Suomi
Gamereactor
ennakot
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Call of Duty -sarjaa on viime vuosina moitittu teknisestä pysähtyneisyydestä, mutta loppuvuodesta julkaistava Ghosts näyttää ensivilkaisun perusteella melkoisen siistiltä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pelitoimittajat maailman joka kolkasta kokoontuivat hiljattain Los Angelesiin kuulemaan Infinity Wardin seuraavasta Call of Duty -pelistä Ghostsista. Activision alleviivasi heti alusta alkaen, ettei kyseessä ole Modern Warfare 4. Julkaisija haluaa vetää selkeän rajaviivan, jonka toiselle puolen jäävä Ghosts on uusi suunta myyntiennätyksiä rikkoneelle pelisarjalle.

Ghostsin pääanimaattori Zach Volker selitti tilannetta haastattelun yhteydessä. Tämän mukaan Modern Warfare 4:stä käytiin paljon keskusteluita, ja osa tiimistä halusi jatkaa siihen suuntaan, mutta lopussa päätettiin sittenkin panostaa Call of Duty: Ghostsiin.

Peli on suuri mysteeri vielä tuoreimman paljastuskierroksen jälkeenkin. Tiedetään, että sen tarina keskittyy eliittisotilaiden joukkioon, jotka on koulutettu käyttämään valikoituja tekniikoita sotahistorian sivuilta. Jo nähty Masks-traileri tosin ehti vihjata tästäkin.

Call of Duty: Ghosts
Uusi sukupolvi on todella tulossa - myös Call of Dutyyn.
Tämä on mainos:

Tarinan takana on Oscar-palkittu Stephen Gaghan, jonka kynästä syntyivät myös Traffic ja Syriana. Kehittäjät salaavat vielä hartaasti juonen yksityiskohtia, ja saamani informaatio mahtuisi postikortille. Amerikka on - jälleen kerran - vastatuulessa, nyt uuden supervallan painostaessa sitä. Tarinan aloittaa valtaisa tapahtuma, jossa Amerikan sotavoimat pakotetaan polvilleen. Pelaaja omaksuu altavastaajan aseman ja taistelee ylivoimaisia vastustajia vastaan Yhdysvaltojen erikoisjoukkojen rippeistä muodostetun joukkionsa avulla.

Tämä tuntunee tutulta niille, jotka sotivat Valkoisen talon nurtsilla Modern Warfare 2:ssa, mutta Ghostsilta voidaan varmaankin odottaa joukkoa uusia käänteitä, vanhojen temppujen sijaan.

Uusi uhkaaja on vielä salaisuus. Mielikuvitus kuitenkin harhailee ilmeisiin vaihtoehtoihin eli Kiinaan, Pohjois-Koreaan sekä joihinkin Lähi-Idän maista. Tämä on silti pelkkää spekulaatiota, koska Activisionin esittely ei paljastanut mitään pelin poliittisesta maaperästä.

Voimme spekuloida myös, että Ghosts-joukkio ottaa etäisyyttä Black Opsin futuristisiin kuvioihin ja keskittyy sen sijaan uskottavampaan, realistiseen skenaarioon. Ainakin henkilökohtaisesti toivon juuri tätä, koska pelisarja on käynyt hieman liian hölmöksi minun makuuni, ja siivu uskottavuutta olisi paikallaan.

Tämä on mainos:
Call of Duty: Ghosts
Konseptikuva mahdollisesta taistelutilanteesta.

Siinä missä juoni jäi vielä hämäräksi, kehittäjät kertoivat anteliaasti teknologisesta edistystä, jota Ghostsilta voi odottaa, kun se julkaistaan loppuvuodesta Playstation 4:lle ja uudelle Xboxille. Ne, jotka pitäytyvät nykyisessä sukupolvessa, saavat perinteisen CoD-kokemuksen 60 ruudun sekuntivauhdilla, mahtipontisilla kohtauksilla sekä monipuolisella moninpeliosiolla. Seuraava sukupolvi tulee kuitenkin erottumaan edukseen.

Ilmeisin edistysaskeleista on Pixarin suunnittelema SubD, joka lisää polygonien määrää esineitä lähestyttäessä, mikä johtaa uskomattoman sileisiin pintoihin. Nähdyssä demossa tämä tarkoitti täysin pyöreitä tähtäimiä vanhojen kulmikkaiden versioiden sijaan sekä uskomattoman yksityiskohtaisia ympäristöjä.

Zach Volkerin mukaan teknologia perustuu kohteen jakamiseen pienempiin yksiköihin. Se poistaa kaarista polygoneille tyypillisen epätasaisuuden, ja näin ei oikeastaan ole rajaa sille, kuinka läheltä kohdetta voidaan tarkastella. Sitä kautta voidaan päästä pisteeseen, jossa polygonit katoavat näkyvistä kokonaan, ja näkyviin jää vain täydellinen, sileä ja pyöreä esine. Volker selitti tämän toimivan aseisiin, hahmoihin, näiden päihin ja kypäriin - sekä vaikka puiden lehviin. SubD poistaa kuvasta ne aspektit, jotka muistuttavat pelaajaa siitä, että kyseessä on peli.

Call of Duty: GhostsCall of Duty: Ghosts
Call of Duty: GhostsCall of Duty: Ghosts
Uudet tekniikat auttavat lisäämään aseiden ja hahmojen realismia.

Ensimmäisen persoonan räiskinnässä käsiä joutuu katselemaan suurimman osan pelistä, joten järkikin sanoo, että ihon realistisuuteen pitää panostaa. Myös tällä saralla taso on noussut dramaattisesti, ja hahmon nahasta erottaa nyt pienet karvat ja muut vastaavat yksityiskohdat. Sama pätee kasvoihin.

Ghostissa on paranneltu merkittävästi myös pelissä esiintyviä koiria, jotka toimivat nyt myös ryhmän jäseninä eivätkä vain ihmisen pahimpina vihollisina. Hurtat on animoitu mocap-teknologialla ihmishahmojen tapaan, joten ne liikkuvat todella realistisesti. Koirat tuovat sotilaille yhden tason lisää turvallisuutta, koska ne pystyvät esimerkiksi etsimään räjähteitä. Infinity Ward lupaa, että hauvoista välitetään nyt enemmän kuin koskaan aiemmin.

Activision Publishingin toimitusjohtaja Eric Hirshberg avasi tilaisuuden innostuneella monologilla, jossa hän perusteli, miksi sarja ei ole menettänyt suosiotaan kaikkien näiden vuosien jälkeenkään. Ansio lepää paljolti Call of Dutyn moninpelissä. Tästä aasinsilta tulevaan ja voimme odottaa Ghostsilta lisää samaa, mutta laajennetuilla säätömahdollisuuksilla, jotka antavat pelaajien tuunata kokemustaan vielä aiempaakin enemmän.

Call of Duty: Ghosts
Pelissä nähdään interaktiivista usvaa ja savua.

Uutta Ghostissa ovat dynaamiset moninpelikentät. Luvassa on taistelun suunnan muuntavia tapahtumia, kuten tulvia, sekä pelaajien hallittavissa olevia muuttujia, kuten ovia, räjähdeansoja ja niin edelleen. Nämä lisät, yhdessä uusien animaatioiden ja liikkeiden kanssa, tuovat varmasti uutta elävyyttä verkkopeliin, joka suosiostaan huolimatta on alkanut kaivata vähän vahvempia vitamiineja.

Esittelyssä nähtiin runsaasti kuvia siitä, miten Infinity Ward tuo sarjan uudelle sukupolvelle. Näitä rendauksia seurasi kiertokävely viidakossa, jossa valo siivilöityi lehvästön lävitse ja vuoristopuro lorotteli pensaikon lävitse. Infinity Wardin Mark Rubin esitteli ylpeänä paisunutta polygonimäärää, joka nähtiin mm. purossa lepäävissä pikkukivissä.

Displacement mapping -teknologia mahdollistaa seinien karkeiden ja epätasaisten pintojen piirtämisen aiempaa yksityiskohtaisemmalla tasolla. Lisäksi pelissä on interaktiivista savua, parannettuja tekstuureja sekä realistisempaa valaistusta ja varjostusta. Maailmasta on pyritty tekemään mahdollisimman immersiivinen.

Call of Duty: Ghosts
Viidakossa on mukavasti yksityiskohtia.

Demomateriaali näyttää todella nätiltä, tosin maisemien ihailulle on vain rajallisesti aikaa, kun laukaukset soivat ja ilmassa on terästä. Olikin hyvä, että toimittajat vietiin virtuaalikävelylle ennen kuin esittely eteni Call of Dutyn tavaramerkiksi muodostuneisiin tiukkoihin yhteenottoihin.

Esittely huipentui otokseen pelistä itsestään, jossa pari Ghostsin jäsentä sukelsi täydessä varustuksessa vihollisten rintamalinjan tuolle puolen hoitelemaan ikävän kaikuluotaimella varustetun sotalaivan. Kuplat virtasivat näkymässä ja eksoottiset kalat uivat pois lähestyvien sotilaiden tieltä uuden tekoälyn tukemina. Koralli kimalteli ylhäältä tulevan valon säteissä ja ohi uiskenteli myös joitakin haita. Yksi Ghosteista kommentoikin, etteivät he ole ainoita metsästäjiä meressä.

Toiminta oli tässä tuttua Call of Dutyä hahmojen edetessä lineaarista reittiä seuraillen meren pohjaa pitkin, tipautellen matkallaan vastaan tulevia vedenalaisia partioita. Yläpuolella kierteli myös venepartioita, ja ilmassa oli se sama vaaran tuntu kuin All Ghillied Upin tyyppisissä klassisissa tarkka-ammuntakartoissa. Ensimmäinen väärä askel saattaa myös olla viimeinen.

Call of Duty: Ghosts
Myös vedenalaisia tehtäviä on jälleen mukana.

"Kummitukset" löysivät itsensä lopulta uponneelta majakalta vaikuttavasta rakennelmasta, josta nämä saivat ammuttua torpedon sotalaivan pohjaan. Metallia ja sotakalustoa alkoi sataa maanvyöryn tavalla kohti pohjaa. Tätä seurasi odotettuja jännityshetkiä, jossa yksi hahmo jäi ensin puristukseen romun alle, ja joutui vielä vapauduttuaankin väistelemään uppoavia helikoptereita ja vastaavia uhkia.

Grafiikassa otetut edistysaskeleet oli helppo nähdä ja nyansseissa piisasi ihailtavaa, mutta Ghosts on myös edelleen selkeästi Call of Duty -peli, eikä vanhaa kaavaa olla pyritty ronkkimaan liiaksi.

Call of Duty: Ghosts
Tarinasta ei harmillisesti kerrottu juuri mitään, joten vastustaja on mysteeri.

Call of Duty: Ghosts jätti jälkeensä innostuksentunteen, mutta myös pienen pettymyksen varjon. Tiesimme, että murrosvaihe on tulossa, ja tiedämme nyt enemmän siitä kuinka Infinity Ward (ja omalla suunnallaan Raven Software sekä Neversoft) aikovat selvitä siitä ylitse. Peliin on upotettu ennätyksellisen paljon yksityiskohtia aina aseista ja sotilaiden käsistä puroihin ja polkujen pintoihin saakka. Seuraava sukupolvi on todella tulossa, ja se näyttää mahtavalta.

Kaikki maailman polygonitkaan eivät silti riitä korvaamaan mahtavaa tarinaa. Pelin juoni jäi suurimmalta osin mysteeriksi, muutamia promomateriaalien jo paljastamia faktoja lukuun ottamatta. Esittelyn aikana tehdyt lausunnot olisivat voineet viitata mihin sarjan peliin hyvänsä. Haluan tietää enemmän, ja Ghostsista on vaikea todella innostua, kun niin paljon on vielä pimennossa.

Tiedon puute ei onneksi ole iso ongelma. Jo kesäkuun E3-messut kertonevat enemmän näistä haamuista ja siitä, ketä vastaan ne vuoden lopulla taistelevat.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Call of Duty: GhostsScore

Call of Duty: Ghosts

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Kun velvollisuus kutsuu, siihen on pakko vastata, mutta onko se silloin enää hauskaa? Eerik mietti vastausta Call of Duty: Ghostsin parissa.



Ladataan seuraavaa sisältöä