Suomi
Gamereactor
ennakot
Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

Laran uusin seikkailu vaikuttaa ennakkoon pätevältä toimintapeliltä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pioneerit määrittävät tulevaisuuden. Heihin lukeutuu myös Lordi Richard Croft, mutta toisaalta nerokkuuden ja hulluuden raja on hyvin häilyvä. Herra on käyttänyt useita vuosiaan valtavassa kartanossa yrittäen selvittää ikuisen elämän salaisuuden. Se on osoittautunut valtavaksi haasteeksi ja nyt siihen tarttuu myös hänen tyttärensä Lara. Hän ei anna minkään seistä tiellään, vaikka muutkin tahot ovat saaneet vihiä ikuisen elämän avaimista. Salaisuuden löytäjä hallitsee valtavaa voimaa, jonka avulla maailman voi muuttaa lopullisesti.

Testiversion alussa Lara katsoo ystävänsä Jonahin kanssa ylöspäin kohoavaa valtavaa vuorta. Lämpimistä vaatteistaan huolimatta molemmat värisevät kylmästä. Lara uskoo lumisen huipun kätkevän taakseen muinaisen kadonneen kaupungin, joten ei auta kuin lähteä kohti huippua. Kiipeäminen tuntuu erittäin rajoitetulta ja koko kohtaus on hyvin vahvasti käsikirjoitettu. Kyseessä on tietyllä tavalla interaktiivinen opetusosio, joka on täynnä elokuvamaisia kohtauksia. Lumimyrsky riepottelee Laraa samalla kun hän loikkaa kuilun yli iskien jäähakkunsa kiinni jääseinään. Jään kimallus on fantastista ja sen uurteista ja railoista voi nähdä jo ennakkoon ongelmia aiheuttavat paikat. Sortumisilta ei vältytä ja Lara pelastuu vain uhkarohkean loikan ja turvaköytensä ansiosta.

HQ

Hyisten maisemien jälkeen ajassa palataan pari viikkoa taaksepäin. Lara hengailee asunnossaan ja hän on ilmeisesti tehnyt isänsä tutkimuksiin liittyvän merkittävän löydön. Richard Croftin maine oli raunioitunut hänen seikkailujensa ansiosta ja tämä tuhosi lopulta myös itse miehen. Lara aikoo matkustaa Syyriaan auttaakseen isäänsä löytämään jälleen elämänilon. Lara uskoo paikantaneensa legendaarisen profeetan sarkofagin, johon hän uskoo myös ikuisen elämän antavan esineen kätketyn. Pitkän intron tarkoituksena on selvästi valaista enemmän pelin juonta ja tarinaa, mutta en saanut tutustua tarinankerrontaan kovinkaan pitkään. Se kuitenkin toimii, sillä palan halusta päästä näkemään mihin Laran seikkailut johtavatkaan. Pelin ohjaajan Brian Hortonin mukaan perusjuonen läpäisemiseen kuluu noin 12-15 tuntia, mutta kaikkien salaisuuksien metsästämiseen voi varata 35-40 tuntia.

Tämä on mainos:

Syyriassa seikkailua ohjaillaan raiteilla noin puolen tunnin verran. Lara kiipeää luolaan, ahtautuu läpi kapeista kohdista ja kokee muutamia käsikirjoitettuja säikyttelykohtauksia. Yhden kiljaisun jälkeen mietin, että miksihän hän oikeastaan pelkää luurankoja? Käärmeidenpelon vielä ymmärtää, mutta että luurankoja? Taustalla soiva musiikki tahdittaa etenemistä hyvin. Nappien painalluksiin perustuvia QTE-kohtauksia ei onneksi nähdä liikaa, mutta tämäkin taso toimii selvästi vielä johdantona. Lopulta Lara löytää sarkofagin, joka on luonnollisesti täynnä tyhjää. Yllättäen katosta laskeutuvat erikoisjoukot laskeutuvat hautaan ja saartavat hauta-arkun. Joukkoa johtaa arpien peittämä ja erittäin epämiellyttävän oloinen upseeri. Lara joutuu palaamaan sukunsa kartanoon tyhjin käsin, tai ainakin melkein. Hän näki Syyriassa symbolin, joka osoittaa tien seuraavaan kohteeseen. Kyseessä on Siperiassa sijaitseva Kitezhin muinainen kaupunki, johon Lara haluaa suunnata välittömästi.

Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Tässä vaiheessa pelin opetusosiot ovat vihdoinkin takana ja pääsen kunnolla seikkailemaan. Laran sytytettyä ensimmäisen nuotionsa edellisen osan fanit huokaisevat helpotuksesta. Tästä eteenpäin vaeltamaan pääsee oman mielensä mukaan. Pelimaailma on pilkottu erilaisiin alueisiin ja niitä voi tutkia hyvin vapaasti. Aikaa voi kuluttaa vaikka erilaisia resursseja etsimällä, pieniä haastetehtäviä suorittamalla, tai sitten voi vain edetä suoraan pääjuonessa. Lara voi päivittää aseitaan, väsätä uudenlaisia ammuksia tai varusteita. Toimenpiteet vaativat erilaisia raaka-aineita kuten esimerkiksi siannahkaa ja sulkia. Erilaisista toimista palkitaan kokemuspisteillä ja kehitysjärjestelmä muistuttaa pitkälti edellistä peliä. Laran taidot on jaettu kolmeen luokkaan, jotka ovat Brawler, Hunter ja Survivor. Eri taitoja käytetään erilaisissa tilanteissa ja systeemi tukee hyvin omaa pelityyliä. Räiskimällä ja hiippailemalla kehittyvät eri taidot, joten lopullinen pelikokemus on näiden välillä täysin erilainen.

Itse en osaa oikein sanoa, kumpaa lähestymistapaa suosin enemmän. Toisaalta brutaaleja lähitaisteluliikkeitä on ilo katsella, mutta samalla on hauskaa napsia vastustajat hiljaa jousen avulla. Välillä taas kaipaan kiväärin ja pistoolin pamahduksia. Mutta pelasipa millä tyylillä tahansa, ohjaus tottelee täydellisesti. Lara vaihtelee toiminnan ja hiiviskelyn välillä luonnollisesti. Öljylamput ja kaasukanisterit voi viskata ilmaan ja sitten räjäyttää kätevästi hyvin suunnatulla laukauksella. Toisaalta pusikoissa voi liikkua päästämättä risahdustakaan, jotta lopulta voi kuristaa pahaa-aavistamattoman vartijan hengiltä. Nuori nainen on taitava taistelija, eikä hän osoita lainkaan armoa.

Tämä on mainos:

Seikkaileva arkeologi näyttää upealta; ulkonäössä ja erilaisissa pienissä animaatioissa on vaikka kuinka paljon yksityiskohtia. Hän esimerkiksi puristaa märän lettinsä kuivaksi kiivettyään ulos märästä luolasta. Syvässä lumessa kahlatessaan hän tärisee paksusta toppatakistaan huolimatta. Hänestä on muotoutunut uskottava ja moderni hahmo, jonka viehätysvoima löytyy hänen älystään, atleettisuudestaan, ulkonäöstään sekä rämäpäisestä luonteestaan. Seikkailu vaatii selvästi veronsa, sillä Laran kasvoilta voi nähdä uupumuksen, mikä lisää edelleen hahmon uskottavuutta. Ikonisesta hahmosta voi muodostua 2015 paras naishahmo.

Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Crystal Dynamicsin luomat avoimet maailmat ovat täynnä mielenkiintoisia asioita ja niistä löytyy muun muassa lukuisia eläimiä. Joskus Laran on yksinkertaisesti pakko metsästää niitä. Olivatpa kyseessä sitten Syyrian aavikot tai Siperian tiheät metsät, kaikki näyttää ja tuntuu autenttiselta. Itse nautin suuresti myös vapaaehtoisista Challenge Tombs -kentistä. Ensimmäinen löytyy jäisestä helvetistä. Laran tehtävänä on kiivetä jäätyneen bysanttilaisen laivaan, joka riippuu absurdin näköisesti jään varassa. Paatista löytyvästä aarrearkusta löytyy uusi kyky, jonka avulla Lara voi ampua nopeasti kaksi nuolta perätysten. Kiva palkinto pienestä pulmasta, jossa vaadittiin pähkäilyn lisäksi myös hieman sorminäppäryyttä.

Toinen haastetehtävä iski suoraan sisäiseen Tomb Raider -faniini. Siperiassa valtavan puun kaatuminen paljastaa tien syvälle maan uumeniin leviävään luolastoon. Laran täytyy kiivetä ja sukellella, operoida muinaisia mekanismeja ja vaihdella vedenpinnan korkeutta. Tässä tehtävässä Lara on jälleen se seikkailija, joka valloitti lukuisten pelaajien sydämet sarjan ensimmäisissä osissa. Tällaisia haastehautoja löytyy kaikilta alueilta ja ne huokuvat alkuperäisten pelien tunnelmaa, mutta ne saavuttavat aikaisempaa eeppisemmän tason. Haasteista löytyy myös nuotiopaikat, joten niihin voi myöhemmin matkustaa nopeasti takaisin. Hortonin mukaan jokainen tällainen piilotettu tehtävä kertoo oman pienen tarinansa ja valottaa hieman enemmän Laran maailmaa.

En tiedä vielä sitä, nähdäänkö näissä Challenge Tombs -kentissä myös muita hahmoja. Kohtasin kuitenkin pari pääjuonen ohessa. Ensimmäinen tuli vastaan Siperiassa, jossa tyttö nimeltään Sofia tähtäsi Laran päätä jousellaan. Hän katosi yhtä nopeasti kuin oli ilmaantunutkin. Ulkoasunsa puolesta hän olisi voinut olla vaikka Horizon: Zero Dawnin päähenkilön Aloyn sisko. Myöhemmin vastaan tuli parrakas metsästäjä, joka pyysi sabotoimaan vastustajien radiolaitteistoa. Palkintona oli kallisarvoinen tiirikka, joten tätä tehtävää ei kannattanut jättää väliin. Sen avulla voi avata ovia, joiden takana piileksii erilaisia keräiltäviä esineitä.

Yhtiö ei ole kertonut vielä suunnitelmiaan moninpelin suhteen, eivätkä he suostuneet kommentoimaan asiaa. He eivät myöskään valottaneet yhtään lisäkenttiä sisältävien karttapakettien hinnoittelua tai sisältöä. Entäpä sitten jatko-osa? Hortonin mielestä tulevaisuus on avoin ja mitä vain voi tapahtua.

Rise of the Tomb Raider on jo nyt erittäin vakuuttava, vaikka pääsinkin kokeilemaan vasta kehityksessä olevaa versiota. Microsoft teki rohkean vedon varmistaessaan pelin tilapäisen yksinoikeuden itselleen, mutta se todennäköisesti kannatti. Lara näyttää asettavan kovan vastuksen PS4:llä yksinoikeudella loikkivalle ja räiskivälle Nathan Drakelle.

Rise of the Tomb Raider nähdään Xboxeilla 13. marraskuuta ja PC:llä ensi vuoden alkupuolella. Playstation 4:lle seikkailu saapuu vasta myöhemmin 2016 aikana.

HQ
HQ
Rise of the Tomb Raider

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Rise of the Tomb RaiderScore

Rise of the Tomb Raider

ARVIO. Kirjoittaja Bengt Lemne

Lara Croft kasvaa eloonjäämisestä kamppailevasta taistelijasta täysimittaiseksi seikkailijaksi.

0
PS Storen tarjoukset jatkuvat

PS Storen tarjoukset jatkuvat

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Black Fridayn ja Cyber Mondayn jälkimainingeissa saapuu nyt Flash Offer PS Storessa. Valikoimassa on hieman vanhempia pelejä reilusti alennettuun hintaan, kuten Rise of...



Ladataan seuraavaa sisältöä