Suomi
Gamereactor
ennakot
Alienation

Alienation

Helsinkiläisen Housemarquen uutuudessa pistetään muukalaiset koville.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kerrassaan erinomaisilla Resogun, Dead Nation ja Super Stardust -räiskinnöillä maailmanmaineeseen tykittänyt Housemarque on uuden tyyppisen pelin kimpussa. Avaruuden muukalaisia vastaan päästään tosin taistelemaan tälläkin kertaa, mutta mukana on elementtejä sellaisista pienistä ja vähemmän tunnetuista peleistä, kuten Diablo ja Destiny.

Vierailin Housemarquen toimistolla pelaamassa Alienationia jo viikkoja sitten, mutta ennen ennakon kirjaamista pelin julkaisu siirtyi kuukaudella eteenpäin. Alun perin maaliskuussa kauppoihin tulossa ollut peli on nyt tarkoitus ilmestyä PS Storeen vasta 26. huhtikuuta. Kuten aikaisemmin oli jo tiedossa, on Alienation yksinoikeuspeli Playstation 4:llä.

Mistä Alienationissa on sitten oikeastaan kyse? Jos olet pelannut Housemaquen Dead Nationia, niin yhteys on selvä jo nimenkin osalta. Kyse ei kuitenkaan ole jatko-osasta zombipelille, vaan lähinnä henkisestä seuraajasta, joka jakaa saman isometrinen kuvavinkkelin. Juonikuvio on puolestaan hauskana sattumana melkoisen sama kuin talvella ilmestyneessä Xcom 2:ssa. Avaruushirmut ovat käytännössä jo lyöneet ihmiskunnalle luun kurkkuun ja suuri osa maailmasta on raunioina. Pelaaja hyppää mukaan siinä vaiheessa, kun ihmiskunnan sotavoimien rippeet käyvät epätoivoista guerillasotaa voittamattomalta tuntuvaa vihollista vastaan.

Tarina on kuitenkin tämän tyylisessä pelissä aika sivuseikka, ja käytännössä Alienation on nopeatempoista kahden tatin ammuskelua ja graafista ilotulitusta. Jälkimmäinen ei ole missään tapauksessa liioittelua. Alienation on Housemarquen mukaan rakennettu uudelle pelimoottorille, joka pystyy heittämään ruudulle aivan huikean määrän partikkeliefektejä, laser-väriloistoa sekä räjähdyksiä. Alkuun efektitykitys tuotti pienen sensorisen ylikuormityksen, mutta lyhyenkin pelitestin jälkeen siihen tottui ja ihailin Alienationin audiovisuaalista tarjontaa leuka lattialla.

Tämä on mainos:
AlienationAlienationAlienation

Vaikka on epäreilua vertailla Alienationia jatkuvasti aikaisemmin ilmestyneisiin, niin toisaalta sitä on vaikea välttää. Alienationia voisi kovin helposti kutsua eräänlaiseksi metamorfoosiksi Arrowhead Game Studiosin Helldiversia ja Blizzard Entertainmentin Diabloa. Nämä eivät missään tapauksessa ole huonoja vertailukohtia tai tuntemuksia, sillä ovathan molemmat mainitut kehuttuja tapauksia. Yhdistelmän tavoittelu on toisaalta erittäin kunnianhimoinen. Erityisen huomionarvoista ovat kuitenkin Alienationin luotihelvettimäiset taistelut ja etenkin niissä olevat taitokertoimet. Vihollisia lahtaamalla kertoimet kasvavat ja se näkyy sitten pisteissä ja looteissa. Kertoimet lisäävät sopivasti uuden taitokehikon koko menon ympärille ja vetoaa varmasti niihin jotka ovat pitäneet Housemarquen arcade-räiskinnöistä.

Taisteluihin mahtuu mukaan tarvittaessa myös kolme kaveria. Yhteistyö on rakennettu peliin syvälle ja testissä se oli heti kertaluokkaa yksin räiskimistä mielekkäämpää. Julkaisussa mukana on harmittavasti ainoastaan co-op netin välityksellä, mutta kuten Resogunin kanssa, niin sohvapelaaminen on toivon mukaan tulossa myöhemmin päivityksen muodossa. Netin kautta mukaan hyppääminen on kuitenkin tehty mahdollisimman helpoksi. Lobbyssä ei tarvitse venata, vaan jos esimerkiksi näkee kaverin pelaamassa yksinään, pääsee mukaan parilla napin painalluksella. Hahmoluokkia löytyy neljän pelaajan tiimiä silmällä pitäen vain kolme kappaletta. Se tuntuu hieman niukalta, mutta toisaalta hahmot näyttivät tarjoavan vain kevyttä suuntimaa pelitavalla vaikka roolituksella varmasti on merkittävä rooli pitemmälle pelatessa.

Hahmoluokat ovat Tank, Saboteur ja Bio-Engineer, joista ensimmäinen on suhteellisen selkeä tiimin etulinjasoturi mutta kaksi jälkimmäistä ovat asteen mielenkiintoisempia. Saborööri on rogue-tyylinen kovien iskuvoiman omaava nopea hahmo, kun taas bioinsinööri on selkeä tukihahmo parannuskykyjen siivittämänä. Perusräiskintä tuntui hahmoilla aika samankaltaiselta, mutta erikoistaidot ja etenkin vaihtelevat syöksyliikkeet muuttivat pelitapaa nopeasti. Koska kyseessä on Diablo-tyylistä lootin keräystä, niin aseissa ja varustuksessa luvataan valtavasti valikoimaa. Roolipelimäistä meininkiä on tasojen ja kykyjen kertyessä myös aseiden päivityksessä, jossa niitä pääsee kehittämään erilaisilla powerup-palluroilla. Harmittavasti omaa hahmoa ei pääse ulkonäön suhteen paljoa muokkaamaan muuta kuin värityksen suhteen.

Tämä on mainos:

Ennakkotestin perusteella Alienation näytti mainiolta lisältä Housemarquen ja Playstation 4:n pelikirjastoon. Tietysti lopulta paljon riippuu siitä onko helsinkiläisellä studiolla ollut tarpeeksi resursseja riittävän laajan ja monipuolisen pelikokemuksen valmisteluun. Tämän tyylisissä peleissä peruspelin pituus ja End game -osion mielekkyys ovat aina äärimmäisen monimutkaisia ja vaikeita asioita saada kohdalleen. Alienationissa tarjolla on viisi hiekkalaatikkomaista kenttäaluetta, joihin on luvattu satunnaisia kohtaamisia, pomovastustajia ja muita haasteita, joiden pitäisi tuottaa vaihtelua joka kerralla. Lisäksi tiedossa on lopussa Raid-tyylisiä hyökkäyksiä muukalaisten aluksiin, joiden pitäisi pistää pelaajien taidot ja varusteet todelliselle koetukselle. Nämä kuulostavat ennakolta erittäin hyviltä, mutta vasta julkaisun jälkeen huhtikuun lopussa nähdään miten kokonaisuus toimii käytännössä. Sitä odotan kuitenkin innolla.

Alienation
HQ
HQ
HQ
AlienationAlienationAlienationAlienation

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Alienation

Alienation

ENNAKKO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Helsinkiläisen Housemarquen uutuudessa pistetään muukalaiset koville.



Ladataan seuraavaa sisältöä