Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Mercenaries

Hearthstone kasvaa taas. Upouusi Mercenaries ei kuitenkaan ole tavanomainen lisäri, vaan kokonaan uusi peli Blizzardin korttipelialustalle. Palkkasoturit kokoon, töihin ja testiin!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone on tovin ottanut askeleita kohti eräänlaista pelien alustaa. Battlegrounds and Duels olivat ideana lähellä alkuperäistä konseptia, mutta Mercenaries poikkeaa siitä radikaalisti. Se on oikeastaan kokonaan uusi peli erityylisellä mekaniikalla, omilla kerättävillä sankareilla ja omalla maksujärjestelmällä. Niinpä kaikki pelaajat riippumatta vanhasta kokoelmasta lähtevät uutuuden kimppuun samalta viivalta.

Mercenaries on yhdistelmä tiiminkeräämistä, sankarien kehittämistä ja tietysti sekä PvE- että PvP-mittelöitä. Se muistuttaa enemmän gacha-mobiilipelejä kuin alkuperäinen Hearthstone, joka on loppujen lopuksi perinteisempi digikorttien keräämiseen perustuva kokonaisuus. Yksinpeli on myös suurempi osa kokemusta kuin tavanomaisessa HS:ssä. Siinä suoritetaan Bounty-minitehtäviä tavoitteena kerätä hahmoille kokemuspisteitä ja kolikoita, joilla puolestaan avataan ja kehitetään uusia kykyjä.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos:

Peli perustuu tietenkin nimensä mukaisesti palkkasoturihahmoihin, joihin lukeutuvat kaikki Blizzardin fantasiauniversumin tunnetuimmat sankarit ja pahikset. Oma tiimi rakennetaan kuudesta hahmosta, joita on kolmea eri tyyppiä: Protectors (punaiset suojelijat) Fighters (vihreät taistelijat) ja Casters (siniset taikojat). Nämä muodostavat myös tutun ja suoraan sanottuna tylsän kehän vahvuuksista ja heikkouksista. Taistelussa punaiset tekevät hyökätessään tuplavahingon vihreitä vastaan, vihreät sinisiä ja siniset punaisia vastaan. Myös puolustajat tekevät vahinkoa takaisin, mutta bonusvahinkoa ei aiheudu siitä. Kun oma sankari kuolee kentällä, niin vaihtopenkiltä saa mukaan hahmoja, kunnes soturit loppuvat toiselta puolelta.

Taistelun juju on toiminnan samanaikaisuus. Ensin molemmat puolet valitsevat jokaiselle hahmolle suunnitteluvaiheessa oman toiminnon, ja sen nopeusarvo määrittää, missä järjestyksessä ne rullaavat taistelussa eteenpäin. Tasapainotuksena nopeat ovat usein heikompia, mutta niillä voi parhaassa tapauksessa keskeyttää vastustajan sankareita ja suojata omia ajoissa. Oman tiimin synergia on kaiken keskiössä, mikä tekeekin hahmojen keräämisestä ja kehittämisestä tärkeää. Pitemmälle kehitetty tiimi vie melkein aina voiton, joten ennen kuin oma tiimi on maksimitasolla 30, on turha unelmoida moninpelimenestyksestä.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Ja tässäpä tullaan siihen klassiseen rahakysymykseen. Vaikka pelata saa ilmaiseksi, Mercenariesiin tutustuva joutuu nopeasti päättämään, kuinka paljon aikaa ja rahaa on valmis panostamaan peliin. Sinänsä rahallakaan ei voi onnea ostaa kokonaan, sillä paketeissa on uusien hahmojen lisäksi vain kolikoita. Jos nopeasti haluaa kehittää tiimiään, ei grindaamista voi oikein välttää, sillä vain kaksi ensimmäistä yksinpelialuetta soveltuvat alle 30-tason tiimeille.

Tämä on mainos:

Kaupallistaminen on kaksipiippuinen juttu. Se ei ole niin kyyninen kuin ennalta odotin. Peli on varsin antelias kolikoiden suhteen, mutta uusien hahmojen löytäminen on todella hidasta ilman packien hankkimista. Hearthstonen sisäinen kulta soveltuu myös Mercenariesiin, mutta F2P-ilmaispelaaminen sekä alkuperäisessä HS:ssä että Mercenariessä ei tunnu realistiselta ainakaan, jos arvostaa muuta elämää pelien ulkopuolella.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Mercenaries on pohjimmiltaan yksinkertainen peli. Se on helppo oppia, ja aloituskynnys on matala. Toisaalta se voi myös kompastua helppouteensa. Itse mietin monta kertaa ensimmäisten tuntien aikana, onko tässä nyt kaikki mitä peli tarjoaa. Tehtävät ja taistelut yksinpelissä tuntuivat toistavan itseään, eikä roolipelimäisyys ja yksinkertaiset valinnat tehtävien sisällä tuntuneet merkityksellisiltä. Grindatessa peli on liian helppo, kun taas liian nopeasti eteneminen nostaa vaikeustason nopeasti liian korkealle. Se on toki tarkoituskin. Seinän tullessa vastaan pelaajan toivotaan siirtyvän suoraan kauppaan ostamaan itselleen lisätehoja tai uusia palkkasolttuja.

Moninpeli ei myöskään saa innostumaan. Ensinnäkin pelaajia tuntuu olevan linjoilla vähän, minkä takia odotusajat muodostuvat pitkiksi, vaikka peli tarjoaakin tekoälyn ohjaamia botteja korjaamaan juuri tätä ongelmaa. Seuranhaku pyrkii ymmärrettävästi löytämään sopivan tasoisia vastustajia, mutta taistelut ovat tasaisinakin harmillisen yksitoikkoisia. Mercenariesin suurin ongelma on, että sen taisteluista puuttuu sulava tempo. Pelit eivät ole pitkiä, mutta jo lyhyessä ajassa voittajan voi arvata, ja loppu tuntuu pakkopullalta.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Kokonaisuus jättää paljon ihmettelyn varaan. Blizzard on panostanut paljon Mercenariesiin, mutta tulos ei vakuuta. Tavallinen Hearthstone ja Battlegrounds tuntuvat reilun viikon pelaamisen jälkeen vertailussa paljon paremmilta. En usko, että Mercenariesissa on tarpeeksi syvyyttä, että se jaksaa viihdyttää pitempiaikaisesti. Kokeilu ei tosin maksa mitään, joten mahdollisuus palkkasoltuille kannattaa antaa. Rahapanostusta suosittelen silti harkitsemaan, ennen kuin on varma, että peli kiinnostaa pidemmällä aikavälillä.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Helppo oppia, roolipelimäiset elementit, pätevä visuaalisesti
-
Katkonainen pelirytmi, rakennettu rahankäytön varaan, liian yksinkertainen ja ohut pelimekaniikka
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä