THQ Nordicin julkistaessa Darksiders: Genesiksen oli reaktiona hämmennys. Tarinallisesti ennen aiempia sarjan pelejä tapahtuva Genesis onkin luolastoryömintä, joka innoittuu huomattavan paljon Blizzardin Diablosta. Gamereactor pääsi testaamaan menoa E3-messuilla.
Darksiders: Genesis on kehityksessä vieraalla studiolla Airship Syndicate ja kyseessä on, kuten jo mainittiin, fantasiateemainen ylhäältä päin kuvattu luolastoryömintä. Pääsin kokeilemaan E3-messuilla lyhyttä demoa, joka sijoittui pelin kolmannen kappaleen alkuun. Henkilöhahmot esiteltiin lyhyellä dialogilla. Jos nyt oikein ymmärsin, maailmanlopun neljän ratsumiehen esimiehenä toimiva elin Charred Council on käskenyt kolmannen ratsumiehen eli Strifen rekrytoimaan itselleen apua uhkaa vastaan. Rinnalleen Strife pyytää veljensä Warin ensimmäisestä Darksiders-pelistä, ja demon lopussa pääsin raunioituneeseen lumiseen linnaan.
Taiteellinen tyyli on varsin mielikuvituksetonta fantasiamaailmaan sijoittuvaa kuvastoa. Pelattavuus olikin paljon mielenkiintoisempaa, ja demossa pystyi vaihtelemaan Strifen ja Warin kesken yhdellä napinpainalluksella.
Strifen kyvyt antavat mahdollisuudet niin lähietäisyyden tappeluun kuin kaukohyökkäyksiinkin. Kauaksi iskeminen tapahtuu yksinkertaisesti tähtäämällä ja ampumalla, sillä kolmannella hevosmiehellä on kaksi mittavaa käsikanuunaa aseenaan. Pelattavuutta voi monipuolistaa useilla tavoilla, kuten esimerkiksi ampumalla yksittäisen tavallista tuhovoimaisemman latingin. Lähietäisyydellä Strife onkin sitten varsin perinteinen pelattava huitovilla iskuillaan, ja näitäkin kykyjä pääsee ajan kanssa tehostamaan ja monipuolistamaan.
War on mekaanisesti hyvin samanlainen kuin veljensä, joskin kauaksi tehtävien hyökkäyksien laatu ja määrä ovat selvästi Strifea vähäisemmät. Pahikset lakoavat enimmäkseen suurella miekalla aivan kuten silloin joskus ensimmäisessä Darksidersissa.
Sikäli kuin sain selville, tarkoitus näiden kahden erilaisen pelattavan hahmon kanssa on monipuolistaa ydinpelattavuutta, ja molemmat lisäksi vuorovaikuttavat tilanteen mukaan eri tavalla ympäristönsä kanssa. Esimerkiksi War pystyy avaamaan tiettyjä ovia, joihin Strife puolestaan ei pysty.
Erilaiset pelimekaniikat todellakin monipuolistavat ydinpelaamista. Samalla oman haasteensa tuo kaikkien nappien tehokas hyödyntäminen, sillä muistettavaa on paljon. Tässä saattaakin piillä Darksiders: Genesiksen kompastuskivi. Tulossa on joka tapauksessa niin sanottu ARPG-peli, jossa on mukana myös tasoloikkaa ja hack'n slash -mätkettä. Tulevaisuus näyttää, millä tavalla peli istuu muuhun Darksiders-sarjaan.
Darksiders: Genesis julkaistaan vuoden 2019 aikana PC:lle, PS4:lle, Switchille ja Xbox Onelle.