Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
ennakot
Journey to the Savage Planet

Ennakossa Journey to the Savage Planet

Los Angelesissa aukesi mahdollisuus ottaa tuntumaa Typhoonin luomukseen, joten tottahan toki matkasimme omituisten alienien asuttamalle planeetalle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Aiemmin tänä vuonna pidetyssä Game Developers Conferencessa (GDC) huomion varasti Journey to the Savage Planet. Veteraaneista koostuvan Typhoon Studiosin luomus oli tuolloin kuitenkin vain näytillä, joten sormet syyhyten odotimme E3-messuilla auennutta mahdollisuutta kokeilla teosta. Onko entisen Ubisoft-kehittäjä Alex Hutchinsonin vetämän tiimin teos odotuksen arvoinen?

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Los Angelesissa esitelty demo osoittautui samaksi tasoksi kuin GDC:ssä näytetty maistiainen. Kokeilupätkä vei siis erikoiselle planeetalle työskentelemään Kindred Aerospacen riveihin. Työtehtävä ei ole helpoimmasta päästä, sillä rehelliseksi tutkimusmatkaksi tarkoitettu reissu muuttuu nopeasti aivan toisenlaiseksi operaatioksi. Toisin kuin tehtävänkuvauksessa kerrottiin, planeetta ei olekaan autio paikka. Ympäristöä asuttava elämä pakottaakin jakamaan tehtävät pienempiin palasiin.

Tutkimusmatkailua käydään ensimmäisen persoonan kuvakulmasta tarkasteltuna. Leikimme heti alkuun näppäimillä, jotka paljastuivat varsin loogisiksi. Vasen liipaisin mahdollisti kädellä läimimisen, kun taas oikea liipaisin tulitti välittömästi kourassa olleella pistoolilla. Systeemiin tottui nopeasti, mikä onkin Hutchinson puheiden mukaan tarkoituksellista. Kyseessä ei tekijöiden sanojen mukaisesti ole räiskintä, joten syvällistä suojaräiskintää ei tällä kertaa nähdä.

Kunhan olisimme ensin saaneet leikittyä ja pöhköiltyä tarpeeksi, päätimme lähteä työstämään ensimmäistä tehtäväämme omituiseen maailmaan. Tavoitteeksi annettiin liikkumista rajoittavien kristallien tuhoaminen, mikä pakotti matkaamaan avoimeen maailmaan. Reittien vapaa valinta on yksi Journey to the Savage Planetin ydinmekaniikoista. Pelimaailma ei ole lineaarinen, vaikka se ei täysin avoin olekaan. Tutkimisesta palkitaan ja uhkaavien alueiden valloittamisestakin kolahtaa palkintoja plakkariin. Matkan varrelta voi löytää kaikenlaista mielenkiintoista ja hahmoa kehittävää, kuten esimerkiksi terveyspisteitä lisääviä hedelmiä.

Journey to the Savage Planet

Yksi tehtävistä vei tutkimaan salaperäistä reliikkiä, joka paljastui lopulta myös pikamatkustuksen etapiksi. Välipysähdyksiä kertyy matkan varrella runsaasti lisää, mikä tekee matkaamisesta nopeampaa ja täten vähemmän kivuliasta. Tämä siitäkin huolimatta, että värikkäässä maastossa loikkiminen ja tuplahyppiminen on hauskaa, mutta erityisesti pikaisen päivityspaketin rakentamisen vuoksi nopea taivallus on tervetullut ominaisuus.

Tämä kävi hyvin selväksi tehtävämme aikana, jossa piti kiivetä keltaista kristalliseinää ylöspäin. Ennen kuin tähän kuitenkaan pystyi, piti käydä aluksella rakentamassa löydettyjen tietojen ja materiaalien pohjalta kiipeilykoukku. Vaikka esine rakennettiinkin tehtävää varten, avasi se samalla runsaasti muitakin paikkoja. Valitettavasti meillä ei kuitenkaan ollut aikarajan vuoksi mahdollisuutta käydä koluamassa aiemmin nähtyjä paikkoja uudelleen.

Esineitä ei hyödynnetä pelkästään tutkimusmatkailussa, sillä niillä on käyttöä mitä eriskummallisimmissa tilanteissa. Eräässä pulmassa piti saada nälkäinen ja Star Wars -maailman Sarlacc-otusta muistuttanut suu ruokittua. Lähelle ei uskalla mennä, mutta onneksi otuksen eteen saattoi heittää ruoka-ansoja petojen houkuttelemiseksi. Pahaa aavistamattomat otukset saattoi sen jälkeen potkaista pääpedon suuhun. Tilanne ei välttämättä ole kaunein mahdollinen, mutta se on oivallinen osoitus Typhoonin tarjoamista monipuolisista vaihtoehdoista.

Journey to the Savage PlanetJourney to the Savage Planet

Kristallien tuhoaminen ei ollut kaikkien mieleen, sillä työtehtävä jatkui välittömästi pomotaistelulla. Örvelö ei pelkästään seissyt oven edessä vaan yritti myös ampua sähköaalloilla. Onneksi iskujen yli voi hyppiä, vaikka epätasainen maasto aiheuttaakin lisähaastetta. Pilareiden päältä tippuminen tarkoitti uutta kapuamista, minkä vuoksi demon aikarajoitus umpeutui valitettavasti ennen kuin saimme pomon nujerrettua.

Vaikka maailmassa on runsaasti olentoja, vain harvat niistä ovat vaarallisia. Aggressiiviset otukset toki käyvät kimppuun ja vaativat tykitystä, kun taas osa ei aiheuta minkäänlaista vaaraa. Esimerkiksi etäisesti kanaa muistuttavien alienien tuijottelu hymyilyttää jo valmiiksi, minkä jälkeen niiden läpsiminen saa ulvomaan naurusta. Ei toki sillä, että me olisimme moiselle tasolle alentuneet...

Journey to the Savage Planet näyttää jo nyt eläväiseltä ja keihtovalta hiekkalaatikolta, joka ei ota itseään liian vakavasti. Peli yhdistelee elementtejä tasoloikista, räiskinnöistä ja pulmanratkaisusta hyvin persoonallisella tavalla. Lopputuloksena saatat ihastella purkautuvaa tulivuorta ja heti perään laskeutua kristalliseinää pitkin. Demon jälkeen haluamme entistä enemmän nähdä mihin suuntaan matka oikein jatkuukaan. Mikäli Kindred Aerospace kaipaa siis vapaaehtoistyöntekijöitä, olisin erittäin kiinnostunut!

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
Journey to the Savage Planet

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä