Suomi
Gamereactor
ennakot
Murdered: Soul Suspect

Murdered: Soul Suspect

Murdered on seikkailupeli, jossa sankarina on murhatun etsivän haamu.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Törmäsin ensimmäistä kertaa Airtight Gamesin tuotantoon vuoden 2010 Dark Voidin merkeissä. Rocketeer-sarjakuvasta ammentanut kansi tunnetaan luultavasti paremmin kuin sen takaa löytynyt peli. Rakettirepulla taivaisiin kiitävä seikkailija oli yksi niistä vahvoista konsepteista, joka ei lopulta välittynyt kovin hyvin pelikokemukseen itseensä.

Studio on kuitenkin osoittanut muuntautumiskykynsä. Vuoden 2012 Quantum Conundrum oli värikäs ja hauska pulmapeli, jonka konsepti ja pelimekaniikka löysivät jo paremmin toisensa. Nyt tällä polulla otetaan taas yksi askel eteenpäin kolmannen persoonan seikkailullisen murhamysteerin Murdered: Soul Suspectin muodossa.

Murdered: Soul Suspect

Airtight kertoo pelin päähenkilön, etsivä Ronan O'Connorin, elämäntarinan tämän tatuointien kautta heti pelin alussa. Lisää tatuointeja ei ole tulossa, koska peli alkaa siitä, kun O'Connorin metsästämä sarjamurhaaja heittää hänet ikkunasta pysyvin seurauksin. O'Connor jää kuitenkin maisemiin haamuna selvittämään omaa murhaansa ja välttelemään sielunmetsästäjiä. Lopulta halu olisi myös päästä jo taivaaseen siirtyneen vaimon seuraan.

Tässä murhamysteerissä vinkkeinä toimivat jo poisvietyjen tavaroiden haamut. Kuulustelut hoidetaan puolestaan riivauksen avulla, ja suurin osa asiakkaista on yhtä kuollutta kulkijaa kuin O'Connor itsekin. Soul Suspectista löytyy joukko sivukeissejä, joita voi halutessaan ratkaista päätarinan ohella.

Juttujen selvittäminen muistuttaa Quantic Dreamin Heavy Rainista. Ympäristön tutkiminen, esineiden etsiminen, toisten sielujen jututtaminen ja elävien kuunteleminen ovat tie ratkaisuihin. Myös tapahtumapaikat ovat kompakteja, eikä niissä ole liikaa tilaa vaeltelulle. Pelin alkuvaiheessa tutkittavissa oli joitakin kerrostalon kerroksia sekä kujia talon ulkopuolella. Pieni keskusmaailma vietti kohti seuraavaa maalia.

Murdered: Soul Suspect

Ihmisten, esineiden ja seinien läpi voi kävellä, mutta lattiat ja katot ovat kiinteitä. Lisäksi maailmassa etenemistä rakenteellistaa se, että suuri osa taloista on "pyhiä"; niihin päästäkseen haamun täytyy odotella ihmistä avaamaan oven. Kummitusesineiden kuten majojen, hevoskärrien ja veneiden lävitse ei myöskään pääse. Modernista ympäristöstä törröttävät menneisyyden kaiut henkivät noitavainojen aikaa. Luvassa on epäilemättä kepeää pulmailua, kun Ronan selvittää romut tieltään.

Studio rikkoo pelkkää etsiväntyötä kerrostalon käytäviä partioivilla demoneilla. Huomatuksi tuleminen tietää turmiota, koska nämä pirut imevät itseensä loputkin etsivän sielusta. Jotta nämä voisi kellistää, pelaajan täytyy hiippailla niiden taakse nopean QTE-kolkkauksen suorittamiseksi. Tällä haavaa vaikuttaa siltä, että taistelu on vain nopea harhautus poliisintyöstä eikä leijonanosa peliä.

Sivutehtävät ja pelissä tavattavat henkilöt ovatkin mielenkiintoisinta tarjontaa. Tutkimustyössä on tietty voyeristinen teränsä, ja Airtight on rakentanut jokaiseen asuntoon todellisen mikrokosmoksen ihmiselämän ongelmista.

Mukana on tietysti mysteerejä, kuten genreen kuuluukin. Näitä ovat keski-ikäisen miehen haamu, joka vainoaa lasta jonkin elämässä koetun epäoikeidenmukaisuuden vuoksi. Kellarissa itkee naisen haamu, joka ei löydä ruumistaan. Voisiko yläkerran vanhusparilla olla tämän kanssa jotain tekemistä?

Tutkimustyö vaatii tarkkaa silmää. Tämä ei ole Batman-peli, eikä tarjolla ole jo kaukaa hohtavia kohteita klikattavaksi. Onneksi Airtight helpottaa leivänmurusten etsimistä hyvin suunnitelluilla ympäristöillä, joiden sisäinen logiikka ohjaa pelaajaa. Oman murhan tutkiminen herättää muistoja menneestä, joiden merkityksen Soul Suspect haluaa pelaajan ratkaisevan. Tämä luo mallin myös tulevien keissien ratkaisemiseksi.

Tässä tapauksessa tarjolla oli 15 vihjettä. Kaikkien löytäminen ei ollut vaatimus johtopäätökseen pääsemiseksi, mutta ne tarjoaisivat lisää tietoa taustoista. Oleellista on osata poimia kolme tärkeintä vinkkiä - väärä valinta heittää prosessin takaisin alkuunsa.

Murdered: Soul Suspect

Ratkaisumekanismin potentiaalinen ongelma on siinä, että se ei anna suurta painoa pelaajan valinnoille. Ratkaisutavat ovat ennalta sanellut. Hahmot ja maailma kutsuvat jatkamaan Soul Suspectin tarinan parissa, mutta mahtaako tutkimustyössä olla tarpeeksi substanssia, jotta sinänsä simppeli mekaniikka ei ala rassata?

Airtight on kuitenkin osoittanut halunsa kehittää hienoa konseptia, jollainen Murdered on, ja rakentaa sille hyvin suunnitellun maailman, jollainen Murderedissa on. Ennakkomaistiainen vaikutti kaiken kaikkiaan ihan lupaavalta, ja toivon että lopputulos nostaa studion siitä keskisarjasta, jossa se on paininut viime vuosina.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Murdered: Soul SuspectScore

Murdered: Soul Suspect

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Idea oman murhan selvittämisestä haamuna on mielikuvitusta kutitteleva, mutta laiskanpuoleinen toteutus ei harmittavasti yllä idean tasolle.



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.