Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Space Hulk

Space Hulk

Avaruudessa kukaan ei kuule, kun heität noppaa ja mokaat. Mike testasi uutta Space Hulkia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Space Hulk on vaikea, vakavasti vaikea. Pääsin ampumaan avaruuden piruja sekä väistelemään niiden kynsiä pelin kapeilla käytävillä terminaattorien raskaaseen haarniskaan kääriytyneenä. Kyseessä on sangen klaustrofobinen, vuoropohjainen strategiapeli.

Välähtävä ympyrä pimeydessä varoitti lähestyvästä uhasta, mutta kohdetta ei vielä näkynyt, joten päätin vuoroni siihen. Kun raivoisa genestealer syöksyi tekoälyn vuorolla nurkan takaa, tipautti vartioimaan asetettu solttuni sen sijoilleen. Yksi-nolla, hirviö. Seuraavalla vuorolla vihollisten virta kuitenkin jatkui, eikä terminaattorini tähtäys ollut enää aivan yhtä vakaa. Vain yksi vihollisista puri nurmea, samalla kun sen kaveri ui sankarini liiveihin ja tappoi tämän yhdellä kynnensilpaisulla. Tervetuloa Space Hulkiin.

Space Hulk oli alunperin Warhammer 40k:n maailmaan sijoittuva lautapeli, jossa pelaajat ottivat mittaa Giger-henkisistä genestealereista. Neljä kättä, suuret kynnet ja todella paha asenne. Ero perinteiseen 40k-toimintaan oli mittava, koska eeppisten massataisteluiden sijasta nyt keskityttiin pienen joukkion mikromanagerointiin.

Space Hulk
Tämä on mainos:

Genestealerit ovat etulyöntiasemassa päästessään lähietäisyydelle. Siksi Space Hulkissa ne täytyykin pitää mahdollisimman etäällä, jotta imperiumin sankarit voivat hyödyntää raskasta tulivoimaansa. Jos avaruuden piru pääsee liian likelle, ei paksustakaan haarniskasta ole apua. Opin tämän itse hyvin nopeasti.

Jäljelle jäänyt yksikköni onnistui tiputtamaan kourallisen vihollisia, ennen kuin hänellekin tarjoiltiin kynsivoileipää. Ikävä kyllä en saanut kasaan tappokiintiötäni, ja tehtävä julistettiin epäonnistuneeksi. Tämä muuten oli vasta alustuskampanjan ensimmäinen tehtävä, jonka tarkoitus on luotsata pelaajat (lempeästi) Space Hulkin maailmaan ja opettaa kuinka siinä toimitaan.

Kehittäjä Full Controlin Thomas Lund selitti, että jos he heittäisivät pelaajat suoraan varsinaiseen kampanjaan, ei kovinkaan moni näistä selviäisi ensimmäisestä tehtävästä. Alustuksen aikana pelaajat oppivat, ettei tällä kertaa olla avaruusramboilemassa ja lanaamassa kumoon tuhansia örkkejä ja genestealereita.

Ensikosketukseni peliin oli lyhyempi kuin olisin halunnut, mutta siinä kyllä tiivistyi mitä pelaajat voivat odottaa myöhemmin tänä vuonna julkaistavalta Space Hulkilta. Epäonnistumisia tapahtuu, ja peli ei niinkään pidä pelaajaa kädestä, kuin repii handun irti ja sitten killuttaa sitä pelaajan silmien edessä.

Tämä on mainos:

Minun alkuperäiset kokemukseni Space Hulkin parissa eivät ulotu Games Workshopin 25 vuotta sitten julkaistuun lautapeliin. Pelasin sitä toki kerran tai pari joitakin vuosia sitten, mutta minun Space Hulkini on EA:n 90-luvun puolivälissä julkaisema tietokonepeli. Paljon on muuttunut, mutta vaikka uusi Space Hulk tuntuu modernilta peliltä, siinä on silti vahva vanhan koulukunnan fiilis. Paras esimerkki siitä lienee pelin rankka vaikeustaso, joka palkitsee hetken herpaantumisen kuolemalla avaruuden dereliktin synkillä käytävillä.

Pelaajille tarjotaan monia taktisia vaihtoehtoja tehtävien suorittamiseksi. Nämä voivat vaikka blokata genestealereiden lähestymistiet tai linnoittautua risteykseen, josta terminaattorit voivat ampua riittävän määrän kynsikkäitä siirtyäkseen seuraavaan kenttään. Tämän lisäksi on tietenkin "hienosäätöä" erilaisten aseiden muodossa. Perinteinen bolt pistol on tehokas tiettyyn pisteeseen saakka, mutta oikein hyödynnetty assault cannon on todellinen tappaja. Senhän alkuperäinen tehtävä WH40k:ssa oli repiä tankkeja kappaleiksi. Mukana on myös lähitaisteluun sopivaa varustusta sotavasaroiden ja salamakynsien muodossa, mutta lähikontaktia viholliseen ei suositella.

Space HulkSpace Hulk

Vaikka peli pitäytyykin pääosin lautapelin säännöissä, on mukana myös muita selviä vaikutteita. XCOM: Enemy Unknown on tietysti se ilmeisin esimerkki, eikä vain ulkoasunsa puolesta. Firaxisin vuoropohjainen strategiapeli todisti, että pelaajat janoavat edelleen tämäntyyppisiä pelejä, ja ne jotka eivät tunne lautapeliä saattavat tuntea Xcomin ja ostaa Space Hulkin sen perusteella.

Aivan kuten Xcomissakin, pelissä on kätevä taktinen vartiovaihtoehto. Yksiköt voivat liikkua tietyn matkaa ennen kuin näiden toimintamahdollisuudet ovat lopussa, mutta jos pelivaraa jää yli, voi yksikön komentaa sihtaamaan kenttää ja ampumaan tekoälyn vuorolla ilmestyviä vihollisia. Perus bolt pistol terminaattorin kourassa on pientä kolikonheittoa, mutta aiemmin mainittu assault cannon takaa miltei aina tilanteen kääntyvän solttujen voitoksi. Siinä on kuitenkin rajallinen määrä ammuksia, vain yksi vaihtolipas ja aina on mahdollista, että koko viritys räjähtää silmille lataamisen yhteydessä.

Pieni ikkuna ruudun yläkulmassa antaa pelaajan seurata toimintaa ensimmäisestä persoonasta. Kehittäjät halusivat ehdottomasti lisätä sen mukaan käyttöliittymää suunnitellessaan, koska vaikka se ei olekaan pelaamiselle välttämätön, tekee se kokemuksesta heti välittömämmän oloisen.

Space HulkSpace Hulk

Toiminta itsessään on todella yksinkertaista. Ei kestopisteitä; pelaaja vain osuu tai ampuu ohi, voittaa tai häviää. Pellin alla pyörivät numerot ja prosenttiluvut saa halutessaan päälle tai pois, mutta lisätiedon avulla voi luonnollisesti kasata paremman strategian.

Strategia on tietysti Space Hulkin ytimessä, joskin siinä saa olla pikkuisen tuuriakin. Peli tarjoaa paljon, ja pystyin itse vain hieman raaputtamaan sen pintaa demon aikana. Alkuperäisen fanit ovat jo epäilemättä innoissaan vanhan lautapelin uskollisesta uusversiosta, mutta siinä on myös paljon, joka voi vedota uusiin pelaajiin.

Space Hulk näyttää tutulta. Vaikka Full Control saikin aika lailla vapaat kädet ympäristöjä luodessaan, on ne ammennettu tunnelmansa puolesta Warhammer 40k:n pitkäikäisestä universumista. Ei sellaisen kanssa parane alkaa säätää, eikä studio ole niin halunnut tehdäkään. Kehittäjät selvästi fanittavat alkuperäistä materiaalia ja haluavat varmistaa, että uusi Space Hulk tulee näyttämään autenttiselta.

Jos haluat lukea lisää Space Hulkin kehityksestä, tsekkaa maanantaina 15.7. julkaistava Full Controllin haastattelu.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Space HulkScore

Space Hulk

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Games Workshopin klassinen lautapeli on kääntynyt videopelimuotoon 15 vuoden tauon jälkeen. Lopputulos on lähdemateriaalilleen uskollinen, joskin ankara kokemus.

0
Space Hulk sai viileitä vieraita

Space Hulk sai viileitä vieraita

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Space Hulk -peliin on nyt julkaistu uusi Space Wolves -paketti, joka lisää toiminnan tuoksintaan suositut kylmien alueiden avaruussoturit.

0
Space Hulkiin lisättiin uusi kampanja

Space Hulkiin lisättiin uusi kampanja

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Full Control on ilmoittanut, että Space Hulkiin on nyt saatavilla uusi kolmen tehtävän minikampanja nimeltä Messenger of Purgatory sekä PC:lle että Macille.



Ladataan seuraavaa sisältöä