LIVE
logo hd live | Ubisoft Forward
See in hd icon
Suomi
Gamereactor
ennakot
Control

Control E3-ennakossa

Gamereactor pääsi vielä kerran kokeilemaan ennakkoon kotimaista Controlia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Kotimaisen Remedyn seuraava peli Control sijoittuu outoon muotoaan muuttavaan rakennukseen nimeltä The Oldest House. Tällä kertaa ennakkotilaisuudessa oli mahdollisuus pelata kokonainen tehtävä, joka on myös pelattavissa tämän kesän E3-messuilla. Tehtävä on nimeltään Directorial Override, joka on tarinan kolmas tehtävä. Toisin sanoen kaikkia erilaisia kykyjä ei päässyt näkemään, mutta uusia henkilöhahmoja tavataan, ja maailmastakin opitaan lisää.

Controlissa pelataan Federal Bureau of Controlin uudella johtajalla Jesse Fadenilla, jonka on määrä ottaa selville, mitä rakennuksessa oikein on meneillään. Pelatussa tehtävässä piti lähteä rakennuksen uumeniin laittamaan päälle kytkimiä, korjaamaan tavaroita ja laittamaan generaattori taas toimimaan. Kaiken kaikkiaan meno on siis hyvinkin tyypillistä videopelien tavaraa. Jos kuitenkin harhautuu hieman sivupoluille niin huomaa, että Controlilla on tarjottavana muutakin kuin sitä perinteistä kolmannen persoonan räiskintää.

Tehtävän aikana vastaan tulee talonmies Arish, jonka puheista ei saanut oikein mitään tolkkua. Antamillaan neuvoilla pelaaja pääsee onneksi oikeaan suuntaan. Oletettavasti talkkari kohdataan vielä uudelleenkin pelin kuluessa, sillä niin erikoinen jo ensimmäinen tapaaminen on.

Varsinainen tehtävä johtaa odotetusti pelaajan tutkimaan ympäristöään ja ratkomaan keveitä pulmatehtäviä. Hyvin pian vastaan alkaakin tulla vihollisia. Jesse ryhtyy toimiin pistoolillaan ja telekinesiakyvyllään vihollisia seinille viskellen. Suoraviivainen silmitön ammuskelu ei toimi, sillä hyökkäyksissä on niin sanottu cooldown-aika ennen uutta suoritusta. Aivan oikein: myös pistoolissa on oma cooldown-aikansa. Pistooli on itse asiassa enemmänkin "vallan väline", joka reagoi ainoastaan Jesseen itseensä.

ControlControlControlControl

Jessen syy olla paikalla Bureaussa on hyvin henkilökohtainen. Tämä käy ilmi kohdattavassa välivideossa. Motivaatio tuo omalla tavallaan mieleen Salaisten kansioiden Fox Mulderin. Yliluonnollinen elementti on Controlissa keskeisessä roolissa, ja Remedy osaa esittää asiansa.

Jesse keskustelee kollegansa kanssa, jolloin esille tulee lapsuuden traumaattinen kokemus. Lapsena hän käytti projektoria päästäkseen erilaisiin maailmoihin, ja sitten näiden keikkojen seurauksena asioita jäi kesken. Välivideo tuo samalla esiin omanlaisensa visuaalisen tyylin, jossa lähikuvat vuorottelevat sisäisen monologin kanssa. Quantum Breakin ihmisten näyttelemien jaksojen jälkeen Remedy on palannut perinteisiin välivideoihin.

Erikoisesta tapahtumapaikasta ja tarinasta huolimatta varsinainen pelaaminen tuntuu jokseenkin perinteiseltä. Pelaajaa rohkaistaan aggressiivisuuteen, sillä pahiksia on otettava päiviltä omaa terveyttä palauttaakseen. Toisin sanoen on parempi puskea päälle uhmakkaasti sen sijaan, että katselisi taaempaa tilaisuuksia. Kyseessä siis ei ole suojien käyttöä painottava räiskintä.

Testaamisen jälkeen Thomas Puha kuvaili Controlin rakennetta metroidvaniaksi, jossa uusien avautuvien kykyjen avulla pääsee käsiksi aiemmin saavuttamattomiin alueisiin. Control ei siis ole lineaarinen peli, ja vaikka joissakin osioissa onkin selkeä alku ja loppu, ei sinne päästä helposti reittiä A=>B=>C.

Vaikuttaa siltä, että pelissä on paljonkin mukana piilotettua sisältöä, jonka löytääkseen on tutkittava ympäristöä huolella. Haahuiluun rohkaistaan siten, ettei peli näytä selkeää maalia suoraan. Oman suunnan pystyy katsomaan kartasta. Testihetken aikana kohtasin kaksikin sivutehtävää. Toisessa siirryttiin portin avulla toiseen ulottuvuuteen kuutiomaisia tasoja selvittämään, ja lopussa kohdattiin toinen "vallan väline", joka oli tällä kertaa karusellin hevonen. Remedyn mukaan nämä sivupolut lisäävät pelaajan ymmärrystä pelin maailmasta monin eri tavoin.

Puhan mukaan tasaisesti pelaamalla Controlin loppuun pääsee noin 15 tunnissa, joskin kaikki paikat tutkimalla kesto tietenkin pitenee. Vaikeustasoja on vain yksi, eikä mukana ole New Game+ -tilaa. Jessen työ ei kuitenkaan pääty lopputeksteihin, sillä suunnitteilla on kaksi laajennusosaa. Ja jos kaikki sujuu julkaisussa hyvin, Remedy aikoo rakentaa Controlista oman sarjansa.

Control ei siis niin sanotusti keksi pyörää uudelleen millään tasolla, mutta se sekoittaa tuttuja aineksia uudella tavalla. Control julkaistaan 27. elokuuta PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle.

ControlControlControlControl

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.