Suomi
Gamereactor
ennakot
Mario & Sonic at the Olympic Winter Games

Mario & Sonic at the Olympic Winter Games

Gamereactor vieraili tulevien talviolympialaisten isäntäkaupungissa Vancouverissa tutustumassa Mario & Sonic at the Olympic Winter Games -peliin, joka on 10 miljoonaa kappaletta myyneen Mario & Sonic at the Olympic Games -urheilupelin jatko-osa. Pelin japanilaiset tekijät olivat paikalla esittelemässä pelin Wii- ja DS-versioita.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

"Lähdimme tekemään hauskaa koko perheen peliä, joka hakkaa edellisen julkaisun jokaisella osa-alueella", kertoo pelien tuottaja Osamu Ohashi itsevarmasti. "Tällä kertaa meillä on huomattavasti pidempi työaikataulu, joka mahdollistaa entistä kokonaisvaltaisemman pelikokemuksen, jossa Vancouver on tärkeässä asemassa. Olemme tutustuneet kisakaupunkiin ja pyrimme tuomaan aidon olympiatunnelman omaperäisesti osaksi Marion ja Sonicin maailmoja", Ohashi selvittää kunnianhimoisempaa jatko-osaa.

Wii-versiosta pelaamaan pääsi kolmea lajia: kelkkailua, laskettelua ja pikaluistelua. Luistelu tapahtuu pitämällä ohjainkapulaa oikeassa kädessä. Lähtölaukauksen jälkeen suoritetaan nopea alkupyrähdys ohjainta sähäkästi ravistelemalla, jonka jälkeen kapulaa tulee heiluttaa luisteluliikettä mukaillen. Oikean rytmin löytäminen vaatii rauhallisuutta, sillä liian nopea piiskominen ei takaa vauhdikkaampaa etenemistä. Pelihahmot kääntyvät radalla automaattisesti, joten pelaajan tarvitsee huolehtia ainoastaan etenemisen linjakkuudesta. Käytettävissä on myös yksi lyhytkestoinen nopeuden lisäsysäys, ja loppusuoralla voi pinkoa maaliin ohjainta ravistelemalla.

Laskettelussa syöksytään alas rinnettä pitämällä Wiin ohjaimia molemmissa käsissä. Kurvailu tapahtuu ranteita kääntelemällä. Rata on täynnä leveitä portteja, jotka tulee läpäistä, ja mikäli kiepauttaa aivan portin vierestä, saa alas viilettävä pelihahmo hieman enemmän nopeutta. Jos porteista ei selviydy läpi, joutuu kärsimään maalissa aikasakon jokaisesta ohitetusta tolpasta.
Testijakson aikana porttien läpäisy reunaa hiuksenhienosti hipoen näytti suositulta, kun kukaan journalisteista ei suostunut hevillä läpäisemään niitä suoraan keskeltä. Nöyryytys maalissa oli sitäkin makoisampaa, kun kaveri sai rangaistukset liian yltiöpäisestä riskinotosta.

Kelkkailu vaikuttaa erityisen hupaisalta neljän pelaajan kesken, kun pelataan letkaan asetetuilla penkeillä. Rännissä porhaltaminen tapahtuu asettamalla Wiin ohjainkapula rintaa vasten ja kallistelemalla vartaloa tasaisessa rytmissä muiden pelaajien kanssa. Radalla näkyy sateenkaarenvärinen vauhtiviiva, jonka päällä kiitäminen palkitaan hurjemmalla vauhdilla. Neljän pelaajan yhteistyön tulee olla saumatonta, mikäli lisänopeutta mielii kerätä.

Tämä on mainos:

Liikkeentunnistusohjaus on poikkeuksetta helppo ja nopea sisäistää. Pelaaminen tuntuu luontevalta ja hyödyntää useita jippoja, jotta lajit olisivat keskenään erilaisia. Laskettelua ja kelkkailua on mahdollista pelata myös Wiin tasapainolaudalla, jolloin kurvailu on haastavampaa, mutta samalla entistä veikeämpää. Kelkkailussa tulee istua laudan päällä ja kallistella ylävartaloa haluttuun suuntaa. Laskettelussa laudan päällä seistään, ja mahdollisimman kumara asento auttaa parhaiten hallitsemaan omaa tasapainoa ja siten hahmon ohjausta.

"Edellisessä pelissä nähdyt, suositut fantasialajit tekevät paluun. Näitä aidoista lajeista poikkeavia pelimuotoja on entistä runsaammin, ja pyrimme tekemään niistä mahdollisimman mielikuvitusrikkaita", sanoo Wii-version ohjaaja Takashi Iizuka. "Aiomme antaa jokaisen urheilulajin valittavaksi heti alusta alkaen. Haluan, että pelaaminen ei tunnu kokemattomille pelaajille työltä, vaan kenen tahansa tulee kyetä nauttimaan pelistä ja tuntea saaneensa rahoilleen hyvää vastinetta. Eteneminen festivaali-yksinpelitilassa yhdessä muiden saavutettavien palkintojen kanssa tarjoaa taidoiltaan karttuneemmille pelaajille tavoiteltavaa", selventää Iizuka harvinaista pelisuunnitteluratkaisua.

Edellisestä kesäolympialaispelistä poiketen uusi peli tehdään molemmille alustoille kahden eri kehitysryhmän voimin. "Nyt myös Wii- ja DS-pelit eroavat toisistaan ratkaisevasti. Pelisuunnittelu tulee ottamaan molempien koneiden vahvuudet paremmin huomioon, mikä tulee näkymään monipuolisissa lajeissa ja ohjauksen intuitiivisessa mallintamisessa. Haluamme pelaajan nauttivan pelistä niin paljon, että hän tahtoisi kokea sen myös toisella koneella", Ohashi julistaa tyytyväisenä.

Eron edelliseen DS-peliin huomaa nopeasti, kun lajit eivät tällä kertaa tunnu väkisin mukaan ympätyiltä. DS-versiosta esiteltiin kaksi lajia: lumilautailu ja mahakelkkailu.

Tämä on mainos:

Ensin mainittua pelataan ristiohjaimella sekä näppäimillä. Lautailu sujuu kuten olettaakin, ja taitavammat pelaajat voivat luisua jyrkemmin mutkiin päätynapin avulla. Onnistunut kurvailu palkitaan hetkittäisellä kiihtyvyydellä. Myös kilpakumppaneiden takana imussa laskeminen ja hypyissä napin oikea-aikainen painaminen sysäävät kovempaan vauhtiin.

Mahakelkkailussa ohjaaminen tapahtuu kosketuskynää käyttäen. Lähdössä kynää tulee hangata sivuttaissuunnassa vauhdinkeräämiseen, jonka jälkeen pystysuuntainen liike vie pelihahmon liukurin päälle. Samainen liike mahdollistaa myös turbovauhdin, joka aktivoituu, mikäli pysyy radalla reunoihin törmäilemättä. Erittäin nopeasti alas suhaavaa hahmoa ohjataan painamalla kosketusnäyttöä haluttuun suuntaa.

Myös DS-pelin parissa vietetty aika oli hupaisaa, ja etenkin moninpeli sitoi uusiin kisoihin kerta toisensa jälkeen. "DS-version kaikkia lajeja voi pelata aina neljän konsolin voimin, ja vain yhdellä pelikasetilla", valotti DS-version ohjaaja Eigo Kasahara moninpeliä. Kasahara kertoi, että yksinpelin pitkäikäisyyttä tulee määrittämään seikkailutila. "Pelaaja tutkii suurta karttaa, jossa on vaihtelevia haasteita ja salaisuuksia".

Mario & Sonic at the Olympic Winter Games on ulkoisesti tuttua värikästä antia. Grafiikka rullaa molemmilla koneilla sulavasti ollen samalla myös riittävän yksityiskohtaista. Peli näyttää erehdyttävästi - niin Wiillä kuin DS:lläkin - vastaavien konsoleiden Mario Kart -peleiltä. Hahmoanimaatio hyödyntää tuttujen kavereiden persoonallisia erityispiirteitä huvittavasti, ja etenkin Nintendon kestosuosikki Yoshin pyristely jäällä on suloista katseltavaa.

Mario & Sonic at the Olympic Winter Games vaikuttaa mukavalta koko perheen bilepeliltä, josta voi muodostua kaivattu haastaja Wii Sportsille. Pelit tulevat nähdyn perusteella tarjoamaan sitä mitä lupaavatkin: helppoa ja vaivatonta yhteispelaamista, joka piristänee ystävien kanssa vietettäviä iltoja. Toivottavasti kaikki lopullisen julkaisun lajit ovat yhtä iloisia ja mutkattomia kuin mitä SEGA nyt antoi pelata.

Lue tämän ennakon lisäksi myös Johanneksen kirjoittama haastattelu.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Haastattelussa Mario & Sonic at the Olympic Winter Gamesin tekijät

Haastattelussa Mario & Sonic at the Olympic Winter Gamesin tekijät

ARTIKKELI. Kirjoittaja Johannes Valkola

Gamereactor piipahti Vancouverissa juttelemassa tulevan Mario & Sonic at the Olympic Winter Games -urheilubilepelin tekijöiden kanssa. Paikalla olivat pelin Wii- ja DS-versioiden tuottaja Osamu Ohasi, Wii-version ohjaaja Takashi Iizuka ja DS-version ohjaaja Eigo Kasahara. Herrojen pitkiä ansiolistoja koristavat sellaiset pelit, kuten Sonic the Hedgehog 3, NiGHTS into Dreams..., Shenmue, Shenmu...



Ladataan seuraavaa sisältöä