Suomi
Gamereactor
ennakot
Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order

Respawn päästi Gamereactorin pelaamaan pariksi tunniksi, ja Voima tuntui vahvana.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Star Wars Jedi: Fallen Order on tulossa, mutta peliä ei kuitenkaan ole ennakkohypetetty liiaksi mediassa kuluvana syksynä. Gamereactor pääsi kuitenkin Los Angelesissa pelaamaan Fallen Orderia muutaman tunnin ajan. Luvassa on iso tukku yllätyksiä. Pelaaja omaksuu padawan Cal Kestisin roolin, ja tarina sijoittuu Episode III:n ja IV:n väliin. Vielä tarkemmin ilmaistuna liikkuvat tapahtumat ennen Rogue Onen vaiheita. Palpatinen joukot ovat masinoineet eliittiyksiköitä, joita kutsutaan nimellä Inquisition. Heidän tehtävänään on etsiä jäljellä olevat jedit.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Cal Kestisin jedikoulutus jäi kesken, kun Order 66 tuhosi suurimman osan jedeistä. Tämä tulee ilmi pelissä siten, että aluksi ollaan varsin epävarmoja, mutta ajan myötä jeditaidot karttuvat. Lyhyen opastusosion jälkeen alkoi tapahtua matkalla Zaffo-planeetalle. Lumiset ulkotilat vaihtelivat rauniomaisiin sisätiloihin, joka toi elävästi mieleen uudemman polven Tomb Raider -pelit. Sanat tutkiminen ja seikkaileminen kuvaavatkin parhaiten sitä, mitä koin testaamisen aikana. Cal hyppii, juoksee, kiipeilee ja valaisee nurkkia valosapelillaan ensimmäisten pelituntien aikana. Mukana kulkee myös droidi BD-1, ja Voimaakin käytetään. Pelissä tapahtuu siis paljon muutakin kuin valosapelin heiluttelua.

Valitsin aloituksessa Zaffon, mutta muitakin planeettoja olisi ollut tarjolla. Vapaus valita oli ensimmäinen yllättävä asia. Kyseessä on tiukasti yksinpeli, mutta se ei merkitse tiukkaa lineaarisuutta. Respawn on mahdollistanut tietynlaisen joustavuuden dialogia myöten, ja lopputuloksena on riittävästi vapautta hyvän immersion luomiseksi.

Tämä on mainos:
Star Wars Jedi: Fallen Order

Pelaamisen edetessä opitaan käyttämään Force Pushia, jonka avulla pääsee vuorovaikuttamaan aiempaa enemmän ympäristön kanssa, ja toki olemaan entistä tehokkaampi taisteluissa. Nyt saa rikottua tiettyjä seiniä, jotka ovat etenemisen tiellä. Toisin sanoen niin jedin kuin droidi BD-1:n hahmonkehitys on sidoksissa siihen, että pääsee aiemmin tavoittamattomissa oleville alueille. Toisin sanoen samoja jälkiä pitkin taaksepäin pakittelua on pakko harrastaa. Uusia pelillisiä elementtejä esitellään jatkuvasti, ja se estää pelaamista muuttumasta liian yksitoikkoiseksi. Ainakin toistaiseksi pelin maailman eri osat tuntuvat olevan yhteydessä toisiinsa, ja erilaisia salaisuuksia on runsaasti löydettäväksi.

Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Taisteluiden osalta Star Wars Jedi: Fallen Order painii omassa luokassaan. Kyseessä on nuori oppipoika, joten taisteleminen ei ole samanlaista sujuvaa akrobatiaa kuin mitä Episode I-III:ssa nähtiin. Jokainen taistelu vaatii keskittymistä ja liikkuvuutta. Jossain määrin taistelumekaniikka tuo mieleen From Softwaren Sekiron. Pelin aikana tuleekin pystyä käyttämään monenlaisia keinoja vihollisten kaatamiseen, eli sama kikka ei toimi kaikkiin pahiksiin.

Tämä on mainos:

Taisteluihin on keskityttävä, sillä jokainen kohdattava vastustaja pystyy pelaajan voittamaan. Pahikset pystyvät torjumaan, tekemään vastaiskuja ja kyttäämään sopivaa hetkeä. Taisteluita voikin luonnehtia yhdeksi pelin pulmatehtävistä. Liian vaikeaa taisto ei kuitenkaan ole, ja sain jopa neuvon nostaa vaikeustasoa kovemmaksi.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Respawn on luonut pelimekaniikan, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden yhdistää toisiinsa niin Voiman käyttöä, valosapelin heiluttelua kuin ympäristön käyttämistä avuksi taisteluissa. Pelaajaa myös rangaistaan nopeasti, jos ajoitus ei ole kohdallaan tai keskittyminen herpaantuu.

Kovinkaan syvällisesti en ehtinyt tutustua hahmonkehitykseen, mutta vaikuttaa siltä, että ajan kuluessa Cal muuttuu tehokkaammaksi ja tappavammaksi. Kerätyillä kokemuspisteillä avataan uusia keinoja kykypuusta, kuten Force Choke ja valosapelin heittäminen. Toisin sanoen taistelut muuttuvat monipuolisemmaksi pelin edetessä.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Edellä mainittuja taitopisteitä pääsee käyttämään ainoastaan kartalle ripotelluilla meditaatioalueilla. Näissä pisteissä voi Dark Souls -pelien malliin parannella itseään, latailla droidi BD-1 taas iskuun ja tallentaa pelinsä automaattisesti. Mutta kun näissä paikoissa lepää, ilmaantuvat kaikki viholliset uudelleen vanhoille paikoilleen.

Kuollessa myös menettää siihen saakka kerätyt kokemuspisteet ja Voimatason, ja ne saa takaisin iskemällä kuoliniskun antanutta pahista ainakin kerran. Järjestelmä siis rohkaisee kostamaan, ja se saattaa kostautua, jos etsii kostoaan liian innokkaasti.

Star Wars Jedi: Fallen Order tulee olemaan kuluvan syksyn pelitapauksia, ja sitä kannattaa ehdottomasti pitää silmällä. Jos Respawn kykenee pitämään testihetkessä nähdyn laadun loppuun saakka, on heillä käsissään yksi kaikkien aikojen parhaimmista Star Wars -peleistä.

Star Wars Jedi: Fallen Order
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä