Suomi
Gamereactor
ennakot
Core Blaze

Core Blaze

Gamanian Core Blaze lupaa tavallista toimintapainotteisempaa verkkoroolipelikokemusta. Ruotsin Gamereactorin Oskar matkusti Taiwaniin asti testaamaan pelin ennakkoversiota.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Verkkoroolipelit ovat nykyään hankalin lajityyppi, mitä kehittäjä voi kuvitella. Sen lisäksi, että pelaajat on saatava roikkumaan pelimaailmassa tuntikaupalla, kantona kaskessa on myös se yksi ja ainoa World of Warcraft. Blizzardin jättiläisen haastaminen on monille pienemmille kehittäjille kuin Mike Tysonin kohtaaminen 1980-luvun lopulla.

Usein kuulee puhuttavan innovaatioista, joiden luvataan mullistavan koko lajityypin, mutta lopulta kyse on harvoin mistään suuremmasta kuin pienten yksityiskohtien viilailusta. Tällä kertaa on kuitenkin uskottava, mitä kehittäjät sanovat. Gamania esitteli Gamereactorille Core Blaze -nimistä verkkoroolipeliä Taiwanissa, ja luomus vaikuttaa verrattain poikkeukselliselta lajityypissään.

Ensinnäkin taistelusysteemi on täysin dynaaminen samaan tapaan kuin esimerkiksi Devil May Cryssa ja God of Warissa. Pelaaja on vapaa läiskimään mitä mielii, miten mielii matkatessaan yhdessä tovereidensa kanssa tehtävissä, joissa hypitään, huidotaan, lauotaan kirouksia ja väistellään vihollisen hyökkäyksiä reaaliaikaisen ja tarkan ohjauksen turvin. Pelissä myös kiipeillään jyrkänteillä parhaaseen Uncharted-tyyliin.

Core Blaze
Kiipeilyä ei esiinny kovinkaan monissa verkkoroolipeleissä. Tätä seinämää turvallisesti kiivetäkseen pelaajan on ensin eliminoitava joukko jousiampujia.
Tämä on mainos:

Core Blazen näppäinasettelu on suunniteltu ensisijaisesti peliohjaimelle, huolimatta PC-yksinoikeudesta. Testattavissa oli kuitenkin myös perinteisempi hiiri- ja näppäimistöohjaus, ja sekin tuntui toimivan hyvin. Ero tuttuihin hahmon takaa kuvattuihin toimintapeleihin vain käy kapeammaksi, kun käteen ottaa pädin.

Jopa luokkasysteemi poikkeaa lajityypin kaavoista. Itse asiassa pelissä ei valita luokkaa lainkaan. Sen sijaan pelaaja valitsee varustuksensa joukosta aseita, jotka muuttavat automaattisesti pelaajan roolia taisteluissa. Demossa testattavissa oli neljä eri kombinaatiota, jotka olivat jättimiekka, kaksoismiekka, miekka ja kilpi sekä jousipyssy.

Valitsin tietysti joukon suurimman sapelin, ja se kävisi kokonsa puolesta vaikka shetlanninponista. Aseen koosta johtuen hyökkäykset olivat hitaampia, mutta iskivät kohteeseensa sellaisella voimalla, että sitä kelpaa vähän odottaakin. Asevalinta ei kuitenkaan ole millään muotoa sitova, ja jos pelissä kyllästyisi hitaanpuoleiseen huiskimiseen, voisi aseistustaan muuttaa läheisessä kaupungissa. Näin ollen peliä ei tarvitse aloittaa alusta uudella hahmolla, kun kaipaa vaihtelua rooliinsa.

Core Blaze
Yhteistyö ja terävät miekat tulevat tarpeeseen taisteluissa.
Tämä on mainos:

Kuten tavallista, omaan ryhmään on järkevää ottaa mukaan vähintään yksi "tankki". Tätä roolia ajaa miekkaa ja kilpeä kantava hahmo. Peliä ei silti ole keinotekoisesti rajoitettu niin, ettei tehtäviä voisi kokeilla vaikka pelkästään jousiampujista koostuvalla ryhmällä. Lopulta taisteluiden lopputulos riippuu pelaajien taidoista ja sorminäppäryydestä.

Esillä olleeseen demoon sisältyi suuri pantteria muistuttava pomovastus, joka osoittautui varsin haastavaksi vastustajaksi. Vasta useiden kuolemien jälkeen ryhmämme viimein löysi hyökkäyksistä tunnistettavan kaavan, mikä onnistui tutkimalla - muutoin perinteisen - vastustajan kaikkein pienimpiä eleitä. Tämä loi vivahteikkaan taistelukokemuksen, joka vain ruokkii pelinälkää.

Core Blaze julkaistaan täysin maksutta, aivan kuin Gamanian muutkin pelit, ja tuottoa aiotaan haalia myymällä pelinsisäisiä esineitä. Ostettavat esineet ulottuvat käyttötavaroista kuten aseista ja panssareista pinnallisempiin lisäyksiin, kuten ratsastettaviin eläimiin. Gamanian mukaan esineet eivät kuitenkaan millään tavalla vaikuttaa pelin tasapainoon, joten hyvän kokemuksen saamisen ei pitäisi edellyttää lisäsisällön ostamista.

Core Blaze
Pelihahmot voivat suorittaa myös räiskyviä erikoishyökkäyksiä.

Elävän (joskin hieman kasvottoman) musiikin ja eurooppalaisille eksoottisen visuaalisen suunnittelun kuorruttama Core Blazen maailma vaikuttaa melko hyvältä, mutta se ei ole avoin samaan tapaan kuin lajityypissä on totuttu. Keskittyminen taisteluihin, tehtäviin ja dynamiikkaan on selvästi jättänyt tutkiskelun varjoonsa. Se on loogista tällaisessa verkkoroolipelissä, mutta tuntuu silti aavistuksen harmilliselta.

Ennakkotesti jätti Core Blazesta kokonaisuutena lupaavan kuvan, mutta pelillä on edelleen muutamia kysymysmerkkejä selvitettävänään. Jos se kykenee sitomaan kiinnostavan tarinan ja riittävän vapaudentunteen dynaamiseen pelisysteemiin, lopputulos voi olla todella hyvä.

Core BlazeCore BlazeCore BlazeCore Blaze

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Core Blaze

Core Blaze

ENNAKKO. Kirjoittaja Oskar Nyström

Gamanian kehittämä Core Blaze lupaa tavallista toimintapainotteisempaa verkkoroolipelikokemusta. Testasimme peliä Taiwanissa.



Ladataan seuraavaa sisältöä