Suomi
Gamereactor
ennakot
Mass Effect 3

Mass Effect 3:n moninpeli

Matkustimme Edmontoniin Kanadaan EA:n ja Biowaren vieraaksi testaamaan ensi vuoden odotetuinta tieteisseikkailua. Samalla pääsimme ensimmäisenä pohjoismaisena pelimediana kokeilemaan Mass Effect 3:n moninpeliä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kanadassa päämajaansa pitävä Bioware on vuosien kuluessa kohonnut yhdeksi arvostetuimmista pelistudioista. Kannuksensa firma ansaitsi tekemällä onnistuneet tulkinnat niin Star Warsista (Knights of The Old Republic) kuin Forgotten Realmsistakin (Baldur's Gate). Nykyisin nimi Bioware yhdistetään yleensä Dragon Age ja Mass Effect -pelisarjoihin. Molemmille on luonteenomaista niiden monimuotoinen maailma täynnä persoonallisia henkilöitä ja rotuja. Haastattelin Mass Effectin ohjaaja Casey Hudsonia, jonka mukaan pelimaailmojen rikkaus on seurausta kaikkien niiden parissa työskentelevien ihmisten henkilökohtaisesta panoksesta. Jokainen haluaa tuoda peleihin oman kädenjälkensä, oli sitten kysymys asarien päälaen muodosta tai kroganien yhteiskuntarakenteesta. Kun tällaista prosessia luodaan ohjatusti, on seurauksena maailmoja, joihin pelaajat ovat valmiita upottamaan satoja tunteja vapaa-aikaansa. Yhtiön sisäisen ammattiylpeyden lisäksi kyse on tietenkin myös taloudellisista seikoista. Kilpailu on kovaa, ja kuluttajien huomiosta kilpaillakseen on heille tarjottava jotain sellaista, mitä he eivät muualta saa. Biowarelle tämä tarkoittaa vangitsevaa tarinankerrontaa ja valintoja painottavaa roolipelaamista.

Varsinaisesta Mass Effect 3:n yksinpelistä eli trilogian päättävästä tarinasta ei lehdistöesittelyssä vielä haluttu paljastaa juuri mitään uutta, mutta kaikesta huomaa, ettei Biowarelta ainakaan kunnianhimoa puutu. Mass Effect 3:ssa on menossa galaksin kokoinen sota, jonka keskeisenä hahmona on tietenkin pelaajan ohjastama komentaja Shepard. Olen aina arvostanut pelisarjan taitoa linkittää mielenkiintoiset henkilöhahmot omine ongelmineen keskelle suuria asioita. Mutta toisin kuin usein oikeassa elämässä, Mass Effectissa pelaaja pääsee vaikuttamaan sekä lähimpien kumppaneidensa elämään että koko galaksin kohtaloon. Oletettavasti kakkososassa tehdyt ratkaisut määrittävät ainakin joitakin kolmannessa pelissä vastaan tulevia asioita. Etupäässä ehkä sitä mitä tuttuja henkilöitä Shepardin rinnalla seisoo. Mass Effect taitaa olla ensimmäinen pelisarja, jonka edellisessä osassa tehdyt valinnat määrittävät jatko-osan kulkua. Eniten yksinpeliltä tietenkin odottaa loppuratkaisua, mutta Biowaren tuntien tärkeämpää saattaa kuitenkin olla itse matka eikä niinkään se päämäärä. Toisaalta taas Mass Effect 2:n loppuratkaisu on ehkä kaikkien aikojen tyydyttävin tapa lopettaa peli, joten mikäli tarinanikkarit pääsevät samalle tasolle trilogian lopetuksessa, olen enemmän kuin tyytyväinen.

Mass Effect 3
Kilpailullista moninpeliä ei ole näillä näkymin tulossa Mass Effect 3:een, vaan moninpeli koostuu neljän pelaajan yhteistyöpelimuodosta, joka muistuttaa paljon Gears of War 2:n esittelemää Horde-pelimuotoa.

Bioware-vierailun syy oli kuitenkin toinen kuin yksinpeli. Mass Effect 3:een on nimittäin tulossa myös moninpeli, jonka varhaista versiota pääsinkin pelaamaan muutaman tunnin ajan. Kyseessä on neljän pelaajan yhteistyötä painottava tila, jossa puolustaudutaan aalloittain hyökkääviä vihollisia vastaan. Välillä suoritetaan yhteistyötä vaativia tavoitteita, kuten hakkeroidaan näyttöpäätteitä ja kerätään talteen kartalle ripoteltuja varusteita. Pelaaminen tuntui ja näytti erittäin paljon Gears of War 2:n Hordelta, jota on höystetty Mass Effect -mausteilla. Kokeiltavana oli vain kaksi karttaa: Slum ja Noveria. Kumpikin tuntui varsin isolta ja sokkeloiselta paikalta, joihin oli sijoitettu paljon käytäviä ja suojia. Tarinallisesti kentissä on tekijöiden mukaan erilainen tunnelma, mutta ensitestissä se ei vielä toimittajalle hahmottunut.

Tämä on mainos:

Ohjaaja Hudsonin mukaan moninpeli ei ole irrallaan yksin pelattavasta tarinatilasta, vaan kaikki osatekijät ovat liitoksissa toisiinsa. Tarinassa komentaja Shepard vapauttaa alueita reapereiden vallasta yksi kerrallaan. Paikkaa täytyy tietenkin sen jälkeen valvoa. Moninpeli kuvaa juuri näiden erillisten turvallisuusjoukkojen taistoa pahiksia vastaan, jotka koettavat vallata menetettyjä alueitaan takaisin.

Mass Effect 3Mass Effect 3

Yksinpelin vaikeustasoon vaikuttaa Shepardin kokoaminen joukkojen valmius sotaan (readiness rating) ja käytössä olevat resurssit (war effort). Ei niin yllättävästi juuri menestyminen moninpelissä lisää kyseisen alueen eli ilmeisesti pelatun kartan valmiutta osallistua ratkaiseviin sotaponnisteluihin. Tämän vuoksi yksin- ja moninpeliä kannattaa pelata rinnakkain sen sijaan, että hyökkäisi moninpeliin vasta tarinan läpäistyään. Shepardin mukana kulkevat kumppanit tuovat kukin oman merkittävän lisänsä sekä jotain muutakin. Se "jokin" voi olla esimerkiksi uusi tehdas, erikoiskyky tai tavallista tehokkaampi taktinen ase. Lyhyttä esittelyä syvempään käsittelyyn ei toimittajia päästetty, mutta ajatus kaiken tekemisen liittymisestä osaksi kokonaisuutta on mielenkiintoinen.

Moninpelin pelattavuus on tuttua Mass Effect -toimintaa eli olan yli kuvattua kolmannen persoonan räiskintää. Aiempiin osiin verrattuna käytössä olevia keinoja on helpompi ketjuttaa. Vihupesäkkeeseen pystyi heittämään ensin kranaatin, minkä jälkeen eloonjääneen saattoi nostaa ilmaan bioottisella kyvyllä, ampua lyhyellä sarjalla konepistoolilla ja lopuksi viimeistellä autuaammille maille haulikolla. Työväline kannatti valita oman pelityylin mukaan, sillä tehokkaassa aseessa oli aina normaalia pienempi lipas, mutta vastaavasti tehottomammassa hernepyssyssä riitti kuulaa. Erehdyin muutaman kerran valitsemaan kertatulikiväärin, ja sain olla koko ajan ammuspinolla täydentämässä lippaitani: ammuskelin fiiliksissä aina vähintään 2-3 laakia seinille ennen osumista.

Tämä on mainos:

Liikkuminen oli entistä sulavampaa, mutta Gears of Warin kaltaisesta sujuvuudesta ei voinut vielä puhua. Hudson kuitenkin painotti, että pelihahmon liikkuvuutta tullaan hiomaan ja testaamaan aivan julkaisun kynnykselle saakka. Jonkinlainen tuki myös Kinectille ja Playstation Movelle on suunnitteilla: esimerkiksi Kinectille on luvattu äänikomentoja.

Mass Effect 3

Mass Effect 3:n moninpeli lainaa hahmonkehityksen Call of Dutylta. Pelaamalla sai pisteitä, jotka toimivat samalla pelin sisäisenä valuuttana. Päivitykset tarkoittavat uusia osia aseisiin, kuten tähtäimiä, rekyylin vähentäjiä ja isompia lippaita. Käytössä olevan hahmon kyvyt päivittyivät myös, ja jo varhaisessa versiossa tuntui olevan paljon eroa sillä, minkä hahmoluokan oli valinnut. Sotilaan kykypuu ainakin näytti hyvin erilaiselta verrattuna teknologiaan luottavaan Engineeriin tai hiiviskelyyn erikoistuneeseen Infiltratoriin. Vanguard-luokka ei ollut vielä kokeiltavissa. Tasokatoksi kerrottiin 20, mutta tämä voi vielä muuttua.

Aseiden ja hahmoluokan lisäksi vaihtelua oli myös oman taistelijan rodussa ja sukupuolessa. Harmillisesti turianin, ihmisen, asarin ja salarianin välillä ei tuntunut olevan muuta kuin kosmeettista eroa. Miehekkään yrmy krogan oli sen sijaan muita hitaampi ja kookkaampi, mutta samalla myös kestävämpi. Jokaisella hahmoluokalla oli oma tehokas - joskin hidas - lähitaisteluhyökkäys. Turhan usein vastustaja oli kuitenkin jo ehtinyt liukua alta pois ennen kuin voimakas isku ehti perille. Tämä toivottavasti korjataan lopulliseen versioon, sillä testauksen aikana en muutaman kokeilun jälkeen käyttänyt lainkaan lähitaisteluhyökkäystä juuri sen hitauden ja epätarkkuuden vuoksi.

Mass Effect 3Mass Effect 3

Yhteistyöhön kannustetaan siten, että suurin osa pisteistä jaetaan tasan kaikkien pelaajien kesken ja suuruus riippuu siitä, miten hyvin joukko on puhaltanut yhteen hiileen. Vahvimpien vihollisten määrätietoinen kukistaminen suorastaan edellyttää eri hahmoluokkien välistä yhteistyötä. Pelottavin esitelty vastus oli suurikokoinen Atlas, eräänlainen kävelevä tankki. Ensimmäinen pelaaja poisti pahikselta suojakilven, toinen halvaannutti tämän aloilleen EMP-tujauksella ja loput kaksi laskettivat aseistaan pitkän sarjan Atlaksen nassuun. Vihollistyypeissä oli vaihtelua, joskaan niiden fyysinen koko ei vaihdellut mainittua Atlasta lukuun ottamatta. Jotkut vihuista olivat nopeita ja pyrkivät iholle lähitaisteluun, kun taas osa tyytyi räiskimään kaukaa. Väliin jäivät ne, jotka pyrkivät kohti pelaajaa suojakilpi mukanaan.

Ehdottomasti yllättävimpiä olivat kentällä hyörivät vihollisinsinöörit, jotka pystyttivät automaattisesti toimivia konekivääripesäkkeitä eli "turretteja". Varomattomasti aukealle ryntäävä pelaaja pääsi nopeasti suutelemaan lattiaa, jos sattui jäämään kahden turretin väliin. Gears of Warin mallin mukaisesti haavoittuneita tovereita oli mahdollista elvyttää juoksemalla viereen ja pitämällä hetken aikaa nappia pohjassa. Vastaavasti maassa makaava kykeni hidastamaan kuiviin vuotamistaan näpyttelemällä nappia mahdollisimman nopeasti. Testiversiossa ei kuitenkaan voinut ryömiä suojaan haavoittuneena.

Mass Effect 3

Graafisesti testattu koodi ei tarjonnut yllätyksiä. Hieman muovisen ja metallisen tuntuinen avaruusfiilis on edelleen läsnä. Kamera oli omaan makuuni turhan lähellä pelihahmon selkää peittäen liian suuren alueen ruudusta. Ympäristöissä oli riittävästi yksityiskohtia, mutta rakenteet eivät tuhoutuneet taistelun tiimellyksessä. Pieniä teknisiä ongelmia tuli pelaamisen aikana vastaan, mutta varhaisen demon perusteella teknologisesta suoriutumisesta on mahdotonta sanoa mitään. Tärkeintä oli kuitenkin se, että peli näytti ja tuntui Mass Effectiltä.

Äänimaailma ei myöskään yllättänyt: kaikki kuulosti juuri siltä kuin muistan sarjan aiemmista peleistä. Pelihahmojen välinen kommunikointi oli aiempaa moninaisempaa, mikä varmasti auttaa satunnaisessa seurassa pelattaessa. Paras yhteistyö saavutetaan tietenkin käyttämällä kuulokemikrofonia kaveriporukassa.

Testattu moninpelidemo oli vielä hyvin varhainen versio, eikä sen linkittymisestä isoon kokonaisuuteen saanut käsitystä. Jonkinlainen tuntuma kuitenkin jäi pelattavuudesta ja yleensä Biowaren suunnitelmista Mass Effect 3:n varalle. Pelin parissa ahertaa 130-150 ihmistä. Ohjaaja Hudsonin mukaan jokainen heistä haluaa tehdä parhaansa, ja sen lisäksi tarjota pelaajille jotain uutta. Gears of War 2:n "hordeilua" on nähty jo niin monessa pelissä, ettei testattu moninpeli itsessään tuntunut mitenkään ihmeelliseltä. Mielenkiintoista tuleekin olemaan se, miten kaikki suunnitellut osa-alueet toimivat yhdessä ja nimenomaan kohti sitä yhteistä päämäärää. Bioware on aina osannut kertoa hyvän tarinan, joten ennusmerkit kokonaisuuden onnistumiselle ovat erittäin hyvät.

Mass Effect 3
Kanadalainen Bioware perustettiin helmikuussa 1995 kolmen miehen Ray Muzykan, Greg Zeschukin ja Augustine Yipin toimesta. Edmontonissa Albertan provinssissa päämajaa pitävä yhtiö on nykyään Electronic Artsin omistuksessa ja sen alla toimivat Edmotonin Bioware Montreol, Bioware Austin, Bioware Ireland sekä Bioware Mythic. Biowaren toinen suuri työn alla oleva projekti on tietysti joulukuussa ilmestyvä megaluokan projekti Star Wars: The Old Republic.
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5
Mass Effect 3: Special EditionScore

Mass Effect 3: Special Edition

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Microsoftin yksinoikeuspelinä aloittanut Mass Effect on levinnyt EA:n omistuksen myötä useille alustoille. Nyt myös uudella Wii U:lla on "Massaa".

1
Uusi yli puolimetrinen Garrus-patsas

Uusi yli puolimetrinen Garrus-patsas

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Mass Effect -sarjasta tutusta Garruksesta julkaistaan ensi vuoden alussa hieman harvinaisessa skaalassa oleva uusi patsas, joka on täydet 21 tuumaa korkea.

3
Suosituimmat Shepardit ovat...

Suosituimmat Shepardit ovat...

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

John tai Jane ovat komentaja Shepardin eri sukupuolien perusnimet, mutta kaikillehan ne eivät käy. Nyt Bioware on selvittänyt Shepardin suosikkinimet.

3
Piukeita Mass Effect -vermeitä Australiasta

Piukeita Mass Effect -vermeitä Australiasta

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Vaikka peleihin liittyvien asusteiden valikoimat ovatkin viime vuosina monipuolistuneet, on klassikkomalli edelleen XXL-kokoinen t-paita. Nyt australialainen Black Milk tarjoaa kuitenkin ihan jotain muuta.



Ladataan seuraavaa sisältöä