Pääsin näkemään sitä oikeaa pelattavuutta osana ennakkotilaisuutta, ja esillä oli niin tarinaa, taistelumekaniikkaa kuin yliluonnollista Japaniakin.

HQ

Ghostwire Tokyo on toimintaseikkailu, jossa pelataan nuorella japanilaismiehellä nimeltä Akito. Hän on yhdistynyt hengen kanssa, joka on haamumetsästäjä nimeltä KK. Tämä erikoinen kaksikko tutkii yliluonnollista versiota Tokiosta. Tavoitteena on tietenkin ymmärtää paikan salaisuudet ja se, miksi mystinen sumu on muuttanut osan kaupunkilaisista hengiksi. Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen. Tarinan keskiössä on mahtava Hannya, jonka tavoitteena on sulauttaa oikea maailma henkimaailman kanssa. Pelaajan tehtävänä on tietenkin estää moiset aikeet, ja samalla pelastaa siviilejä pulasta. Akiton perhe on niin ikään löydettävä, ja kaikenlaisista yliluonnollista vierailijoista eroon päästävä.

Tarina tuo mieleen Ghostbustersin, joskin tällä kertaa Akito käyttää taianomaista loitsutekniikkaa Ethereal Weaving tunnistaakseen mystiset entiteetit, jotka siis ovat tavallisille ihmisille näkymättömiä. Kyse on fyysisestä taiasta, sillä Akito tekee käsillään erikoisia liikkeitä loitsuja tehdessään. Tuloksena on niin henkiä vahingoittavia taikoja kuin niiden muuttamista haavoittuvaiseen tilaan. Tällöin Akito kiskaisee hengen ytimen ulos pakottaen näin hengen takaisin omaan maailmaansa.

Tämä on mainos:

Suurimmaksi osaksi Ethereal Weaving näyttää nesteiden manipuloinnilta Avatar-animen malliin. Hyökkäämisen ohella voi tietenkin liikkua eri tavoilla, ja suojata itseään kohti tulevilta hyökkäyksiltä. Niin ikään voi hiiviskellä taakse ja näin eliminoida uhka nopeasti yhdellä liikkeellä.

Ghostwire Tokyo

Odotetusti henkiolentoja kohdataan monia erilaisia. Monet näyttävät ihmismäisiltä, kuten kasvottomat mustiin pukuihin sonnustautuneet oliot sateenvarjoineen. Näin myös päättömän koulutyttöä muistuttavan hengen, joka oli riipivä ilmestys. Jokainen pahistyyppi erottuvan ulkonäön ohella myös liikkuu omalla tavallaan. Akiton tehtävänä on tietenkin selviytyä tilanteista käyttäen Ethereal Weaving -tekniikoita, ja mieluusti ottamatta lainkaan itse osumaa.

Näyttää siltä, että pelin kuluessa käyttöön annetaan useita esineitä. Näin esimerkiksi Akiton käyttävän taikanuolia ampuvaa jousta, jolla saa aiheutetuksi vahinkoa pitkän matkan päästä. Akiton Weaving-kykyjä pääsee myös päivittämään, ja tämä tehdään odotetusti kykypisteillä. Se ei selvinnyt, miten näitä pisteitä ansaitaan.

Tämä on mainos:
Ghostwire TokyoGhostwire Tokyo

Tokiossa liikkuessa huomasin, että varsinainen pelialue vaikuttaa avoimelta. Mitään Far Cry'n tai GTA:n kaltaista ei kannata odottaa, mutta Tokion kaduilla voi kävellä vapaasti, vierailla kaupoissa ja maamerkeillä vaikkapa tuhoamassa kasvavia korruptiomöykkyjä. Näissä on ansassa henkiä, jotka voi poimia kyytiin ja tallettaa puhelinkoppeihin. Sivutehtäviä voi tehdä omaan tahtiinsa. Pelialuetta ei kuitenkaan näytä voivan tutkia täysin vapaasti haluamallaan tavalla. Rakennuksiin ei useinkaan pääse sisälle, eikä sivukatuja liiaksi ole näkyvissä. Näin ollen pääasiassa liikutaan pääkaduilla, ja välillä katoilla. Pelimaailma on siis erikoinen.

Pelimaailman kanssa pääsee vuorovaikuttamaan monin eri tavoin. Hohtavia esineitä voi tuhota valuutan ansaitsemiseksi, jota sitten voi käyttää ostaakseen kaupoista esineitä. Mukana on myös yksinkertaisia itseään toistavia avoimen maailman tehtäviä, kuten Torii-portteja ja rukousalttareita, joiden puhdistamisen jälkeen ympäröivä sumu hälvenee hiukan. Näin vain pienen palan pelialueesta, mutta sen perusteella alueen koko riittää pitämään kiireisenä melko pitkään.

Ghostwire Tokyo
Ghostwire TokyoGhostwire TokyoGhostwire Tokyo

Ghostwire Tokyon tunnelma on kieltämättä erikoinen, ja siinä on paljon potentiaalia. En kuitenkaan ole vielä täysin vakuuttunut. Tarina on kieltämättä mielenkiintoinen, mutta pelimaailma tuntuu tyhjältä. Ihmisiä ei nimittäin näy missään. Lisäksi Ethereal Weaving näyttää hyvältä, mutta on lopulta varsin itseään toistavaa ja yksiulotteista toimintaa. Näkemäni osuus saattaa toki olla pelin alkupuoliskolta, mutta siitä huolimatta toistaiseksi näkemäni ei luonut kuvaa monipuolisesta taistelumekaniikasta.

Joka tapauksessa Ghostwire Tokyo on epätavallinen, ja siksi se on kiinnostava katsastaa julkaisussaan. Toistaiseksi kuitenkin vaikutelmaksi jää, että jotain puuttuu. Taistelumekaniikka ei näytä olevan kovinkaan monipuolinen, ja se elävä ja monipuolinen avoin maailmakin puuttuu. Toistaiseksi on epäselvää, mitä peli oikeastaan haluaa olla, ja mukana on monia erilaisia elementtejä kilpailemassa huomiosta. Niin tai näin, pelkästään tarinan puolesta Ghostwire Tokyo on todennäköisesti vuoden 2022 erikoisimpia julkaisuja.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä