Suomi
Gamereactor
ennakot
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077, tunnelmat PC:llä

Ensivaikutelmana Cyberpunk 2077 toimii PC:llä päivityksien myötä varsin hyvin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Gamereactorin kansainvälisen arvion voi lukea täältä.

Olin varsin stressaantunut aloittaessani Cyberpunkin pelaamisen PC:llä. Ennakkotietojen mukaan tarjolla olisi varsin buginen paketti, joka pätkii ja kaatuilee. Oma kokoonpanoni koettelee suorituskyvyn alarajoja, sillä i7 / GTX 970 -kombo alkaa olla jo kuusi vuotta vanhaa teknologiaa. Kuinka väärässä ennakko-oletukseni olivatkaan! Hommahan pelittää oikein mainiosti, vaikkakin minimiasetuksilla.

CD Projekt Redin mukaan paketin pitäisi pyöriä jopa i5 / GTX 780 -tasoisilla komponenteilla, mutta ainakin itselläni peli pysyi nyt pelattavalla 30 FPS:n tasolla. Aivan minimikokoonpanolla veikkaan toimintakohtausten dippaavan ruudinpäivityksen alle kolmenkymmenen. Aivan oma lukunsa ovat konsolipuolen ongelmat, sillä Cyberpunk on suunniteltu viimeisimmän sukupolven laitteille. Vaikuttaa siltä, että PS4- ja Xbox One -pelaajat pääsevät nauttimaan hyvin toimivasta pelistä vasta lopputalven korjauspäivitysten myötä.

Tämä on mainos:
Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Metacriticissä ero PC-version ja PS4-version arvosteluissa on peräti 32 pistettä! Kokemuksessa on selvästikin eroa riippuen käytössä olevasta laitteistosta. Ylipäänsä se, että peli vedettiin pois Playstation Storesta kertoo omaa tarinaansa siitä, millaisessa kunnossa PS-versio on. Uusia päivityksiä on virrannut nopeaan tahtiin, ja kokemus PC:llä on parantunut yksin joulukuun aikana.

Suhteessa verkosta löytyviin kauhutarinoihin on kokemukseni varsin hyvä. Peli ei kaatunut kertaakaan, ja ainoastaan kerran vastaan tuli varsinainen pelattavuuteen vaikuttava bugi, jossa vihollinen juuttui helpoksi maalitauluksi kiinni lattiaan. Graafisia bugeja sen sijaan riittää - hiukset katoavat peilissä, hahmoja seisoo huonekalujen sisällä ja esineitä putoaa taivaasta ladatessa tallennusta. Olennaista on kuitenkin se, että nämä ovat vain outoja juttuja, eivät pelimekaniikkaan vaikuttavia asioita.

Pelattavaa tuntuu riittävän valtavasti ja kokemus on monella tapaa samanlainen kuin The Witcher 3:ssa. Halutessaan juonitehtävät voi rymistellä läpi jopa parissa kymmenessä tunnissa, mutta siinä ei olisi mitään järkeä, sillä kaupunki on täynnä erilaisia sivutehtäviä. Yksistään kaduilta löytyviä sivutehtäviä on valtavia määriä ja näiden lisäksi erilaisia rikoksia ja jengirähinöitä on selvitettäväksi loputtomalta tuntuvia määriä. Tämä on tuttua CDPR:n peleistä, sillä myös The Witchereissä ryynäsin läpi kaikki mahdolliset leirit ja luolastot.

Tämä on mainos:
Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Kyberpunkissa tärkeintä on tyyli ennen tarkoitusta. Kaiken on oltava coolia ja katu-uskottavaa, kerätäänpä pelissä kokemuksen lisäksi myös bonuksia avaavia street credejä. Valitettavasti periaate ei koske pelin vaatetusta, joka noudattaa loot & shoot -perinteitä, jossa maailmasta löytyy jatkuvasti uutta panssaria tai vahinkoa parantavaa varustetta. Tämä tarkoittaa sitä, että ne siisteimmät rytkyt vanhenevat todella nopeasti, ja kaltaiseni optimoijat joutuvat käyttämään ihmeellisiä metroseksuaalisia vaatekomboja maksimoidakseen panssarin.

Viimeisenä kenties suurin yksittäinen yllätys on seksin vähyys. Asialla mehustellaan jo hahmon luontivaiheessa, jossa alalaitteiston voi määritellä haluamansa kaltaiseksi ja kokoiseksi. Sitä itseään vaikuttaa kuitenkin olevan tarjolla varsin rajatusti. Kadulla on toki prostituoituja, joiden palveluita voi käyttää yhtä lailla kuin The Witcher 3:ssa, mutta ainakin toisen Actin alkuun mennessä juonitehtäviin liittyvää säpinää ei ole tarjolla.

Palataan asiaan piakkoin kokonaisen arvostelun myötä!

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä