Suomi
Gamereactor
ennakot
Alien: Isolation

Alien: Isolation

Huhupuheet ja kuvanrippeet uudesta Alien-pelistä paljastuivat tosiksi. Creative Assemblyn kehittämä Alien: Isolation panostaa tunnelmaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensimmäisen persoonan eloonjäämiskauhuseikkailu ei ole yllättävä muoto Alien-pelille, mutta sen kehittäjä saattaa nostattaa kulmia. Tällä kertaa puikoissa on nimittäin Total War -sarjastaan tunnettu brittiläinen Creative Assembly. Tarkemmin sanottuna hommaa tekee studion konsolitiimi, jonka viimeisin tuotos oli vuoden 2008 mäiskintä Viking: Battle for Asgard. Alien: Isolation näyttää kuitenkin varsin mainiolta, ja Creative Assembly on Segan kera valmiina huuhtelemaan muistojemme kulhoista sen jöötin, joka oli Aliens: Colonial Marines.

30-vuotias scifi-sarja kiinnostaa selvästi edelleen pelaajia - jopa niinkin paljon, että Gearboxin viimevuotinen esitys onnistuu edelleen roikkumaan myyntilistoilla. Isolation on kaikkea sitä mitä Colonial Marines ei ollut. Ensikosketus oli äärimmäisen lupaava, ja studiokierros vain vahvisti tunnetta Alien-pelistä, jota olemme vartoneet alusta alkaen. Tämä on kenties se peli, jonka fanit ansaitsevat.

Alien: Isolation
Yksi kseno lupaa selvästi yksinäisempää ja jännittävämpää toimintaa kuin aiemmissa peleissä on koettu.

Yksikkömuodossa esitetty Alien alleviivaa Isolationin inspiraationlähdettä. Creative Assembly jättää taakseen James Cameronin scifi-sodan ja keskittyy sen sijaan Ridley Scottin avaruuskauhuun. Alkuperäisen Alien-elokuvan ohjaaja keskittyi realistisempaan tulevaisuuteen, jossa matala teknologia hallitsi ja scifi-jargoni pidettiin minimissä. Alienissa tavalliset työväen jannut joutuivat kohtaamaan tähtienvälisen kauhun. Ei merijalkaväkeä, ei raskasta kalustoa, vain "rekkakuskeja avaruudessa", kuten Scott itse asian muotoili. Creative Assembly syleilee tätä konseptia ja kääntää sen ainoaan oikeaan muotoonsa: eloonjäämiskauhuun.

Tämä on mainos:

Creative Assembly kertoi paljon siitä, kuinka tärkeä Scottin visio oli heille, mutta hyvin vähän siitä, mitä varsinainen peli sisältää. Se liittyy kuitenkin Colonial Marinesin tapaan elokuvasarjan aikalinjaan. Lehdistön tunnelmia nostettiin uusilla kasvoilla ja tutulla nimellä.

Nostromon musta laatikko - joka ilmeisesti ammuttiin avaruuteen ennen kuin alus tuhoutui - on nyt löytynyt 15 vuoden jälkeen. Ellen Ripleyn tytär Amanda saa kuulla nauhurista ja vänkää kyytiin yhtiön alukselle, joka on matkalla asemalle, jossa laatikkoa säilytetään. Sanomattakin on selvää, ettei matka mene aivan suunnitelmien mukaan. Asemalta löytyy se yksi ylimääräinen matkustaja, joka haluaa tuhota koko sen väestön.

Pääsin pelaamaan Isolationista äärimmäisen pienen siivun, joka sijoittui jonnekin pelin alkupuolelle. Creative Assemblyn tiimi on luonut todella klaustrofobisen ympäristön, jonka mittakaavaa ei ole suurenneltu, kuten useimmissa ensimmäisen persoonan räiskinnöissä. Kun ensimmäinen ovi aukeaa ikonisen äänen säestämänä, sen takaa paljastuu näkymä, joka muistuttaa John Hurtin hahmon viimeisistä, hurmeisista hetkistä. Kaiken päällä on rakeinen filtteri, joka muistuttaa alkuperäisen leffan fiiliksistä, mutta tätä kuulemma hienosäädetään vielä.

Alien: Isolation
Piip. Piip. Piip, piip, piip... Iik!
Tämä on mainos:

Kävin lävitse kourallisen hiljaisia huoneita, värisevien valojen paljastaessa ihmisten ja androidien revittyjä ruumiita. Valaisussa auttoi myös taskulamppu, jonka valokentän leveyttä pystyy vaihtelemaan. Pääsin myös hakkeroimaan laboratorion tietokonetta, joka oli kunnon 1970-lukulainen peto vilkkuvine näyttöineen ja kohotettuine näppäimistöineen. Tiimi onkin rajoittanut lähteensä tiukasti tähän vuosikymmeneen ja haluaa välttää viimeiseen asti Prometheus-elokuvassa käytettyä siistin sileää ilmettä. Scottin visioima tulevaisuuden maailma on hieman kömpelö ja kulmikas.

Kohtasin sitten koko kokemuksen keskipisteen, kun kolmimetrinen, salamannopea ksenomorfi rynnisti kentälle. Ainoa aseeni tästä selviämiseen oli sangen perustasoinen liikkeenpaljastin. Isolation muistuttaakin enemmän hitaasti rakentuvia japanilaisia kauhupelejä kuin niiden ruudinkäryisiä länsiserkkuja. Creative Assemblyn mukaan kaiken ytimessä on matalan tiheyden ja kovan impaktin periaate, jossa jännitystä todella rakennetaan ennen kuin ksenomorfi loikkaa silmille.

Massiivista kuolonkonetta ei voi tappaa, sitä voi vain vältellä. Kysyin tiimiltä, saako pelissä liikkeenpaljastimen lisäksi muita työkaluja, ja pienen pikaneuvottelun jälkeen nämä olivat valmiita myöntämään, että Isolationiin kuuluu mahdollisesti jonkinmoinen rakentelujärjestelmä, jonka avulla voi luoda itselleen uusia apuvälineitä. Näihin ei kuulemma kannata kuitenkaan luottaa - ksenomorfi nimittäin oppii kokemastaan.

Alien: Isolation
Alkuperäisen Alien-elokuvan tyyli paistaa muun muassa vanhahtavista tietokonepäätteistä.

Demossa jouduin kuitenkin tyytymään liikkeenpaljastimeen, joka pitää aina ottaa erikseen silmäiltäväksi. Laite vie neljänneksen näkymästä ja vetää taustan pois fokuksesta. Kaiken lisäksi se antaa sangen yleisluontoisen kuvan uhan sijainnista, eikä ota huomioon yksityiskohtia, kuten ilmastointihormeja. Kuolema voi tulla kirjaimellisesti seinien sisältä.

Ainakin vempele suostuu näyttämään seuraavan kohteen sijainnin ja tutkan reuna välähtää uhan lähestyessä. Tehtävässä lähinnä etsittiin ja käänneltiin erinäisiä vipuja, ja kiitos kevyen GPS-ominaisuuden, saatoin keskittyä enimmäkseen näistä jälkimmäiseen.

Havaituksi tuleminen tarkoittaa käytännössä pelin päättymistä. Hiippailu ja välttely ovat avaintekijöitä eloonjäämiseen. Ksenomorfi havaitsee sekä liikettä että ääntä, ja pelkkä nurkan takaa kurkkaava pää hyvin valaistussa tilassa riittää tälle hyvin. Kuolemaa kuvataan monilla pikaisilla, mutta hyytävillä välianimaatioilla. Käveleminen ja juokseminen eivät ole vaihtoehtoja, kun olento lymyää lähellä. On vain parempi ryömiä ja hiipiä tiensä lävitse valaisemattomista alueista ja piiloutua matalien seinien taakse tai tyhjiin kaappeihin. Näistä viimeisessä täytyykin suorastaan pidättää hengitystään ja nojata taaksepäin ksenomorfin liukuessa kaapin ohitse.

Alien: Isolation
Aseman entisten asukkaiden arki näyttää katkenneen varsin äkkinäisesti.

Isolation on kirjaimellisesti kauhistuttava. Kehittäjät antoivat tunnin aikaa, ja alueen läpäisyyn meni suunnilleen vartti. Ensimmäiset kuolemat olivat nopeita ja hirveitä, mutta toisto vei niistä parhaan terän. Pulssi pysyi tästäkin huolimatta aina korkealla, koska olio ilmestyi joka kerta eri paikkaan.

Testisession jälkeisessä keskustelussa pohdittiin sitä, kuinka tiimi aikoo pitää jännityksen yllä koko pelin ajan. Voidaan myös kysyä, ovatko kohtaamiset liian selkeästi alleviivattuja. Elokuvassahan niiden satunnaisuus oli suuri turvattomuuden lähde. En saanut näihin kysymyksiin vielä vastauksia - kaikkiin täsmentäviin kysymyksiin vastattiin hyvin ympäripyöreästi -, mutta toisaalta peli on edelleen työn alla. Vaikka sisältö on jo pelattavissa, kaikkea valaistuksesta yksityiskohtiin ja pelitasapainosta tempoon hiotaan edelleen.

Studio haluaa lopputuloksesta autenttisen, ja niin haluamme mekin. Ensisilmäyksen perusteella ainakin suunta on oikea.

Alien: IsolationAlien: IsolationAlien: IsolationAlien: Isolation

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Alien: IsolationScore

Alien: Isolation

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Avaruudessa kukaan ei kuule huutoasi. Ja huutoa riittää, kun muukalainen hiipii selkäsi taakse.



Ladataan seuraavaa sisältöä