Suomi
Gamereactor
ennakot
Back 4 Blood

Back 4 Blood, betailun tunnelmia

PvP:n ja PvE:n testaamisen jälkeen homman nimi on selvä: supervoimaisena zombina on hauskaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Turtle Rock Studios lämmittelee jo itseään Back 4 Bloodin julkaisuun. Betailu on alkamassa näillä näppylöillä, ja Gamereactor pääsi ottamaan tuntumaa menoon jo ennakkoon neljällä pelaajalla. Zombeina partiomme oli tehokas, ja selviytyjinä entistäkin tehokkaampi.

Kokeilujakson aikana pääsi kokeilemaan niin tarinavetoista PvE-menoa kuin vaudikasta PvP-menoa. Mutta aloitetaan siitä PvP:stä.

Back 4 Blood
Tämä on mainos:

Ihmisillä on käytössä ennalta määrätyt pakat kortteja, joita sitten lisätään jokaisessa erässä. Nämä kortit vaihtelevat isommasta nopeudesta varusteiden parannuksiin ja parempiin käyttöesineisiin saakka. Zombit on jaettu yhdeksään erilaiseen rooliin, ja lisäksi jokaisessa on kolme erilaista muunnelmaa, ja kolme mutaatiota. Ja lisäksi mukana on varsin syvällinen hahmonkehitysjärjestelmä.

Tavoitteet ovat tietenkin ryhmittymillä erilaiset. Cleanersien tulee selviytyä mahdollisimman pitkään, ja riddensien tulee eliminoida cleanersit mahdollisimman nopeasti. Olennaista ei ole tappioiden aiheuttaminen vastustajalle, vaan ajankäytön hallinta. Jokaisen erän lopussa pisimpään hengissä selviytynyt joukkue voittaa erän. Lopullinen voittaja määräytyy kolmen pelatun kentän perusteella.

Kaikilla ei ole helppoa. Kartat ovat pienikokoisia, joskin hyvän näköisiä, ja osa on varsin älykkäästi suunniteltu pakottaen pelaajat aina taisteluun. Tämä onkin keskeistä, sillä selviytyjien on kohdattava paitsi toiset pelaajat, myös kasvava zombien joukko. Onneksi selviytyjiä voi herättää takaisin taistoon, käytössä on ansoja ja vieläpä runsas valikoima aseita. Aseet ovatkin varsin hyvin tasapainotettuja lukuun ottamatta liian tehokasta kirvestä ja liian tuhovoimaista haulikkoa.

Riddenit pystyvät syntymään uudelleen ainoastaan ollessaan piilossa (he liikkuvat ympäri pelialuetta odotellessaan tilaisuutta syntyä uudelleen). Heidän on toimittava eri rooliensa puitteissa yhdessä, mikäli mielivät voittaa. Olennaista on käyttää Mutation Point -pojoja paitsi itsensä, myös tekoälyn ohjaamien zombilaumojen parantamiseen. Tyhjän potkaisemisen välttäminen ja oikean hirviön valinta oikeaan paikkaan on se paras tapa toimia pelin tällä puolella. Zombina pelaaminen vaatii aimo annoksen ajatusta.

Tämä on mainos:
Back 4 Blood

Ihmisenä pahisten taholta tuleva vastustus lisääntyy jatkuvasti, ja samalla pelialue pienenee. Zombeina taas liikkumatila kasvaa koko ajan, mutta toisaalta vastapuolella olevilla ihmisillä on liuta vempaimia apunaan. Lisäksi hahmonkehitys etenee joka erässä, ja sen huomaa.

Kaiken kaikkiaan PvP-pelaaminen jätti hyvän vaikutelman itsestään. Joitakin selkeitä bugeja lukuun ottamatta Back 4 Blood toimii hyvin, ja kokonaisuus on jo nyt toimiva. Aluksi toivoin mahdollisuutta liukua maata pitkin, mutta myöhemmin ottaen muut liikkumistavat huomioon kävi selväksi, ettei liukumista tarvitse.

Back 4 Bloodin vetonaula on kuitenkin PvE, ja betan kokeilijoiden kannattaakin sen pariin suunnata ainakin aluksi. Back 4 Bloodissa kortit määräävät menon. Hahmoluokat eivät ratkaise kovinkaan paljon, sillä ne toimivat lähinnä vain aloituspaikkana. Sen sijaan kortit määräävät käytössä olevat mahdollisuudet. Harmillisesti kaikkea ei ole selitetty heti peliä aloittaessa, ja ensikosketus voi olla informaatioähky.

Back 4 Blood

Mukana on muun muassa veitsi-iskun voimaa muuttavia kortteja, pelaajaa parantava kortti silloin, kun on piessyt zombin nyrkeillä ja niin edelleen. Vaihtoehtoja on runsaasti, ja eri kortit vahvistavat toisiaan pelin edetessä. Pelistä voi myös tehdä itselleen vaikeamman korruptoituneilla korteilla.

Kavereiden kanssa yhdessä pelaaminen on muutakin kuin pahiksien pieksämistä, sillä tehtävissä on mukana kerronnallinen elementti. Olkoonkin, ettei betassa ole vielä mukana sitä varsinaista tarinatilaa. Pelin kuluessa on kuljettava suojapaikasta toiseen, jossa sitten voi ostaa aseita ja varusteita. Se varsinainen hahmonkehitys on kuitenkin samanlainen kuin missä tahansa perinteisessä yksinpelissä. Erona on se, että seurana on kolme kaveria, tai tekoälyn ohjaamaa bottia.

HQ

Lukuun ottamatta joitakin kummallisia osuma-alueita (eli "hitboxeja") ja jokseenkin hitaita liikeanimaatioita, kavereiden kanssa pelaaminen on nautittavaa ja intensiivistä alusta alkaen. Mukana on myös mahdollisuus ampua kaveria, joten maltti on valttia aseella osoittaessa ainakin niillä korkeammilla vaikeustasoilla.

Käveleviä kuolleita on helppo pysäyttää, mutta ne ovat määrätietoisia ja lukumääräisesti niitä on paljon. Lisäksi kentät on suunniteltu niin, että ennemmin tai myöhemmin saa niskaansa kokonaisen lauman, ahtaissa tiloissa vastaan asettuu pahempia vastustajia ja monet muutkin ongelmat odottavat pelaajia. Meno on haastavaa, mutta myös hauskaa.

Back 4 Blood

PvE-kokeilu jäi varsin pintapuoliseksi. Selväksi kuitenkin tuli, että niin kortit kuin aseetkin on valittava ajatuksella. Kumpaakaan ei ole liiaksi asti tarjolla olkoonkin, että lisää löytää pelaamalla. Päätöksillä on merkitystä, samoin kuin yhteistyöllä. Varsinkin pelaamista vaikeuttavat korruptoituneet kortit saattavat muuttaa pelin aivan toiseksi hyvin nopeasti. Aina on oltava valmiina kuin partiopoika.

Testaamisen jälkeen vaikutelmaksi jäi, että jo nyt käsissä on melkein valmis peli. Betassakin on jo ristiin pelaamisen mahdollisuus, ja puhe on dubattu eri kielille. Joitakin liikeanimaatioita voisi vielä hioa, ja toki bugit on siivottava pois. Muuten pelikokemus on jo nyt hyvin valmiin oloinen, ja tarjolla on vaativaa ja viihdyttävää pelaamista.

Back 4 Blood
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä