Suomi
Gamereactor
ennakot
Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
KUUMAA NYT: E3 2021 -sisältö

Vampire: The Masquerade - Bloodhunt

Prahan kaduilla mäiskitään tie voittoon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

Muutama vuosi sitten melkein jokainen pelisarja halusi osille Battle Royale -villityksestä. Ja sitten moinen loppui kuin seinään. Vuonna 2021 uudet Battle Royale -pelit ovat varsin harvinaisia. Siksi varsinkin World of Darknessin maailmaan sijoittuva Battle Royale on erikoinen tuttavuus.

Kyseessä on Vampire: The Masquerade - Bloodhunt. Pelaaja on suljetussa Prahassa elävä vampyyri, joka pieksää tiensä voittoon. Säännöt ovat perinteistä Battle Royale -kamaa ilman sen ihmeempiä mullistuksia. Mukana kartalla on kuitenkin tekoälyn ohjaamia niin sanottuja NPC-pelaajia, vampyyrit voivat liikkua rakennuksia käyttäen vapaasti ylös ja alas kiipeilytekniikoiden avulla, ja vampyyreja on useita erilaisia arkkityyppejä omine kykyineen ja keinoineen. Nämä ominaisuudet näyttävät, millä tavalla muut World of Darkness -pelit ovat vaikuttaneet tähän uusimpaan teokseen. Ennakkotilaisuudessa Gamereactor pääsi pelaamisen ohella jututtamaan Sharkmobin henkilökuntaa.

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt
Tämä on mainos:

Sharkmobin Martin Hultbergin mukaan kyseessä on kaikin puolin Vampire: The Masqueraden maailmaan sijoittuva peli. Teos on tehty yhteistyössä Paradoxin kanssa samaan aikaan, kun he saivat päätökseen V5:n. Kyseessä on siis viides versio sääntökirjasta, joka valmistui muutama vuosi sitten. Mukaan uuteen peliin on saatu käytännössä koko sarjan maailma. Ja arkkityyppien suhteen mennään tietenkin pelattavuus edellä.

Kartalla voi kerätä talteen aseita, varusteita ja käyttöesineitä. Sen lisäksi herkutella voi myös mukana olevilla NPC-hahmoilla. Suurimmalta osalta saa vain takaisin menetettyä terveyspalkkia, mutta harvinaisen veriryhmän sattuessa kohdalle saa ylimääräistä etua. Tällainen voi olla esimerkiksi automaattinen terveyspalkin palautuminen, tai omien kykyjen aiempaa lyhyempi latautuminen uudelleen. Tärkeää on säilyttää Masquerade eli pysyä salassa. Jos jää kiinni NPC-hahmon maiskuttelusta, tulee merkatuksi alalaidan minimappiin kaikille muillekin vampyyreille näkyville. Peliohjaaja Craig Hubbardin mukaan paljastuessaan pelaajasta tulee "bloodhunted", ja siten selvästi muille näkyviin. Sama (eli muille minimappiin ilmestyminen) pätee silloinkin, jos sattuu tekemään erikoiskyvyn siviilin silmien alla. On siis oltava tarkkana, koska ottaa riskejä.

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

Liikkumisen osalta Bloodhunt mahdollistaa nopeat toimet pitkin poikin karttaa, on sitten kyse perinteisestä kävelystä tai rakennusta pitkin kulkemisesta villiintyneen Spider-Manin malliin. Rakennuksiin ei pääse sisälle, mutta muuten kaikki on avointa. Hubbardin mukaan juuri liikkuminen erottaa pelin muista Battle Royale -teoksista. Esteitä ei siis ole, ja se vaikuttaa olennaisesti pelaamiseen.

Tämä on mainos:

Edellä mainitut kyvyt ovat kaikilla vampyyreilla käytössä, mutta niiden ohella Bloodhuntissa on erityisiä keinoja erilaisille arkkityypeille. Kokeilemassani versiossa mukana oli kolme erilaista vampyyrisukua, joista jokaisella oli edelleen kahta erilaista tyyppiä. Jokaisella arkkityypillä on oma suositeltu pelityylinsä. Brute ja Vandal haluavat päästä lähelle, kun taas Muse ja Siren liikkuvat joutuisasti kestäen kykyjensä avulla hengissä kohtaamisissa.

Jokaisella arkkityypillä on tietenkin ihan omat kykynsä. Suosikkini oli Muse, joka voi luoda itsestään astraaliprojektion, ja sitten siirtyä sinne. Lisäksi Muse pystyy parantamaan itseään ja tiimikavereita. Saboteur taas muuttuu näkymättömäksi, mikä helpottaa kovista paikoista pakenemista. Erikoiskyvyt muokkaavat pelattavuutta, mutta eivät estä sitä Battle Royalen ydinpelaamista eli toisten pelaajien surutonta ammuskelua.

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt

Kyseessä on free-to-play-periaatteella toimiva Battle Royale, joten mukana on turhamaisuutta ruokkiva järjestelmä tuoton keräämiseksi. Tämän ohella pätäkkää kilahtaa kehittäjän kassaan myymällä Battle Passeja. Molemmilla keinoilla saa oman vampyyrinsa tuunattua mieleisekseen. Call of Duty: Warzonessa ja Apex Legendsissa pystyy vaihtamaan erikseen eri hahmojen ulkonäköä, kun taas Bloodhuntissa voi tehdä omasta hahmosta kokonaan mieleisensä. Valittavina on sukupuoli, hiustyyli, ihonväri ja tietenkin vaatetus. Hubbardin mukaan tarjolla on kaikkiaan kuusi hahmoa, joista voi tuunata mieleisensä.

Kokemukseni mukaan pelin tempo on paljon vauhdikkaampi kuin mitä alun perin osaisi kuvitella. Matsit kestävät yleensä noin 15 minuuttia, ja vaikka alku saattaa olla hidas, joutuu loppua kohti tappelemaan tosissaan pelialueen pienentyessä. Ydinpelattavuus tuntuu kaikin puolin toimivalta, ja mielikuvaksi jää hyvä fiilis kilpailullisuudesta.

Suurin huoleni on, että kyseessä on kuitenkin jälleen yksi Battle Royale. Markkinoilla on jo muutama lajityypin hallitsija, ja juuri niitä vastaan Vampire: The Masquerade - Bloodhunt joutuu kisaamaan. Pelattavuus on hauskaa ja potentiaalia on sitäkin enemmän, mutta onko tällä pelillä asiaa kilpailla muun muassa Fortniten, Call of Duty: Warzonen ja Apex Legendsin kanssa? Sen aika näyttää.

Vampire: The Masquerade - BloodhuntVampire: The Masquerade - Bloodhunt
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä