Suomi
Gamereactor
ennakot
The Walking Dead: Survival Instinct

The Walking Dead: Survival Instinct

Activision on viemässä The Walking Dead -lisenssiä uudenlaiseen, toiminnallisempaan suuntaan. Christian kävi tarkistamassa millaisesta pelistä onkaan kyse.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Glenn Gamble on Terminal Realityn jokapaikanhöylä. Erikoisefektien väsäämisen lisäksi hän on myös kirjoittanut tarinan The Walking Dead: Survival Instinctiin. Iloinen amerikkalainen onkin kenties ollut oikea valinta kääntämään äärimmäisen suosittu lisenssi toimintapeliksi. Onnistumismahdollisuudet ainakin paranivat tällä huomattavasti.

The Walking Dead: Survival Instinctissä seurataan Merle ja Daryl Dixonin tarinaa, jotka ovat tietysti tuttuja The Walking Dead -televisiosarjasta. Glenn Gamble kertoo kahlanneensa tiiminsä kanssa foorumeita ennen tuotannon aloittamista saadakseen selville mitä fanit haluavat. Paljastui että nämä halut käyvät yksiin Terminal Realityn ja tv-sarjan luoneen AMC:n kiinnostusten kanssa. Gamble ei paljastanut mitä nämä täsmälleen ovat, mutta sentään pääsimme näkemään joitakin kohtauksia pelistä.

Sarjan päähenkilö ja sankari Rick Grimes makaa vielä koomassa pelin aikana. Kyseessä on siis eräänlainen etko-osa televisiosarjan ensimmäiselle kaudelle. Peli sijoittuu Georgian osavaltioon, jossa veljespari etsii turvapaikkaa. Etelän kuumassa ja kosteassa kesässä edetään pikkukaupunkien ja maalaismaisemien lävitse.

The Walking Dead: Survival Instinct on klassinen hahmon näkökulmasta kuvattu toimintapeli. Näkökulman hiomiseksi tiimi laittoi väkeä juoksemaan metsikössä GoPro-kameroiden kanssa. Tuotantodollareita investoitiin myös motion capture -sessioihin, joissa näyttelijät raastoivat tyynyjä kappaleiksi esittäessään aterioivia zombeja. Myös äänet tuotettiin omassa studiossa, useiden vesimelonien turmioksi.

Tämä on mainos:
HQ
The Walking Dead: Survival InstinctThe Walking Dead: Survival Instinct

Peli näyttää tällä hetkellä visuaalisesti tavanomaiselta. Joskus kamera on liian lähelle ja estää näkyvyyden, joten pelaaja päätyy näkemään vähemmän kuin haluaisi. Gamble varoittaa, että pelissä pitää muutenkin vilkuilla jatkuvasti ympärilleen, mutta joskus se suorastaan estetään. Ainakin tunnelma vihamielisen maailman lävitse pakenemisesta välittyy.

On hienoa, että zombit ovat pelissä todella vaarallisia. Niiden ulkonäössä ja käytöksessä on runsaasti muuttujia, joten zombit näyttävät kaikki erilaisilta ja myös käyttäytyvät omilla tavoillaan. Gamblen mukaan "tyhmä ei ole helppoa", joten uskottavat epäkuolleet olivat loppujen lopuksi hankalia koodata. Pääpiirteenä ne kuitenkin haluavat päästä syötävän ääreen mahdollisimman suoraviivaisesti.

Tämä on mainos:

Zombeilla on myös tarkka kuulo, joten hiipiminen on pakollista. Epäkuolleet haistavat etelän kuumuuden nostaman hien, joten kulmille ei passaa jäädä hengailemaan. Haulikoiden ja konetuliaseiden ystävät saattavat myös haluta harkita uudestaan, koska meteli houkuttelee lisää kävelijöitä, ja jo kolme kappaletta on uhka. Kuusi onkin sitten jo painajaismainen ongelma.

The Walking Dead: Survival Instinct

Raatoja lojuu maastossa runsaasti, ja niissä on yleensä vielä ikävästi epäelämää jäljellä. Nämä generoidaan satunnaisesti jokaista läpikulkua ja yritystä varten, kun taas esineet on aseteltu tiettyihin paikkoihin. Tällä pienelläkin yksityiskohdalla saadaan aikaan paljon jännitettä.

Peli itsessään on aika suoraviivainen. Vihollisia joko ammutaan tai lopetetaan lähitaistelussa kirveellä tai puukolla. Ruudulla on vain vähän tietoa kompassin ja panosmäärän muodossa, ja nämäkin saa pois päältä. Lähitaistelussa ruudulle ilmestyy tähtäin ja eri nappeihin viittaavia symboleja joilla saa aikaan välittömiä tappoja. Muuten zombeilta joutuu aina ottamaan pään irti, koska nämä jatkavat päälle käymistä vaikka ilman käsiä ja jalkoja.

The Walking Dead: Survival Instinct ei tarjoa avointa maailmaa. Sen sijaan tehtävältä toiselle ajetaan autolla senhetkisten kumppanien kanssa. Joukon koko riippuu autosta. Myös varusteet vaativat tilaa, joten edessä on aina tiukkoja päätöksiä. Kaikkien on myös parempi selvitä tason loppuun asti hengissä, jos nämä haluavat mukaan seuraavalle osuudelle.

Kaikkia ei vain voi pelastaa yhdellä pelikerralla. Jotkut ovat pelkkiä matkustajia, mutta toisista on hyötyä hieman samaan tapaan kuin Assassin's Creed III:ssa, ja nämä voi lähettää tehtäville keräämään panoksia tai tarvikkeita. Gamble lupaa, että pelin voi pelata mielekkäästi lävitse useita kertoja, ja että ensimmäiselle kerralla siitä näkee vasta puolet. Kartalla näkyykin useita vaihtoehtoisia reittejä, mutta näistä voi valita vain yhden.

The Walking Dead: Survival InstinctThe Walking Dead: Survival Instinct

Viittaukset AMC:n televisiosarjaan ovat hyvin tärkeitä kehittäjille, ja pelin tulisikin muistuttaa siitä. Survival Instinctin tarkoitus on myös laajentaa sarjan maailmaa. Lemon Hill -kentässä saakin hieman ideaa siitä kuinka tässä ollaan onnistuttu. Pikkukaupungissa on järjestetty kesäfestivaali, mutta se on mennyt pahasti poskelleen. Nyt 20-30 zombia roikkuu keskustassa, ja näiden ohitse täytyy päästä. Paras keino on lempata pari tyhjää pulloa autojen väliin, joka vetää kävelijöiden huomion jotta näiden ohi pääsee juoksemaan. Matkalta mukaan tarttuu limsapullo josta saadaan lisäenergiaa.

Takataskussa on silti parempi olla jotain pulloa parempaa jos zombi pääsee tarttumaan kiinni. Näitä joutuu tyrkkimään syrjään, puukottamaan silmään ja paloittelemaan kirveellä. Työkalut eivät ehdi paljoa kuivumaan. Merle Dixonin ideoihin kuuluu myös esimerkiksi ladata paikallinen kirkko täyteen dynamiittia ja soittaa sitten kelloja jolloin kävelijät tulevat "palvelukseen". Soihtu sekaan ja herran haltuun!

Demoesittely jatkuu kiihkeällä autopakomatkalla hautuumaan lävitse. Nyt aseet saavat puhua, koska laukaukset sekoittuvat kirkosta tuleviin räjähdyksiin eivätkä zombit ole kovin nopeita. Aiempi tuntemus kentästä merkitsee välitöntä etua, koska alueelle on ripoteltu avoimia ajoneuvoja, joista avaimien kerääminen avaa uusia päivityksiä. Autoissa on eri määriä bensaa ja tilaa, joten mahdollisten kyytiläisten määräkin vaihtelee. Pelaaja ei pääse ratin taakse, ja auto toimii vain linkkinä tehtävien välillä.

On vaikea sanoa toimiiko tämä konsepti loppujenlopuksi. The Walking Dead: Survival Instinct ei ole varmasti täysi susi, mutta sen grafiikka on keskinkertaista eivätkä lineaariset tehtävät juuri riemastuta. Televisiosarjan henki on kuitenkin menossa mukana, ja sen maailmaa laajennetaan. Kysymykseksi jää kuitenkin kuinka mielenkiintoista kävelijöitä vastaan on taistella pitempiä aikoja, ja kuinka hermoja raastavaa eloonjääneiden välillä valitseminen todella on.

The Walking Dead: Survival Instinct näyttää uusia puolia suositusta sarjasta. Nähtäväksi jää moniko sen fani ostaa uuden pelin Xbox 360:lle, PS3:lle tai PC:lle. Eihän zombeja koskaan toki voi olla liikaa, mutta luvassa voi olla tiukkaa kilpailua. Ovathan myös Dayz ja State of Decay on nurkan takana tänä vuonna.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä