Suomi
Gamereactor
arviot
Weird West

Weird West

Länsi on outo ja kiehtova paikka.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Weird West

Mitä tulee ensimmäisenä mieleen termistä "villi länsi"? Todennäköisesti mieleen ponnahtaa ensimmäiseksi esimerkiksi John Wayne tai Clint Eastwood, eikä jokin tietty videopeli. Vaikka potentiaalia olisi runsaasti, villiä länttä ei ole hyödynnetty tarpeeksi videopeleissä. Toki poikkeuksia on, kuten vaikkapa Red Dead Redemptionit ja Desperados-pelisarja. Mutta valtavaa tungosta kyseisessä lajityypissä ei pelipuolella ole, ja tätä tyhjyyttä paikkaa nyt Weird West.

Rasavilli länsi on kolmannen persoonan vinkkelistä kuvattu toimintapeli, jota höystetään kevyillä roolipelimäisillä elementeillä. Perusperiaate on tuttu toimintaroolipeleistä. Päähenkilö hyppii, räiskii, viskoo ja räjäyttelee tietään läpi erilaisten lännenmaisemien, jonka jälkeen kerätään talteen kaikki irtoesineet mitkä ei ole pultattu kiinni lattiaan, jotta ne voidaan myydä seuraavassa kaupassa. Rahalla ostetaan parempia varusteita, tosin keräämällä erilaisia malmimöhkäleitä voi myös parannella jo olemassa olevia varusteita paremmiksi sepän pajassa.

Weird West
Tämä on mainos:

Mielenkiintoisesti hahmon kehittäminen poikkeaa tyypillisesti roolipeleissä nähdyistä perinteistä. Tällä kertaa ei kerätäkään kokemuspisteitä, vaan etsitään talismaaneja ja erikoiskortteja. Talismaaneilla voi opettaa hahmolleen vaikkapa tiettyyn paukkurautaan liittyviä erikoiskykyjä, jonka myötä pistoolin luodit sihisevät sähköä, haulikko ampuu räjähtäviä luoteja ja niin edelleen. Erikoiskorteilla sitten ostetaan suurempia bonuksia, joilla voi täydentää omia taitojaan. Niiden avulla saa enemmän kestopisteitä, alennuksia kaupoista, löytää enemmän rahaa maailmasta ja niin edelleen. Itse menin tässä Servon Martin viitoittamalle tielle ja panostin lössini voimaan, jonka avulla mukana roikkuvat pyssysankarit tekevät enemmän vahinkoa ja kestävät enemmän luoteja nahkaansa.

En ole aivan varma siitä, onko tämä talismaaneihin ja erikoiskortteihin perustuvat systeemi lopulta se paras ratkaisu. Sen myötä jokainen alue pitää tutkia perin pohjin, ettei vain tärkeä talismaani tai kortti jää löytämättä. Toisaalta se tekee taisteluista vähän tarpeettomia, sillä ainoa niistä saatava hyöty on rahanarvoinen rompe, jota nyt pursuaa muutenkin joka tuutista tajuttomia määriä.

Weird WestWeird West

Vastaantulevia väkivaltaisia tilanteita ratkotaan pääasiassa erilaisilla paukkuraudoilla, ja räiskintä vaatii sekä hyviä hermoja että vakaata kättä. Oikealla analogisauvalla tähdätään, ja kun tähtäin on halutun kohteen päällä, annetaan palaa. Kuulostaa helpolta, mutta käytännössä tämä tuntuu aika kiikkerältä. Viholliset kun eivät pysy paikallaan, joten tähtäystään joutuu säätämään jatkuvasti. Tiukoissa tilanteissa suurin osa luodeista voi hyvinkin viuhua ohi, ellei nyt lataa täyttä tuutillista hauleja vastustajaan metrin päästä. Menoa voi helpottaa aikaa hidastavalla syöksyllä, joka on kuin suoraan Max Payne -sarjasta. Paukutteluun oppii, mutta jonkinlainen edes pieni automaattinen avustus tähtäykseen olisi ollut tervetullut.

Tämä on mainos:

Paukuttelun lisäksi yksityiskohtaisessa maailmassa on paljon mahdollisuuksia ongelmien selvittämiseen myös muilla tavoilla. Esimerkiksi erilaisia elementtejä voi hyödyntää edukseen, sillä öljy palaa, vesi johtaa sähköä ja niin edelleen. Hauskinta onkin pistää kunnolla ranttaliksi, eikä turvautua aina siihen selkeimpään ja suoraviivaisimpaan toimintatapaan. Aina ei ole myöskään pakko turvautua väkivaltaisiin keinoihin, sillä tilaisuuksia on myös salamyhkäiseen hiiviskelyyn.

Weird WestWeird West

Pelimaailma on jaettu useisiin alueisiin, joiden välillä matkataan maailmankartalla. Mistään Red Dead Redemptionin kaltaisesta täysin avoimesta maailmasta ei siis kannata haaveilla. Toisaalta nämä erilliset alueet ovat laajoja, joten maailmankarttaa ei tarvitse tuijotella yhtenään. Pelimaailman jako tällaisiin pienempiin alueisiin antaa mahdollisuuden korostaa niiden eroja, ja ratkaisua on käytetty aina ensimmäisistä Fallout-peleistä vaikkapa Mutant Year Zero: Road to Edeniin. Ja eri alueiden välillä todellakin on eroa, sillä erilaiset kylät, kaivokset ja lukuisat muut tapahtumapaikat tuntuvat jokainen ainutlaatuisilta.

Weird Westissä ei nähdä yhtä tarinaa, vaan se kertoo usean erillisen tarinan, jotka kaikki kuitenkin nivoutuvat toisiinsa. Erilaisia pelattavia hahmoja ei suinkaan paljasteta kaikkia alussa. Se kannattaa huomata, että kun yhden hahmon tarina päättyy ja hypätään kirjaimellisesti toisen hahmon nahkoihin, kaikki talismaaneilla hankitut kyvyt nollautuvat. Ainoastaan korteilla hankitut suuremmat bonukset säilyvät. Tämän myötä myöhemmistä hahmoista tulee lähtökohdiltaan voimakkaampia, mutta heidän pitää opetella kaikki kyvyt aina uudestaan. Ja jos kortteja ei löydä yhdellä hahmolla pelatessa kovinkaan montaa, on luonnollisesti hieman alikehittynyt seuraavalla hahmolla aloittaessa.

Weird WestWeird West

Käsikirjoitus on kauttaaltaan laadukasta. Taustalla pyörivät juonikuviot johdattavat hyvin tilanteesta toiseen, ja etenkin juonessa päähenkilöille on pyritty antamaan hyvin vahvat motivaatiot lännen rajaseutujen tutkimiseen. Ja kuten nimestäkin voi päätellä, lännessä tapahtuu outoja asioita, eivätkä ihmiset ole suinkaan niitä ainoita pelaajaparkaa vaanivia petoja. Kokonaisuus on sekoitus kauhua, fantasiaa ja villin lännen tarinoita. Minulle tämä cocktail maistuu mainiosti.

Ilahduttavasti teoilla on myös seurauksia, joiden perusteella peli luo uusia juonenkäänteitä. Esimerkiksi pelastamalla rosvojen kaappaamia henkilöitä voi saada hyviä ystäviä, jotka saattavat tulla auttamaan kiperissä tilanteissa. Toisaalta taas itselleen saa luotua myös vihamiehiä, jonka koin karvaasti vangittuani yhden etsintäkuulutetun roiston. Hän vannoi kostoa ja niinpä vain kävi, että kun hän oli lusinut aikansa, hän ilmaantui yllättäen tielleni hullunkiilto silmissään. Toisella kertaa tarjosin lyijyä kalterien sijasta. Tällaiset tapahtumat elävöittävät kummasti pelimaailmaa.

Weird West

Veikeä länsi luottaa ulkoasultaan cel shading -tekniikkaan, joka on suurimmalle osalle pelaajista tuttu esitystyyli esimerkiksi Borderlands-peleistä tai vaikkapa Zelda-sarjan Breath of the Wildistä. Meno näyttää siis kuin se olisi ryövätty animaatioelokuvasta, mikä mahdollistaa hyvin karikatyyrimäisen ja selkeän tyylin. Ratkaisu toimii, sillä sen myötä maailman lukuisat yksityiskohdat erottuvat selkeästi. Mainio yksityiskohta ulkoasussa lymyää aivan pelialueen reunoilla, sillä tietyltä alueelta lähdettäessä maasto loppuu ja alta paljastuu vanhan kartan reuna. Tykkäsin suuresti tästä pienestä yksityiskohdasta, ja samanlaisia hyviä yksityiskohtia on lukuisia.

Äänipuolella toteutus on myös laadukasta aina raspisesta kertojanäänestä taustamusiikkeihin ja pyssyjen paukahduksiin. Ääninäyttelyä lukuun ottamatta kertojan ääntä ja taisteluiden huudahduksia ei ole lainkaan, mikä tuntuu nykypäivänä vähän vieraalta. Keskustelut rullaavat ajoittain automaattisesti välikohtauksissa, minkä seurauksena jäi pari kertaa muutama lause välistä, kun hairahduin liiaksi miettimään sanojen syvimpiä merkityksiä.

Weird West on kokonaisuutena oikein mainio toimintapeli. Sen omalaatuinen sekoitus eri lajityyppejä toimii, mistä kuuluu kiitos myös käsikirjoittajille. Pelaajan toimiin reagoiva pelimaailma tuntuu elävältä, ja onnistuu imaisemaan hyvin sisäänsä. Suurimmat puutteet ovat ääninäyttelyn puuttuminen ja tähtäämisen kiikkeryys tulitaisteluissa. Näihin kyllä tottuu aika nopeasti. Weird Westiä uskaltaa varauksetta suositella kaikille villin lännen ja toimintapelien ystäville.

HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Eläväinen maailma ja pelaajan teoilla on seurauksia, hyvä erilaisia lajityyppejä sekoittava käsikirjoitus ja seurataan useampaa sankaria, eteen tulevia ongelmia voi lähestyä monilla eri tavoilla
-
Talismaaneihin ja kortteihin nojaava hahmonkehitys tökkii hieman, ääninäyttelyn puute, ampuminen tuntuu vähän kiikkerältä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Weird West

GR Livessä tänään Weird West

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Wolfeye Studiosin Weird West on julkaistu, ja Gamereactorin arvion voi lukea täältä. On siis aika ottaa tuntumaa menoon GR Livessä perjantain kunniaksi muutaman tunnin...

0
Weird West lykkääntyi jälleen

Weird West lykkääntyi jälleen

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Weird West lupaa olla toimintaroolipeli, joka sijoittuu uusiksi ajateltuun tummasävyiseen villiin länteen. Peliä kehittää Wolfeye Studios, ja julkaisun piti alun perin...



Ladataan seuraavaa sisältöä