Suomi
Gamereactor
arviot
Warhammer 40,000 Battlesector

Warhammer 40,000: Battlesector

Sota saapuu veristen enkelien kotiin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Jos pitäisi mainita yksi pelisarja, josta todennäköisesti kaikki ovat tietoisia ainakin jollain tasolla, sopii Warhammer 40,000 tilanteeseen kuin rautainen nyrkki silmäkuoppaan. Tulevaisuudessa riehuvasta julmasta sodasta on tehty valtava kasa erilaisia miniatyyri-, lauta-, kortti-, ja tietokonepelejä. Pelisarjan uusin osa Warhammer 40,000: Battlesector tuo sodan suoraan Imperiumin tunnetuimman avaruusmerijalkaväen osaston kotiplaneetalle, sillä nyt soditaan Blood Angelsien saappaissa Baalthoralla.

Pelin tapahtumat sijoittuvat Baalin hävityksen aikaan, jolloin Tyranid-hirviöiden massiivinen Leviathanin laivasto uhkaa pyyhkäistä veriset enkelit maailmankartalta. Avaruus kuitenkin repeää ja valtava demonien lauma nielaisee mennessään suurimman osan tyranideja, samalla kun Guillimanin johtama Indomitus Ristiretki saapuu paikalle. Guilliman tuo mukanaan Primaris-avaruusjalkaväkeä, jotka ovat fyysisiltä ominaisuuksiltaan huomattavasti kehittyneempiä kuin Blood Angels-jaoston jäsenet. Nyt Primaris saa kasteensa Baalthoralla, jossa vielä näyttää lymyilevän tyranidien jäänteitä.

Valtava tausta-aineisto luo pohjan strategiapelille, joka nojaa vahvasti miniatyyripeleissä luotuun taustaan. Pelin kampanjassa seurataan Blood Angelsien kersanttia Carleonia, ja käydään loputonta sotaa Tyranid-hirviöitä vastaan. Toisaalta hirviöiden suomuisiin saappaisiin voi loikata yksittäisissä taisteluissa joko tekoälyä tai toista pelaajaa vastaan.

Tämä on mainos:

Itse taisteluihin valmistaudutaan ensin valitsemalla tietyn pistemäärän rajoissa joukkoja, jotka muodostavat pelaajan armeijan. Erilaiset yksiköt toimivat parhaiten erilaisissa maastoissa ja tilanteissa, mutta valitettavasti karttaa ei vain pysty tarkastelemaan ennakkoon. Sen myötä taisteluun syöksytään usein sokkona ja jonkinlaisella välimallin armeijalla, joka ei välttämättä sovi hyvin oikein mihinkään tilanteeseen.

Varsinainen taisteleminen tapahtuu vuoropohjaisesti, jossa yksi armeija suorittaa ensin kaikki toimintansa, ja sen jälkeen on toisen osapuolen vuoro. Omalla vuorolla joukkoja komennellaan yksi kerrallaan liikkumaan, taistelemaan tai suorittamaan jokin erikoistoiminto, kuten vaikkapa kranaatin heittäminen tai kaverin parantaminen.

Warhammer 40,000 BattlesectorWarhammer 40,000 Battlesector

Kukin yksikkö voi tehdä liikkumisen lisäksi yleensä vain yhden toiminnon, joten on tärkeää rytmittää yksiköiden väliset liikkeet oikein. Yleensä toimiva taktiikka on ampua pitkän matkan aseilla ensin vihollisen joukot päreiksi ja sen jälkeen liikkua lähitaistelijoilla eturiviin lopettamaan eloonjääneiden räpiköinnit. Pahimmassa tapauksessa homman onnistuu sössimään sillä, että unohtaa laskea liikepisteiden käytön tarkasti ja sen myötä yksi taistelijarypäs onnistuu tukkimaan muiden myöhemmät liikkeet. Kokonaisuutena toiminta noudattaa taktisen tason pelien peruskaavaa, ja jos on koskaan pelannut minkäänlaista tällaista peliä, on aika pian kuin kotonaan pelin perusteiden kanssa.

Tämä on mainos:

Yksiköt eroavat mukavasti toisistaan. Kevyet tiedustelualukset liikkuvat paljon ja näkevät kauas, ja haluavat pitää mahdollisimman pitkän välimatkan vihollisiin. Rynnäkköjoukot puolestaan ovat parhaimmillaan rynnistäessään suoraan lähitaisteluun ja harventaessaan vihollisten raajoista koostuvaa tiheikköä moottorisahoillaan. Perusjantterit bolter-kivääreineen ovat vähän välimalli, joka toimii kohtuullisesti monissa tilanteissa. Oman lisänsä tuovat taistelukentällä häärivät sankarit, joiden erikoiskyvyt ovat todella voimakkaita ja voivat kääntää taistelun kulun nopeasti suuntaan tai toiseen.

Warhammer 40,000 BattlesectorWarhammer 40,000 BattlesectorWarhammer 40,000 Battlesector

Kaiken tämän jälkeen voisi luulla, että Battlesectorilla on hyvin homma teräshanskassa, mutta valitettavasti näin ei kuitenkaan ole. Pelin suurin synti on se, ettei se anna pelaajalle tarpeeksi tietoa. Pelissä on todella köykäinen ja ohut opastusosio, eikä pelin mukana tule minkäänlaista ohjekirjaa, joka mielestäni pitäisi olla mukana kaikissa strategiapeleissä.

Koska toiminta muistuttaa lautapelaamista, olisi hyvin tärkeää tietää kaikki taustalla vaikuttavat säännöt, jotta omat liikkeet pystyisi suunnittelemaan oikein. Nyt pelaaja heitetään taisteluun vähän kuin kaverin antaman huonon sääntöselityksen turvin, joka itse pelaa sitten sinua vastaan täysillä ja rankaisee kaikista virheistä. Kantapään kautta toki voi oppia sen, miten esimerkiksi suojan vaikutukset lasketaan, miten aseiden kantama ja vihollisen väistäminen vaikuttavat osumisprosentteihin, mitä hyötyä on aseiden läpäisykyvyn nostamisesta, vaikka se on jo suurempi kuin vihollisen panssari ja niin edelleen.

Tiedon panttaamisen lisäksi toinen moittimisen kohde on käyttöliittymä, joka on varsinainen outo lintu. Pelin suunnittelijat ovat päättäneet heittää mukaan vähän kaikenlaista, ja tuloksena on aikamoinen sekamelska. Esimerkiksi joskus valinnat vahvistetaan nappia painamalla, toisinaan taas sitä pohjassa pitämällä. Tätä ei näytetä mitenkään, ja tuntuukin aivan satunnaiselta, milloin näitä käytetään. X-napilla valitaan hahmot, paitsi armeijoiden laittamisessa kentälle, jossa niitä liikuttaakseen täytyy painaa kolmiota. Sen jälkeen, kun hahmon on saanut oikealle paikalle, ei painetakaan kolmiota vaan X-nappia. Vastaavia esimerkkejä riittää enemmänkin. Tällaiset epäjohdonmukaisuudet pistävät pahasti silmään, ja kyllähän nämä olisi jonkin käyttöliittymäasiantuntijan pitänyt kitkeä pois kehitysvaiheessa.

Ulkoasultaan peli näyttää kuin elävältä miniatyyripeliltä. Pääosin toiminta soljuu mukavan näköisesti, mutta mukaan on jäänyt muutamia kulmikkaita animaatioita ja pieniä bugeja. Esimerkiksi Imperiumin sotilaat jäävät joskus juoksemaan liikkeensä lopuksi paikalleen, mikä on hieman koomisen näköistä. Äänipuolella homma hoidetaan kotiin hyvin aina aseiden paukahduksista Tyranidien kirkumisen kautta sotilaiden sotahuutoihin. Tosin repliikkejä olisi saanut olla hivenen enemmän, sillä ne alkavat pian toistamaan itseään.

Warhammer 40,000: Battlesectorin suurimmat puutteet ovat siis tiedon panttaaminen, käyttöliittymän outoudet ja pienet bugit. Jos näiden kanssa pystyy elämään, on kokonaisuutena mukiinmenevä strategiapeli. Sen läpäisee mielellään, mutta minkäänlaista kestosuosikkia ei siitä itselleen saa.

Warhammer 40,000 BattlesectorWarhammer 40,000 Battlesector
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Näyttää ja kuulostaa elävältä Warhammer 40K-miniatyyripeliltä, yksiköiden välillä on tarpeeksi eroja ja niiden synergioiden käyttäminen on tärkeää
-
Peli ei kerro puoliakaan tarvittavista tiedoista, käyttöliittymä on sekava soppa, ulkoasun ajoittaiset bugit, erilaisten repliikkien vähäisyys
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä