Suomi
Gamereactor
ennakot
Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty: Advanced Warfare

Call of Duty -sarja palaa tänä vuonna uuden tiimin voimin, uudessa aikakaudessa ja uuden sukupolven tekniikalla. Räjähtävän toimintasarjan tulevaisuus näyttää vaihteeksi valoisalta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Rutiinit tuovat turvaa. Siinä missä aamulehden kolahdus postiluukusta ja joulukinkun tuoksu jouluaattona ovat perinteisesti tahdittaneet elämää, virtuaalisotilaat ovat voineet luottaa siihen, että joka marraskuu konsolista kumpuaa taas tuntikaupalla elokuvamaista, räjähtävää ja kaikin tavoin bruckheimerlaista toimintaa. Ja valtaosalle tämä on ollut tarpeeksi.

Viime vuosina yhä kasvava joukko on kuitenkin osoittanut pitkästymisen merkkejä. Ilmiö on sama kuin toisen maailmansodan räiskinnöissä ennen 2007 julkaistua Call of Duty 4: Modern Warfarea. Gamereactor visiteerasi huhtikuun lopulla Saksan Münchenissä, jossa Activision kertoi, miten se aikoo iskeä uutta kipinää paikallaan polkeneeseen sarjaansa.

Call of Duty: Advanced Warfare

Marraskuussa julkaistavan Call of Duty: Advanced Warfaren puikoissa ei ole Infinity Ward eikä Treyarch, jotka ovat vuorotelleet sarjan vetovastuussa viime vuosien ajan. Activision on päättänyt lisätä pyörään kolmannen kehittäjän, Sledgehammer Gamesin, mikä käytännössä tietää kolmen vuoden kehityskaarta sarjan uusille osille. Kaksi veteraanikehittäjää Glen Schofield ja Michael Condrey istuivat kanssani leveälle sohvalle vähintäänkin yhtä reilunkokoisen tv-ruudun eteen ja kertoivat suurella itseluottamuksella omasta visiostaan.

Kaksikko päätti perustaa Sledgehammer Gamesin vuonna 2009. Nämä työskentelivät vielä tuolloin Dead Space -kehittäjä Visceral Gamesillä, mutta irtauduttuaan päätyivät Infinity Wardin kainaloon ja pääsivät avustamaan Call of Duty: Modern Warfare 3:n kehityksessä. Monet - minä mukaan lukien - luonnollisesti otaksuivat, että Sledgegammer pelaisi tältä pohjalta varman päälle ja tekisi sitä, mitä studion "oppi-isät" ovat esimerkillään näyttäneet. Etenkin kun kyse on studion ensimmäisestä kokonaan itse tuotetusta pelistä.

Call of Duty: Advanced Warfare

Tunnustettakoon, että ennakkoluuloni kertoo paljon nykyisestä suhtautumisestani koko sarjaan. Kyynikko minussa tahtoo herkeämättä muistuttaa, että ilman perusteellisia muutoksia Call of Duty ennen pitkää rysähtää mahalleen. Tätä ennakkoasennetta ei hienosäädöllä hälvennetä, mutta toisaalta uusi tiimi pystyy varmasti katsomaan sarjan konventioita uudelta kantilta. Sledgehammerin kanssaperustajat vakuuttivat, että Advanced Warfare tuntuu tuoreelta. Pian jouduin toteamaan tämän myös itse.

Advanced Warfare heittää Call of Duty -universumin kertaheitolla uuteen aikaan. Juoni ei ole jatkoa viime vuoden Call of Duty: Ghostsille. Tapahtumat avautuvat vuonna 2054, ja taisteluita käydään ainakin Yhdysvaltain ja Afrikan maaperällä. Tiedän, tiedän: pelaajille on ennenkin luvattu uutta ja ihmeellistä, eikä tämä suinkaan ole ensimmäinen askel tulevaisuuteen Call of Dutylle, mutta varautuneisuudestani huolimatta aloin lämmetä pelille sen nähdessäni. Sen sijaan, että demo olisi tehnyt kehittäjien kauniit puheet tyhjiksi, se itse asiassa näytti peilaavan niitä hyvin.

Call of Duty: Advanced Warfare

Kuluneeksi käynyt nykypäivän sota on siirretty syrjään innovatiivisemman tulevaisuuden tieltä. Tämä vaikuttaa tapaan jolla peli on tehty kuin myös ympäristöön, johon tarina sijoittuu. Advanced Warfare on ensimmäinen osa sarjassaan, joka on kehitetty kolmen vuoden kehityskaarella. Se tarkoittaa vuoden pitempää suunnittelu- ja sorvausjaksoa kuin Infinity Wardilla ja Treyarchilla on omissa peleissään ollut käytössä. Samalla Advanced Warfare on sarjan ensimmäinen osa, joka on kehitetty yksinomaan Playstation 4:ää, Xbox Onea ja PC:tä varten. Vanhan polven versiot ovat tulossa, mutta ulkoistettuina käännöksinä. Ennen kaikkea kyse on kuitenkin uudesta pelinsisäisestä teknologiasta ja siihen liittyvistä tuoreista mekaniikoista, joita verrattain pitkälle ampuva tulevaisuudenasetelma tarjoaa. Advanced Warfare ei ehkä vaihda tyystin pelityyppiä, mutta se ei ole pelillinen valokopio edeltäjistään - jotain, mistä sarjaa on viime vuosina syytetty.

Uudesta tyylistä voi löytää hippusia Dead Space -viboista, pieniä tribuutteja kehittäjien aiemmalle työlle. Eräässä näkemässäni välipätkässä tunnelma on synkkä ja painostava kuin Visceral Gamesin avaruuskauhussa, kun päähahmo Private Mitchell (Troy Baker) kumppaneineen hiipii huoneistorakennuksen läpi. Mutta siinä missä Dead Spacessa asiat menevät aina pahimman kautta pieleen, tässä homma viedään läpi kirurgin tarkkuudella, kuten Call of Duty -sarjassa on tapana tehdä.

Call of Duty: Advanced Warfare

Kehittäjä todella joutuu tanssimaan nuoralla pitääkseen Call of Dutyn ytimen eheänä, jotta peli ei karkota ydinyleisöään. Toisaalta Advanced Warfare on peli, jonka toivotaan tuovan sarjan pariin paljon myös uutta (tai sarjan jättänyttä) yleisöä. Tavoitteena on myös antaa yksinpelille uudelleenpeluuarvoa. Tehtäviin on esimerkiksi piilotettu tarinaa täydentäviä äänitteitä, joita pelaajat voivat keräillä etenemisensä ohessa, ja lisäksi yksinpelissä on tällä kertaa mukana hahmonkehityssysteemi, joka on aiemmin ollut moninpelin pitkäikäisyyden takeena.

Projektia vetävä Glen Schofield kertoi, että Sledgehammer on käyttänyt paljon aikaa Advanced Warfaren äänimaailmaan. Tarkoituksena on tehdä siitä vaikuttavampi kuin Call of Dutyssa on koskaan kuultu. Esimerkiksi aseissa oli ennen vain kolme erilaista ääntä, jotka vuorittelivat pelaajan ampuessa. Sledgehammerin pelissä joka aseessa on keskimäärin seitsemän eri ääntä, mikä tuo lisää vivahteikkuutta ja elävyyttä tulitukseen. Sävellyksiin osallistuvat David Buckley ja Harry Gregson-Williams. Kaksikko tuotti aiemmin esimerkiksi Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriotsin ääniraidan, ja Buckley sävelsi myös viime vuoden Call of Duty: Ghostsiin. Dubstepiäkin aiotaan ujuttaa väliin, joskaan en tätä kuullut oman testini aikana. Tavoitteena on tehdä jotain, joka ei ole alusta loppuun tasapaksua peruskauraa.

Call of Duty: Advanced Warfare

"Olemme myös lisänneet panostusta tarinankerrontaan, johon liittyy perhe, menetys ja veljeys. Tv-sarjat ovat parhaiten onnistuneet ilmaisemaan näitä tunteita", Schofield täydensi. "Game of Thrones, The Walking Dead ja House of Cards ovat kaikki hyviä esimerkkejä vaikuttavista sarjoista, jotka ovat viime vuosina saavuttaneet valtaisan suosion. Yhteistä niillä kaikilla on se, että kerronta kietoutuu jatkuvassa muutoksessa olevien hahmojen ympärille. Kuka tahansa voi kadota kuvioista milloin tahansa - tai jopa puukottaa selkään. Haluamme vangita tuon saman tunteen siitä, ettei koskaan voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

House of Cards lienee kehittäjillä lähellä sydäntä. Sarjan pääkasvoa esittävä Kevin Spacey on avainroolissa myös uudessa Call of Dutyssa. Pelkän äänen sijaan hän on antanut pelille myös näköisyytensä näytellessään sotilaallisen Atlas-yhtiön johtajaa Jonathan Ironsia, joka pestaa Private Mitchellin - siis pelaajan - riveihinsä. Tunsin väristykset selkäpiissäni heti Spaceyn autoritaarisen äänen kuultuani. Rooli vallanhimoisesta johtajasta, joka esittää itseään ratkaisuksi demokratian partaalla taistelevien maiden ongelmiin, näyttäisi sopivan Spaceylle kuin nappi paitaan.

Se, että peliä kehitetään yksinomaan uuden sukupolven laitteille, on selvästi nähtävissä grafiikoista. Vaikka keskeneräisestä versiosta saattoikin bongata outoja varjoja ja suttuisia tekstuureja, kokonaisuutena Advanced Warfare näyttää sarjansa parhaimman näköiseltä peliltä tähän asti. Toimintaspektaakkeli piirretään Sledgehammerin omalla uudella grafiikkamoottorilla, josta Michael Condrey ei suostunut kertomaan yksityiskohtia. Kehittäjät suuntasivat huomiota asioihin, joilla on konkreettinen vaikutus pelimekaniikkoihin.

Atlas-yhtiön palkkalistoilla olevat sotilaat ovat näet huippuunsa varusteltuja. Nämä voivat käyttää niin sanottuja exoskeletoneita, robottirankoja, joiden ansiosta sotilaat voivat esimerkiksi kaataa busseja, kiivetä seinillä, selvitä mahdottomistakin paikoista ja hidastaa ympäröivää aikaa. Exoskeletonien kyvyistä puhuttiin melkein kuin supersankarivoimina, mitkä saattavatkin olla tarpeen, kun teknologisesti kehittynyt terroristiorganisaatio uhkaa tuhota kaiken mistä välitämme.

Call of Duty: Advanced Warfare

Vaikka peli kuvaakin vuotta 2054, ei teknologia ole suoraan kehittäjien mielikuvituksesta. Sledgehammerin mukaan leijonanosa uusista aseista ja tekniikoista pohjautuu todellisuuteen. Vastaavia laitteita ei ehkä vielä ole olemassa, mutta ainakin niitä kehitetään, ja tämä on toiminut tietolähteenä Advanced Warfaren suunnittelijoille. Pelin dystopisessa tulevaisuudessa kaikki lasertykeistä hakeutuviin kranaatteihin on otettu oikeasti käyttöön, koska sodassa ei kaihdeta keinoja. Voimme vain toivoa, etteivät nämä keksinnöt materialisoidu tällä tavoin meidän maailmassamme.

Kaikkia aseita ei myöskään ole tehty suoranaisesti tappamiseen. Takaa-ajossa San Franciscon Golden Gate -sillan yli edellä kaahaileva auto yritettiin eliminoida äänipohjaisella pulssiaseella sen sijaan, että se olisi räjäytetty pellinpalasiksi. Call of Duty: Advanced Warfare päästää pelaajan itse ajamaan eteen osuvia ajoneuvoja, eikä vain vimmaisten takaa-ajojen merkeissä. Toisessa tehtävässä suitsettiin leijuvaa moottoripyörää muistuttavaa härveliä läpi nukkuvan, sateisen kaupungin.

Minimalistinen HUD muistuttaa selvimmin kehittäjien Dead Space -historiasta. Isaac Clarken avaruuspuvussa pelaajan näkymää ei peitetty juuri koskaan mittareilla. Energiapalkki integroitui hahmoon itseensä. Myös Private Mitchellin sotisovassa monet HUD-elementit ilmenevät pelin sisästä eivätkä pelaajan silmille liimatuista ruuduista. Esimerkiksi jäljellä olevien ammusten selviää tähtäimen alla killuvasta indikaattorista. Kranaattien määrän taas näkee hologrammina aseen varresta.

Call of Duty: Advanced Warfare

Huomio on siinä, mitä ruudulla tapahtuu, ei siinä mitä ruudulla lukee. Sledgehammer Games pyrkii astumaan askeleen lähemmäs täysin mukaansatempaavaa kokemusta. Ennalta käsikirjoitetut kohtaukset ovat elokuvamaista katsottavaa. Lukuun ottamatta muutamia välttämättömiä "paina x:ää repäistäksesi auton oven" -ilmoituksia ruudun keskellä käyttöliittymä on todella siisti ja selkeä.

Miten hyvin Call of Duty: Advanced Warfaren uudet ominaisuudet - futuristiset aseet, robottirangat, uudet käyttöliittymäelementit - sopivat moninpeliin, on vielä mysteeri. Kilpailullinen nettipeli sekä co-op-kimppapeli ovat luonnollisesti mukana, mutta valitettavasti ensiesittelyssä näistä ominaisuuksista ei vielä ollut mitään konkreettista näytettävää eikä kerrottavaa. Olen pelannut aiempia Call of Dutyja netissä suhteellisen rennolla otteella enkä usko vanhanmallisten ammusmittarien puutteen haittaavan omaa pelaamistani. Kilpapelaajia voi olla vaikeampi vakuuttaa, mutta jos tarvittava tieto on yhä riittävän helposti saatavilla, tuskin pieni mutta merkittävä esitystavan muutos nousee ongelmaksi.

Sledgehammer Games osoitti ensiesittelyssä, että heillä on halua ja motivaatiota uudistaa Call of Dutya omilla ideoillaan viemättä sarjaa kuitenkaan aivan pois raiteiltaan. Kolmen vuoden kehityskaari antaa myös kehittäjille aiempaa enemmän aikaa oikeasti hioa ja toteuttaa suunnitelmansa. Ensimmäistä kertaa yli viiteen vuoteen olen innostunut uuden Call of Dutyn julkaisusta.

Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Advanced Warfare

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.