Suomi
Gamereactor
ennakot
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Olisiko tässä paluu Final Fantasyn loiston päiviin?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Lightning Returns: Final Fantasy XIII:a pelattuani olen sekä yllättynyt että ällikälle lyöty, enkä oikein edes tiedä mistä aloittaa. Suoraan sanottuna en lukeudu Final Fantasy XIII:n suurimpiin faneihin. Roolipelinä se oli turhan lineaarinen. En nauttinut sen automatisoidusta tuntumasta tai pystynyt uppoutumaan tarinaan. Kaiken lisäksi päähenkilö Lightning jätti kylmäksi.

Lämpenin enemmän Final Fantasy XIII-2:lle, koska Square Enix oli korjannut ensimmäisen osan ongelmia, ja trilogia voi saavuttaa huippunsa tulevassa Lightning Returnsissa. Kannattaa silti pitää mielessä, että ennakkotesti kesti vain tunnin, ja kehittäjät lupaavat pelin kestävän jopa 50 tuntia.

Silmiinpistävää on, että tällä kertaa pelissä ollaan aivan yksin. Yleensähän Final Fantasyssä ohjaillaan ryhmää, mutta XIII-trilogian päätösosassa Lightning joutuu pelastamaan maailman omillaan. Maustetta soppaan lisätään Lightningin puvuilla, joista kolmea voidaan vaihdella taistelun aikana. Pukujen tärkeyttä on siis tällä kertaa korostettu.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Tämä on mainos:

Lightning on käytännössä kolme hahmoa yhdessä kropassa, ja jokaisella puvulla on oma Active Time Battle -mittarinsa. Dragoon-puvulla voi ladata kovia loikkahyökkäyksiä, kun taas iltapuvussa voi heitellä tulipalloja, ja homman voi viimeistellä bikinien mukanaan tuomalla vesihyökkäyksellä. Järjestelmässä ei tietenkään ole järjen häivää, mutta se on silti viihdyttävä systeemi, joka muistuttaa vanhemmista Final Fantasyistä.

Tässä auttaa etenkin se, että useat Lightningin puvuista perustuvat vanhoihin FF-duuneihin, kuten Black Mageihin, Lancereihin ja niin edelleen. Final Fantasy V:n luokkasysteemin uusiokäyttö lämmittää sydäntäni, koska olen aina pitänyt sitä sarjan parhaana pelinä. Kaiken kaikkiaan pelissä on noin 80 pukua, joista yli puolet ovat fanipalvelua vanhojen pelien ystäville.

Arvostan myös pelin vapautta. Siinä missä Final Fantasy XIII ei sallinut mitään vapaata seikkailemista, näyttää Lightning Returns tarjoavan avoimen maailman. Toki tässäkin on rajoituksensa, mutta ainakin se tuntuu enemmän roolipeliltä.

Testisession aikana etsittiin valkoista Chocoboa. Pelin japanilaisuus näkyi taas siinä, kuinka tämä yksilö oli tietysti erittäin erityinen pyhä Chocobo, joka suostuu tottelemaan vain yhtä erityistä ihmistä, jonka se johdattaa sitten salaiseen paikkaan.

Tämä on mainos:

Lightning oli tietysti onnekkaasti juuri tämä erityinen henkilö ja pääsi hoitamaan Chocoboa kuntoon Tamagotchi-tyyliin - se kun oli vahingoittunut. Seurasi juoksentelua vuohenmaidon ja muiden apukeinojen perässä pelaajan toimiessa hoitsuna isolle valkoiselle linnulle, jonka asu saisi Jean-Paul Gaultierinkin punastumaan.

Hullunkurisuudesta huolimatta nautin demon tapahtumista. Halusin tietää enemmän enkä olisi malttanut antaa ohjainta takaisin testisession päättyessä. Lightning Returns: Final Fantasy XIII tuntuu modernilta, mutta siinä oli silti se tietty FF-kutina. Pelin konseptissa huolettaa silti yksi keskeinen osa.

Lightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIII

Seikkailu sijoittuu 500 vuotta Final Fantasy XIII-2:n jälkeen. Maailmanloppuun on vain 13 päivää, joten Lightningille tulee kiire. Näkymätön kello käy alati taustalla. Kaikki vie aikaa, ja joitakin taisteluita joutuu välttämään vain säästääkseen sekunteja. Pakenemisesta rangaistaan ajanmenetyksellä, ja kun aika loppuu, päättyy myös peli.

Mielestäni roolipeleihin ei kuulu se, että niiden läpi syöksytään kello kädessä. Haluan tutkia paikkoja omaan rauhalliseen tahtiini ja penkoa sivupolkuja. Square Enix lupaa, että Lightning Returnsin voi pelata aina uudestaan kaikella keräämällään varustautuneena, mutta tämä ei ole mielestäni hyvä konsepti. Nähtäväksi toki jää, miten rakenne lopulta toimii, kun pelin pelaa kokonaisuudessaan.

Ajastamisella on myös puolensa. Se saa maailman tuntumaan elävältä, ja ensimmäistä kertaa FF-sarjassa ympäristö elää ja etenee päähenkilöstä huolimatta. Kansa palaa koteihinsa iltaisin, asukit kokkaavat ja hoitavat asioitaan. Tämä ei ole uutta sinällään, mutta se lisää Final Fantasy -sarjaan uuden merkittävän ulottuvuuden.

Lightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIII

Kaiken kaikkiaan tunti Lightning Returns: Final Fantasy XIII:n parissa yllätti positiivisesti. Vaikuttaa siltä, että Square Enix on todella pohtinut saamaansa palautetta. Nautin pelin maailmasta ja sen kauniista maisemista, jotka ovat selvästi sarjan parhaita tähän mennessä. Huomasin myös symppaavani Lightningia.

Nähtäväksi jää, kuinka tikittävä kello vaikuttaa kokemukseen, mutta toivon olevani väärässä pelkojeni kanssa. Kenties tässä on se peli, joka onnistuu todella modernisoimaan Final Fantasyn muuttamatta kuitenkaan sen keskeisintä ydintä.

Lightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIII
HQ
Lightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIIILightning Returns: Final Fantasy XIII

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä