Suomi
Gamereactor
ennakot
The Outer Worlds

The Outer Worlds

Gamereactor pääsi kokeilemaan muutaman tunnin ajan Obsidianin tulevaa roolipeliä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Obsidian Entertainment muistetaan ennen kaikkea pelistä Fallout: New Vegas. Kehittäjän seuraava peli The Outer Worlds on tekijänsä seuraava taidonnäyte toimintaroolipelien lajityypissä, ja tällä kertaa koko maailma on kehittäjän itsensä luoma.

Gamereactor pääsi testaamaan peliä Saksan Münchenissä. Koen itseni Falloutin faniksi, mutta testaamisen perusteella on sanottava, että The Outer Worlds on mitä suurimmassa määrin oma juttunsa New Vegas 2:n sijasta. Yhtäläisyyksiä toki on, kuten tapa esittää dialogia ja antaa pelaajan valita vastauksia. Obsidianin luoma maailma on silti omansa, ja varsin suurikokoinen sellainen.

Ensimmäiset 45 minuuttia testihetkestä kuluivat aloitusosion parissa, ja samalla sai käsitystä tarinasta. Phineas Welles on lain kouraa paossa oleva tiedemies. Hän nousee jäädytettyjä siirtolaisia täynnä olevaan alukseen, joka tekee matkaa Halcyonin siirtokuntaan. Alus ei kuitenkaan pääse koskaan perille, vaan jää pyörimään kiertoradalle. Asukkaiden sulattaminen olisi tullut liian kalliiksi, joten siirtokunnan asukkaat jättivät aluksen jäädytettyine asukkeineen avaruuteen ajelehtimaan. Welles sulattaa pelaajan, ja lähettää tämän Halcyonin siirtokuntaan tehtävänään auttaa muitakin sulamaan. Näin peli alkaa.

Sulatuksen jälkeen pääsee luomaan oman hahmonsa, ja tuunaamaan tämän mieleisekseen. Julkaisija Private Division pyysi oleman kertomatta hahmoluonnin visuaalisesta puolesta, mutta hahmon taidoista ja muista kyvyistä saa kertoa. Valittavat kyvyt tietenkin vaikuttavat siihen, miten kyvykäs pelaaja on tiettyjen aseiden ja pelityylien hyödyntämisessä.

Tämä on mainos:

Planeetalle laskeutumisen jälkeen kohdataan haavoittunut heppu, ja samalla pääsee näkemään dialogijärjestelmän toimivuuden. Pelaaja saa valita olla ystävällinen, vihamielinen tai jotain siltä väliltä. Jepeltä pistoolin saamisen jälkeen onkin aika lähteä tutkimaan suurta maailmaa. Myöhemmin pelissä pääsee dialogissa myös valehtelemaan, uhkailemaan ja kokeilemaan onneaan. Toisin sanoen kohdattavien henkilöhahmojen kanssa pääsee vuorovaikuttamaan monella tavalla.

The Outer Worldsin versio maantierosvoista on Marauders-joukkio, ja he ovat pitkin poikin aluetta samoilevia kiusankappaleita. Otettuani yhden pois päiviltä pääosumalla käy ilmi, että jokaisella vihollisella on oma heikko kohtansa. Tätä kannattaa tietenkin hyödyntää maksimaalisen vahingon tuottamiseksi. Rajallisen ajan voi pitää päällä hidastusta, joka odotetusti helpottaa tähtäämistä. Hidastetun tappavan iskun suorittaminen on juuri niin tyydyttävää kuin kuvitella saattaa.

Käsiaseiden ohella pelissä on kahden ja yhden käden lyömäaseita, kivääreitä, haulikkoja, kranaatinheittimiä, pulssivasaroita ja niin edelleen. Kaikkia aseita voi tuunailla työpenkissä, ja välineet kaipaavat aika ajoin myös korjaamista. Aseiden hajoaminen kesken reissun saattaisi aiheuttaa ongelmia maastossa.

The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds
Tämä on mainos:

Maraudersien kohtaamisen jälkeen tulee vastaan Edgewaterin kaupunki, ja samalla peli avautuu dramaattisesti. Mukana on edelleen toki keskeinen Phineas Wellesin tehtävä, mutta pian tarjolla on koko joukko muutakin tehtävää ja sivujopia. Kyseessä on avoimen maailman peli täynnä tekemistä ja runsaasti henkilöhahmoja kohdattavaksi. Se on sanottava, että kasvoanimaatiot ja suun liikkeet dialogin aikana on toteutettu erittäin hyvin. Samaan aikaan silmät ovat ihmisillä edelleen kuolleen oloiset.

Edgewaterissa mukaan liittyvät Parvati ja Nyoka, joiden kanniskelemat ja käyttämät tavarat voi itse määrätä. Uusia kykyjä heille availlaan omasta kykypuustaan, ja kumppanit ovat toki hyödyllisiä taisteluissa. Monen monituista kertaa Parvati rientää paikalle pelastamaan päivän suurella vasarallaan. Matkakumppaneille voi myös halutessaan antaa yksinkertaisia käskyjä.

Uusia kykyjä availlessa kannattaa olla tarkkana, mihin panostaa pelatessaan. Esimerkiksi kun Engineering on tarpeeksi korkealla tasolla, voi varusteitaan korjailla tien päällä ilman tarvetta erityiselle työpenkille. Onneksi aina tason karttuessa on riittävästi jaossa kykypisteitä eri paikkoihin laitettavaksi.

Valinnoilla on muutenkin merkitystä. Testihetken aikana sain tehtäväksi potkia ihmisjoukon ulos hylätystä kasvitehtaasta, jotta saisin käyttööni kyseisen resurssin. Sain kuitenkin kuulla, että tarvittu resurssi on saatavilla muualtakin. On siis tehtävä valinta. En päässyt näkemään valintani seurauksia testihetken puitteissa, mutta kehittäjien mukaan valinnalla on seurauksensa.

Yllätyksenä pelissä on Flaws-mekaniikka. Testihetken aikana hahmoni sai raptifobian, joka johtui matkojen aikana liian runsaasti kohdatuista raptidon-olioista. Fobian seurauksena Dexterity, Perception ja Temperament laskivat. Näitä Flaws-toimintoja ei ole pakko ottaa, mutta usein se kannattaa, koska samalla saa lisää pojoja omaan käyttöön. On punnittava hinnan ja hyödyn kesken tarkasti.

Obsidian on saanut aseiden käsittelyn viimeisen päälle kuosiin. Kaikkien aseiden käyttäminen on tyydyttävää, ja ajan kanssa voi kehittää hahmonsa paremmaksi eri aseiden käytössä. Kannattaa tietysti kehittää sellaisia taitoja, jotka tukevat omaa valittua pelityyliä. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että The Outer Worldista on kehkeytymässä muistoihin jäävä roolipelikokemus. Pelattavuus ja erilaiset pelimekaniikat tuntuvat kaikki toimivan hyvin yhteen jo nyt. Lokakuun lopussa sitten nähdään, miten kokonaisuus toimii.

The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
The Outer WorldsScore

The Outer Worlds

ARVIO. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Fallout avaruudessa, ja vähän Mass Effectkin. Pelimekaanisesti ei suinkaan vanhahtava, vaan perinteinen. Juuri tällaista olen kaivannut.



Ladataan seuraavaa sisältöä