Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
ennakot
Doom Eternal

Doom Eternal, vielä kerran pojat!

"Tule 20. maaliskuuta, tule!"

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Hiljan Gamereactor pääsi kokeilemaan Doom Eternalia Lontoossa. Nyt sitten tuli tilaisuus istahtaa alas kehittäjien Marty Strattonin ja Hugo Martinin kanssa. Tapaaminen tehtiin Dallasissa Texasissa. Samalla Gamereactor sai kierroksen studiolla, jossa näkyi muun muassa moottorisahalla veistetty demonin patsas, ja vuosikymmenien aikana kerätty vaikuttava kokoelma.

Studiolla näin huoneen täydeltä QA-testaajia työssään, ja ihmisten pöydillä oli mittavasti kaikenlaista peleihin liittyvää pikkutavaraa. Tuottaja Stratton ja luova ohjaaja Martin kertoivat, miten haasteellista viimeisen trailerin tekeminen oli ollut, sillä erilaisia ideoita oli ilmassa niin paljon. Lopuksi sain pelata uuden kentän itse pelistä, ja kokeilla moninpeliä Battlemode.

Aiemman ennakon perusteella on saanut jo hyvän kuvan itse pelistä, joten nyt oli mahdollista kiinnittää huomiota tiettyihin yksityiskohtiin. Strattonin ja Martinin mukaan julkaisun lykkäyksen jälkeinen aika on käytetty hiomiseen ja bugien poistamiseen. Peli näyttää upealta, ja Strattonin mukaan pelaajalle pyritään välittämään ruudulla mahdollisimman paljon tietoa, ja toki osa jää pelaajan näkökentän ulkopuolelle, joko kauas horisonttiin tai taakse. Teknistä parannusta tuo myös pelin tekoäly. Pelaajan lähestyessä demoneita ne alkavat reagoida enemmän pelaajan tekemisiin.

Doom EternalDoom Eternal

Aiemmissa Doom-peleissä yksi erottuva osa-alue on ollut musiikki. Tällä kertaa testihetkeni aikana huomasin välittömästi, että musiikki muistuttaa vuoden 2016 Doomin sävelmiä. Tämä johtuu siitä, että sävellyksestään palkintoja voittanut Mick Gordon tekee musiikin myös Doom Eternaliin. Ihmiset mieltävät Doomin musiikin heavy metaliksi, mutta niin ei itse asiassa ole. Mukana on jopa kevyttä jazziakin. Ääniraitaan on panostettu monin tavoin myös Doom Eternalissa.

Pelatessani ennen näkemätöntä kenttää huomasin, että musiikki luo paljon Doom Eternalin tunnelmasta. Kenttä vei pelaajan Doomin Sentinel-lajin maisemiin, ja demonien ohella huomion kiinnitti keskiajasta innoittunut arkkitehtuuri. Pelaan pyssyttelypeleissä yleensä taaempana esimerkiksi tarkka-ampujana, joten Doom Eternalin vaatima aggressiivinen iholle meneminen tuntui vaativan minulta ajoittain liikaa. Pelaajaa painostetaan liikkumaan jatkuvasti, vahtimaan niin terveysmittaria kuin ammuksiakin ja jatkuvasti hyökkäämään demonien naaman eteen tappoiskuja tekemään.

Doom EternalDoom EternalDoom Eternal

Testihetkessä jouduin areenamaiselle alueelle, joka oli täynnä eri tavoilla käyttäytyviä demoneja. Olin pakotettu laskemaan vaikeustason helpoimmalle tasolle, koska pelaajaan kohdistuvat aggressiot ja paine olivat muuten liikaa. Kehittäjien omana ajatuksena on mieltää pelaaja kamppailulajien oppilaaksi, joka aloittaa pohjalta kohti mustaa vyötä. Pelaaja on suorittanut mustan vyön ehkä ensimmäisen kolmanneksen aikana, joten loppuaika pelistä niitä hankittuja taitoja sitten tarvitaan.

Mustan vyön taitoja tarvitaan myös Doom Eternalin moninpelissä. 2v1-moninpeli on nimeltään Battlemode, ja se asettaa yksinäisen, mutta erittäin kyvykkään, Doom Slayerin tappelemaan kahta muuta ihmispelaajaa vastaan, jotka ohjastavat erilaisia demoneja areenamaisella kentällä. Doom Slayerilla on käytössään kaikki yksinpelistä tutut aseet. Kahdella demonilla on puolestaan kyky kutsua pienempiä minion-demoneja, tai luoda parantavia (tai vahingoittavia) alueita.

Pelattavien demonien vahvuudet ja heikkoudet ovat hyvin erilaisia keskenään. Tankkimaisella Mancubuksella on paljon terveyttä ja paljon vahinkoa tekevät rakettihyökkäykset. Lentävä Pain Elemental ei kestä paljoakaan osumaa, mutta pystyy väistelemään tehokkaasti hyökkäyksiä. Erilaiset demonit voivat kutsua erilaisia apudemoneja eli siis mainittuja minion-demoneja, ja mitä muuta sitten käytössä on riippuu siitä, mitä valitsee ennen ottelun alkamista. Vaihtoehdot takaavat paljon erilaisia mahdollisuuksia hyökkäävään tai puolustavaan pelaamiseen niin demoneilla kuin Doom Slayerillakin.

Demonit luottavat omiin erikoiskykyihinsä ja niiden tuomiin mahdollisuuksiin, kun taas Doom Slayer luottaa yksinomaan kovaan pyssyttelyyn ja nopeaan liikkumiseen. Nopeasti kävi kuitenkin ilmi, että ilman ajatusta kentällä pyörivä Doom Slayer ei pitkälle pötki. En onnistunutkaan voittamaan ainuttakaan erää, kun kokeilin menoa Doom Slayerina. Epäonnistuminen ei kuitenkaan ajanut pois pelin parista, vaan rohkaisi kokeilemaan erilaisia taktiikoita. Demonikaksikkona pelaaminen toisen ihmisen kanssa on sekin hauskaa, ja tuntui olevan helpompi oppia.

Doom EternalDoom EternalDoom Eternal

Hugo Martin tiivisti sen, millä tavalla Battlemode eroaa vuoden 2016 Doomin moninpelistä. Tuolloin moninpeli ei tuntunut riittävästi yksinpelin kaltaiselta. Oppina oli, että moninpeli kaipaa vaihtelevaa tahtia, ja Battlemodessa tässä onnistutaan.

Battlemoden kartat on suunniteltu gladiaattorimaisiksi areenoiksi, joissa on vaihtelua ja joissa eri kyvyt pääsevät oikeuksiinsa. Kokeilemani perusteella vaikuttaakin siltä, että Battlemodessa on ainesta. Luvassa on haastavaa ja nautittavaa moninpelaamista.

Doom Eternal julkaistaan 20. maaliskuuta 2020, ja myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana myös Nintendo Switchille. Luvattuna on ilmaista lisätavaraa uusien Battlemode-karttojen ja pelattavien demonien osalta. Kaiken kaikkiaan luvassa siis on hiottua yksinpeliä, ja toimivaa moninpeliä.

Doom EternalDoom EternalDoom EternalDoom Eternal

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Doom Eternal 25% alessa viikon

Doom Eternal 25% alessa viikon

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Doom Eternal julkaistiin 20. maaliskuuta, ja Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Nyt sitten peli lähtee 25% alennuksella kaikilla alustoilla viikon ajan. Suuntaa siis...



Ladataan seuraavaa sisältöä