Suomi
Gamereactor
ennakot
Project Spark

Project Spark

Projekti Kipinä kannustaa päästämään luovuuden valloilleen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Microsoftia ei tunneta innovatiivisista peleistä, jotka poikkeavat radikaalisti massasta. Yhtiö on onneksi kuitenkin päättänyt kokeilla kepillä jäätä; Team Dakotan työstämä Project Spark vaikuttaa betansa perusteella hyvinkin ainutlaatuiselta, jopa opettavaiselta tapaukselta.

Project Sparkia ei oikeastaan pitäisi ajatella pelinä alkuunkaan. Vaikka siinä on pienimuotoista seikkailua, kevyttä toimintaa ja jonkinasteista tarinaakin, se on vähintään yhtä paljon alusta jokaisen omalle luovuudelle.

Tyylillisesti Spark muistuttaa vähän Fablea. Esineet ja ympäristöt on toteutettu vahvasti fantasiahengessä. Halon näköistä scifiä ei siis välttämättä saada aikaan (ellei sellaista lisäpakettia julkaista), mutta muuten räiskintäpeli kyllä on mahdollinen, kuin myös ylhäältä kuvattu luolastokomppaus, kolmannen persoonan mätkintäpeli tai sivusta kuvattu tasoloikkakin. Jotkut ovat luoneet uudelleen Tetriksen, toiset flipperin. Jopa Minecraft-klooni on nähty liikkeellä. Jo vain, Sparkissa tapahtuu taianomaisia asioita.

Project Spark
Vain Japanissako hahmoilla isot aseet? Pötyä. Minun pelissäni örkitkin kantavat jättikirveitä.
Tämä on mainos:

Yksinkertaisimmillaan seikkailut syntyvät Crossroads-nimisessä moodissa, jossa käyttäjälle tarjotaan muutamia joko/tai-valintoja, joiden pohjata peli sitten generoi jotain. Käyttäjä voi esimerkiksi valita, sijoittuuko peli vuoristoympäristöön vai niityille, päivä- vai ilta-aikaan ja kuka on seikkailun sankari. Lopputuloksena voi esimerkiksi olla sankarikeikka naapurikylään, jonka ilkeät örkit ovat vallanneet.

Create-moodi on kuitenkin tämän setin hitti ja hulabaloo. Se antaa pelaajan käsiin mittavat mutta helppokäyttöiset kehitystyökalut, joilla saa rakenneltua melkein mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Kaikki perustuu kahteen peruspilariin: kenttäsuunnitteluun ja interaktioihin. Ensin mainittu on tehty niin helpoksi kuin suinkin mahdollista. Eteen lyödään alkuunsa tyhjä kenttä, jolle voi maalata vuoria, jokia, luolia, aavikoita, metsiä ja niin edelleen. Jo muutamassa minuutissa maailma alkaa näyttää visuaalisesti kauniilta peliltä.

Työkalut ovat fiksuja sen suhteen, miltä asioiden pitäisi luonnostaan näyttää. Esimerkiksi maalaamalla isolla pensselillä saa aikaan metsää ja siellä vipeltäviä oravia, kun taas pienellä pensselillä syntyy puskia ja pienempiä yksityiskohtia. Maalaamalla ruohoa jyrkälle rinteelle tekstuuri vaihtuu luonnostaan juurakot paljastavaksi kivikoksi, ja pyyhkimällä samalla pensselillä kielekkeen alapintaa siitä alkaa kasvaa ruohon sijaan alaspäin roikkuvia kasveja. Korkeaa vuorenlakea sipaistessa syntyy lunta.

Vaativammat kotinikkarit voivat muodostaa myös omia biotyyppejä siveltimille tai asetella kaikki objektit manuaalisesti. Objektit ovat käänneltävissä ja vielä syvemmälle mennessä väreiltään muokattavissa. Metsään heitetystä pikkuörkistä voi venyttää hillittömän kokoisen jättiläisen - tai vielä parempaa, pikkuörkille voi tuunata vaaleanpunaisen panssarin ja antaa talon kokoisen kirveen. Voi hilpeyttä.

Tämä on mainos:
Project Spark
Sitten ihan jotain muuta - tässä erään sparkkaajan Tetris.

Todella diipiksi Project Spark menee siinä vaiheessa, kun huomaa, että ihan jokaiseen objektiin voi myös liittää ohjelmoitavan "aivon", joista syntyy pelin vuorovaikutuksellisuus. Valmiiksi purkitetut vihollis- tai ystävä-npc:n aivot täyttävät pikkupelin perusvaatimukset, mutta suurin ja kiinnostavin potentiaali liittyy itse ohjelmoimiseen, jolla voi toteuttaa ainutlaatuisia interaktioita - olipa sitten ajatuksena käskystä vierivät kivet tai jokin oma tarina, jonka haluaa kertoa vuorovaikutuksellisin keinoin.

Project Sparkin Kode-ohjelmointiympäristön juuret ovat Microsoftin tutkimusosaston kehittämässä Kodu Game Labissa, joka on visuaalinen ohjelmointityökalu lapsille. Ohjelmointi on siis pelkistettyä, mutta silti tehokasta. Jokainen koodirivi koostuu kun-puoliskosta ja niin-puoliskosta, joihin asetellaan pelikortin näköisiä lauseenjäseniä. Karkeana esimerkkinä koodirivillä voisi vaikka lukea "kun pelaaja koskee arkkuun, niin avaa arkku ja pompauta esiin kolikko".

Verrattuna ammattimaisempiin kehitysympäristöihin, kuten UDK:hon, Project Sparkin nerokkuus perustuu siihen, että se karsii kehitystyöstä paljon triviaalia määrittelyä. Kun pelaaja esimerkiksi ohjelmoi sankarin nappaamaan peitsen, Project Spark osaa automaattisesti antaa peitsen hahmolle käteen ja liikuttaa hahmoa niin kuin peitsen kanssa tulisi liikkua. Tämä tekee Project Sparkista riittävän helppokäyttöisen alustan kaikille pelinkehityksestä kiinnostuneille, ja mukana on enemmän hauskaa luomisen kipinää kuin tuskaisaa bugijahtia.

Valmiit luomukset voi jakaa napinpainalluksella muille sparkkaajille. Potentiaalista yleisöäkin pitäisi piisata, koska kyseessä on free to play -tuote, joka toimii niin Windows 8:lla, Xbox 360:lla kuin Xbox Onellakin. Konsoleilla se ei edes vaadi Xbox Live Goldia. Kiinnostavasti eri alustojen vahvuuksia voi hyödyntää ristiin. Esimerkiksi Surfacen kosketusnäytöllä voi maalata konsolilla pyörivää maailmaa, Kinectillä voi tehdä motion capture -animaatioita ja PC on paras paikka kirjoittaa dialogia.

Toisaalta sisällön jakaminen tarkoittaa myös sitä, että Sparkissa riittää teoriassa rajattomasti pelattavaa. Valtaosa jaetusta sisällöstä on totta kai aika köyhää, mutta välissä on myös helmiä, joita pelaa ja opiskelee mielellään. Kaikkia luomuksia pääsee jatkokehittelemään editorissa, ja peli pitää kirjaa siitä, onko sisältö uniikki teos vai jonkin toisen työn "remiksaus".

Project Spark
Kontrollien määrittely on riittävän yksinkertaista, kun Kode-ympäristön idean hoksaa.

Betassa näkyi vielä joitakin puutteita ja bugeja, jotka todennäköisesti korjataan ennen lopullista julkaisua. Esimerkiksi monista Kode-komennoista puuttuivat selitykset kokonaan, mikä teki komentojen toimintaperiaatteen hahmottamisesta vaikeaa. Eri resoluutioiden tuki oli myös puutteellinen ja yli 1080p:n tarkkuus teki pelistä käyttökelvottoman. Mutta nämä eivät ole pahoja huolenaiheita, kun peli on kesken.

Isompi huolenaihe on peliin linkitetty kokemus- ja mikromaksujärjestelmä, joka ei aivan vakuuta. Keräämällä tasoja ja hankkimalla pelinsisäistä valuuttaa voi avata uusia objekteja, mutta Microsoftia ei tunneta hyvästä mikromaksupolitiikasta. Jos sisällön avaaminen vaatii liikaa grindausta tai seteleiden syytämistä, se voi tukahduttaa viehätyksen vallan nopeasti.

Toivotaan kuitenkin, ettei näin käy. Spark on niitä pelejä, joiden haluaisi onnistuvan, koska se on jotain erilaista. Siinä missä useimmissa peleissä keskitytään vain tuhoamaan, Spark kannustaa luomaan. Samalla se saattaa auttaa jokaista ymmärtämään, miten pelit toimivat konepellin alla.

Project SparkProject SparkProject SparkProject Spark
Project SparkProject SparkProject SparkProject Spark

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä