Suomi
Gamereactor
ennakot
Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-Earth: Shadow of Mordor

Matka Mordorin porteille ja takaisin. Ensikatsaus loppuvuodesta saapuvaan synkkään toimintaseikkailuun.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Monolith Productionsin (Gotham City Impostors, Guardians of Middle-Earth) marraskuinen Middle-Earth: Shadow of Mordorin paljastus otettiin vastaan hämmentyneissä tunnelmissa. Samalla kun toiveet lähdemateriaalin arvoisesta pelistä nousivat kattoon, iski puseroon myös pelko lisenssin kyynisestä hyväksikäytöstä. Ensimmäiset kuvat eivät auttaneet. Mikä oli tämä kumma sinistä valoa silmistään säihkivä, melkein koomisen synkkä päähahmo ja kuinka tämä saataisiin uskottavasti liittymään Tolkienin maailmaan?

Vastauksia oli tiedossa tammikuun puolivaiheilla, kun Warner järjesti Lontoossa parin tunnin mittaisen lehdistötapahtuman, jossa vierailtiin Mordorin porteilla. Vaikka peliä ei annettu vielä yleisön kokeiltavaksi, tilaisuudessa esiteltiin puolitoista tuntia pelikuvaa ja suunnittelusta vastaava Michael de Plater selitti juurta jaksaen useita pelin tärkeimmistä piirteistä. Vastaavissa tilaisuuksissa valotetaan harvoin näin anteliaasti keskeneräisen pelin vaiheita, joten tilaisuuden avoimuus oli virkistävää.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Shadow of Mordor sijoittuu Tolkienin maailmassa heti Hobitin jälkeiseen aikaan. Sauron on palannut vanhaan valtakuntaansa keräämään voimiaan ja valmistautumaan Sormusten herran vaiheisiin. Gondor on vartioinut laaksoa 2000 vuoden ajan, mutta pitkä aika on tehnyt tehtävänsä ja örkkien isku tulee tuhoisana yllätyksenä. Pieni varuskunta Mustan portin kupeessa tuhoutuu helposti ja surmansa saavat samooja Talion perheineen. Kuolema ei tarjoa lepoa Talionille, sillä mystinen sormusaavetta muistuttava kostonhenki tuo tämän takaisin elävien maailmaan tarjoten samalla voimaa kostaa Sauronin joukkojen kapteeneille näiden hirmutyöt.

Tarinan sijaan tilaisuuden pääpaino oli avoimen pelimaailman sekä siihen liittyvän pelimekaniikan esittelyillä, mutta De Plater kertoi kuitenkin, että kostokeikkansa aikana Talion tapaa monia tuttuja hahmoja elokuvista ja kirjoista, kuten esimerkiksi Klonkun. Monilla hahmoilla on omat syvät sivutarinansa, joiden luvataan kietoutuvan myös lopulta hurmeiseen pääjuoneen.

Kuten nimestäkin selviää, sijoittuu peli De Platerin mukaan "kokonaisuudessaan Mordoriin", joten sen ulkopuolelta Keskimaan merkkipaikkoja tuskin nähdään. Demossa seikkailtiin Mordorin pohjoisosassa Udunissa, jossa sijaitsivat Mustan portin lisäksi suuri osa ihmisten asutuksista. Jälkimmäiset on kuitenkin jyrätty raunioiksi ja entiset asukkaat on surmattu tai orjuutettu Sauronin sotaponnistuksia varten. Ei liene yllätys, että näiden vapauttaminen on iso osa pelin sivutehtävistä.

Ulkoasultaan Udun näytti synkältä, kylmältä ja kivikkoisen apealta. Asiasta kysyttäessä De Plater lupasi ympäristöjen sisältävän vaihtelua, koska Sauronin vaikutus ei ole vielä täysin muuttanut laaksoa kuolleeksi joutomaaksi. Täyttä karttaa ei näytetty, mutta pelimaailma tuskin kokonsa puolesta kilpailee Skyrimin ja kumppanien kanssa. Silti persoonallisia kohteita ja alueita pitäisi olla luvassa.

Shadow of Mordoria kuvaillaan toimintaroolipeliksi, mutta se lienee hieman harhaanjohtava termi tässä tapauksessa. Ainakaan demo ei antanut ymmärtää, että Talionia pääsisi muokkaamaan rodun, sukupuolen tai muiden statsien suhteen. Harmi, mutta sentään kykyjen, ydinstatistiikan ja aseiden avulla pelaaja pääsee tekemään valintoja. Mukana on muun muassa kaksi kykypuuta. Toinen näistä on Talionille ja toinen tämän sisällä lymyävälle aavemaiselle Wraith-muodolle. Kykyparannukset liittyvät puhtaasti uusiin keinoihin örkkien nitistämiseen ja liikkumiseen Mordorin hiekkalaatikossa. Yhdistämällä erikoisvihollisilta saatavia riimuja aseisiin voi puolestaan saada erilaisia puffeja.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Kehittäjät näyttivät useita kykyjä vihollisten kyykyttämiseen, mutta enemmän huomiota saivat Wraith-kyvyt. Ilmiselvin näistä oli Peter Jacksonin elokuvistakin tuttu varjomainen Wraith-näkö, jonka avulla pelaaja voi havaita ja merkitä tärkeitä vihollisia vähän Assassin's Creedin Eagle Visionin tapaan. Yhdessä jousen kanssa se mahdollistaa myös bullet time -tyylisen ajan hidastumisen, jonka turvin voi napsia tappavan tarkkoja nuolia örkkien otsalohkoihin. Erään kyvyn avulla Talion teki teleporttimaisen varjoaskeleen pahaa-aavistamattoman vartijan selustaan huomaamatonta kolkkausta varten. Taistelun tuoksinassa combo-mittarin karttuessa kuvaan astuivat myös räjähtävät lopetusliikkeet, jotka saivat örkkien päät lentämään kaaressa ympäriinsä.

Toimintaa oli demossa ehkä liikaakin. Hiiviskelyä ja kiipeilyä vilauteltiin välipaloina, mutta tilanteet kulminoituivat joka kerta vihollisten teurastamiseen. Kysymys ja vastaus -tuokion aikana yksi saksalaisista kollegoista huudahti tuohtuneena, että taistelumekaniikkahan on pöllitty suoraan Batmanin Arkham-sarjasta ja Assassin's Creed -peleistä. Huomio oli ilmiselvä, eikä De Platerkään sitä kieltänyt, vaan avoimesti tunnusti, että juuri nämä pelit ovat toimineet merkittävinä vaikutteina. Hän kuitenkin lisäsi, että Shadow of Mordor yrittää rakentaa tämän kokemuksen päälle niin, että tuloksena olisi vastaiskujen oikea-aikaista painelua syvempi pelattavuus. Demon perusteella tämä näytti pitävän jokseenkin paikkansa, joskin tilalla oli melkoisesti QTE-tapaista tatin ja nappien räpellystä.

Shadow of Mordorin kiinnostavin piirre on vihollisiin liittyvä Nemesis-järjestelmä. Sen ideana on luoda proseduraalisesti jokaiseen peliin ainutlaatuiset viholliset, jotka kehittyvät seikkailun edetessä. Jokaiselle arvotaan omat kykynsä, heikkoutensa ja vahvuutensa sekä aloitustasonsa, josta pahikset voivat kehittyä eteenpäin. Viholliset myös muistavat pelaajan, jos ne onnistuvat tämän nitistämään, pakenemaan hävitystä taistelusta tai muuten saavuttamaan tehtävissä esiintyviä vihollisten tavoitteita. Demossa esimerkiksi näimme, kuinka yksi örkkiluutnantti oli selvinnyt aiemmasta taistelusta palovammoilla ja saanut tästä fobian tulta kohtaan, mitä oli mahdollista käyttää tätä vastaan. Oli ehdottomasti positiivista, että useat viholliset lähtivät pötkimään karkuun, kun taistelussa kävi selväksi, ettei mahdollisuuksia voittoon ollut.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Sauronin upseerit esitetään aluksi hierarkkisena rivinä tuntemattomia sotureita, joista ylimpänä ovat luonnollisesti voimakkaimmat Warchief-johtajat. Eritasoisten upseerien kimppuun ei voi kuitenkaan niin vain rynnätä, vaan näiden sijainnin ja heikkouksien löytämiseen vaaditaan ensin tietojen keräämistä näiden alaisilta tai sivutehtävistä. Heikkotahtoisia örkkejä voi myös kääntää puolelleen Wraith-kyvyillä, jolloin ne voi lähettää takaisin vihollisriveihin aiheuttamaan eripuraa, vakoilemaan lisätietoja komentoketjusta tai yksinkertaisesti auttamaan salamurhaiskun hetkellä.

Nemesis on selkeästi Shadow of Mordorista paljastetuista piirteistä ainutlaatuisin. Paperilla se kuulostaa erinomaiselta innovaatiolta, eikä se näyttänyt demossakaan lainkaan hassummalta. Tosin siitä paistoi tietty pelimäisyys, mutta jos toteutus yltää tilaisuudessa esitettyihin kunnianhimoisiin tavoitteisiin, niin Nemesis voi osoittautua Mordorin valttikortiksi kovassa kilpailussa. Ottaen huomioon, että tänä vuonna on tulossa myös The Witcher 3, Dark Souls II, uusi Dragon Age ja monia muita kolmannen persoonan toimintaseikkailuja, Monolith ei voi tuudittautua lisenssin helmoihin.

Tehtävää riittää erityisesti taistelun suhteen, sillä tässä varhaisessa versiossa se vaikutti vielä melko monotoniselta ja helpolta. Myös visuaalisesti päiden yltiöpäinen pätkiminen ja valtavat veriroiskeet tuntuivat tökeröiltä. De Plater kuitenkin painotti, että tasapainon pitäisi olla kohdallaan, kun peli saadaan valmiiksi. Middle-Earth: Shadow of Mordorin on tarkoitus ilmestyä vuoden loppuun mennessä, arvatenkin kolmannen Hobitti-elokuvan aikoihin.

Mordorin varjo ei vielä vakuuttanut minua täydellisesti, mutta potentiaalia siinä on aivan varmasti. Pelifanit ansaitsevat hyvän Tolkien-aiheisen pelin, ja toivon tosissani, että Monolith suoriutuu urakastaan kunnialla.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.