Scarlet Nexus Arvio - Gamereactor
Suomi
Gamereactor
arviot
Scarlet Nexus

Scarlet Nexus

Harmaa aines värjäytyy vaivalloisesti purppuraan päin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Komeista toimintapeleistään tunnettu Platinum Games iski muutaman etsikkovuoden jälkeen kultasuoneen Astral Chain ja Nier: Automata -eepoksillaan. Astral Chain teki Switch-pelaajiin säväyksen komeilla scifi-miljöillään ja kirjaimellisella ketjutoiminnallaan, kun taas Nier-brändin upeasti virvoittanut Automata tarjosi muilla konsoleilla vaikuttaville pelaajille omalaatuisen tieteistarinan, josta ei puuttunut filosofisia elementtejä, saati rajuja toimintakohtauksia. Tavallaan on yllättävääkin, että kumpikaan kulttimaineessa paistatteleva peli ei ole vielä joutunut erityisen räikeän apinoinnin tai ideoiden lainaamisen kohteeksi. Nyt pelikesän 2021 odotetuimpiin teoksiin lukeutuva Scarlet Nexus lähtee koettamaan onneaan esikuviensa opit takataskussa. On vain harmi, että hanskat ovat toisinaan hukassa sielusta ja omaperäisyydestä puhumattakaan.

Scarlet Nexus sijoittuu tulevaisuuden Suoh City -suurkaupunkiin, jota pelaaja pääsee puolustamaan avaruudesta tipahtelevalta toiseudelta. Others-olennot ovat ihmisten herkullisen aivomassan perässä, mutta inhojen kasvipohjaisten hirviöherkuttelijoiden alkuperä tai suuremmat tavoitteet eivät ole tiedossa. Other Suppression Force -puolustusjoukot ovat puolestaan rekrytoimassa nuoria aivovoimiltaan huomattavia ihmisyksilöitä, jotka käyvät othersien kimppuun telekineesin voimin. Scarlet Nexus käynnistyy, kun pelin kaksi päähenkilöä (Kasane ja Yuito) rekrytoidaan toiseutta telekineesillä vastaan taistelevaan Other Suppression Force -erikoisyksikköön mukaan. Pelin tarina on jaettu kahtia kummankin hahmon omaksi puolikkaaksi. Yhteisten kohtausten ja operaatioiden ohella mukana on tietysti kumpaakin hahmoa syventäviä sivupolkuja, ja Kasanen ja Yuiton osiot täydentävät toisiaan parhaimmillaan varsin kiinnostavilla tavoilla. Niinpä täydellisen Scarlet Nexus -elämyksen saavuttamiseksi kannattaakin kulkea kummankin tyypin tarinapolut loppuun asti.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Scarlet Nexusin alkuasetelma, jossa armeijamaiseksi jengiksi järjestäytyneet supernuorikot ottavat ulkoavaruuden uhkista mittaa, on japanilaista pelikerrontaa huvittavimmillaan, eikä Scarlet Nexus keksi tätä Astral Chainissakin pyörähtänyttä pyörää uudestaan. Kasanen ja Yuiton kohtalot risteävät tietenkin useammalla eri tavalla ja tasolla, ja teinijengin persoonat ovat suoraan kliseelaarista. Esimerkiksi Kasanen aisapariksi ensimmäisessä varsinaisessa tehtävässä pakotettu rillipäinen radikaali, joka uskoo voimankäytön oikeuttamiseen ja vahvimpien selviytymiseen, on sen verran sakea ja raskas tuttavuus, että hahmosta kiinnostumisen sijaan pelaaja kokee höyryisen huulenheittämisen aika raskaaksi. Päähahmojen taustatarinointi kuitenkin pitää touhua jossain mielessä kasassa, ja varsinaista juonta höystetään pelivalikossa päivittyvillä viestikeskusteluilla, joissa hahmot puivat uusimpia juonenkäänteitä ja pohtivat pelimaailman meininkiä. Ratkaisu on kuitenkin jäänyt sinänsä puolitiehen, että pelaaja pystyy osallistumaan hyvin rajallisesti viestittelyyn lähinnä painamalla rastinappulaa Reply-komennon kohdalla, jolloin Kasane lasauttaa ryhmächattiin useamman viestin kerralla. On siis sinänsä kiinnostavaa, että pelin tapahtumiin ja tarinaan voi näin syventyä, mutta keskustelujen ohjaaminen eri viestivaihtoehdoilla tekisi touhusta heti sävykkäämpää. Scarlet Nexus voisi siis syventyä selvästi Astral Chainin neurotieteellisistä teemoista ammentavaan niin sanottuun Brainpunk-maailmaan huomattavasti syvällisemmin ja johdonmukaisemmin.

Pelin kerrontakeinot eivät myöskään tee kauheasti kunniaa Scarlet Nexusin kertakaikkisen päräyttävälle ulkoasulle. Kunnon välianimaatioiden lisäksi tarjolla on visual novel -henkisiä sarjakuvaruutumaisia kalvosulkeisia, jotka esittävät tarinan käänteet pysähtyneinä kuvina ääninäyttelyn kera. Yksityiskohtaiset ja animehenkisiksi tyylitellyt pelihahmot ovat kaiken kaikkiaan varsin kivaa katseltavaa, ja onneksi cel-shadea on heitelty vähän varsinaiseen pelimaailmaankin niin, että Suoh Cityn siluetti on piirrosmaisuudessaan ja kyberpunkkisissa viboissaan todella yksityiskohtainen ja näyttävä näky. Valitettavasti laajahkot kaupunkiympäristöt kärsivät NPC-hahmojen vähyydestä niin, että megametropoli näyttää todella harvaan asutulta tuppukylältä. PS4 pyörittää Scarlet Nexusia ilman suurempia nikotteluita, mutta latausajat ovat ajoittain aika pitkiä.

Lisäksi kaupunkimiljöiden irrallaan olevat pikkutavarat, kuten liikennemerkit ja kaikkialle parkkeeratut polkupyörät jäävät lentelemään hassusti pelaajan ohjaaman hahmon jalkoihin; Suoh Cityn painovoimanotkahduksiin tulee kiinnittäneeksi huomiota siksikin, että taistelukentillä irtaimistoon liittyvä fysiikkamallinnus toimii huomattavasti paremmin. Onneksi hienot ja ulkoilmapainotteiset "luolastot" viehättävät ja innostavat tutkimaan laajuudessaan, ja pelimaailman yläpuolella likaisena väreilevä taivas muistuttaa uhasta, joka odottaa tilaisuuttaan stratosfäärin tuolla puolen. Maastossa liikkuminen vauhdikkaasti kipittävällä pelihahmolla tuo kuvakulmia myöten mieleen Nier Automatan seikkailemisen, mutta taisteluiden puolella tarjolla on sentään vähän omaperäisempää tiimityöskentelyä.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus

Hitaasti vauhtiin kiihdyttävä tarina kuitenkin tekee hallaa mittelöiden mielekkääksi kokemiselle. Tarinan prologi pistää pelaajan ohjaaman hahmon jauhamaan harjoitusmittelöitä ja vähän vaaranpaikkojakin tarjoilevia ensioperaatioita yksinään, ja ovelista mekaniikallisista koukuista huolimatta meininki on varsin perustason napinhakkausta. Scarlet Nexusin koukuista kiinnostavimman muodostaa kuitenkin telekineesi, jonka myötä pelaaja voi nakella irtaimistoa vihollisten niskaan. Näppärästi toimivat vihuun lukittautumiset ohjaimen oikealla painikkeella ja irtaimiston liikkeelle lasauttaminen olkanäppäimillä onnistuvat luontevasti ja ketterästi. Psyykkistä voimaa näihin irtaimiston irrotteluun kerätään kolmionapista lähtevällä lyönnillä, joka irrottaa otherseista aivotyöskentelyyn tarvittavia voimia, ja aiheuttaa vihulle toki terveyshaittoja.

Scarlet Nexusin taistelut tuovat intensiivisimmillään mieleen taannoisen Doom Eternalin mittelöt, joissa pelaajan täytyy aktiivisesti vihollisia teurastamalla kerätä itselleen ammuksia ja varusteita uusia veritekoja varten, mutta Scarlet Nexus pitää telekineesivoimien keräämisen ainoana porkkanana, eikä kyseistä irtaimiston hyödyntämistä ole varsinaisesti pakko käyttää perustaisteluissa. Sitä vastoin näyttävät pomomatsit ovat todella viihdyttäviä pelielämyksiä, kun päähenkilö voi parhaimmillaan rojauttaa koko miljöön pomovastuksen niskaan. Rivivihujen tappaminen irtaimistolla kärsii kuitenkin pidemmän päälle vähän tylsästi pelimaailman fysikaalisista rajoituksista, kun miljöihin ei synny minkäänlaista pysyvää tuhoa tai edes jälkiä äsken raivonneista taisteluista.

Varsinainen hauskuus kuitenkin alkaa vasta sitten, kun päähahmot alkavat suorittaa omilla tarinalinjoillaan tehtäviä OSF-taistelutovereiden kanssa - näin ollen pelaaja saa Dualshockin kuviopainikkeista käynnistyviä erikoishyökkäyksiä, joiden avulla kelpaa lasauttaa toiseutta kohti vaikkapa sähköaaltoja tai lisätä pelihahmon omiin iskuihin ylimääräisiä voltteja. Osa pelimaailman irtaimistosta sisältää itsessään elementtivahinkomahdollisuuksia niin, että sähkökaapin nakkaaminen vihollisen suuntaan iskee tätä suunnilleen miljoonan voltin verran. Kyseistä sähkökaappia voi ensimmäisen osuman jälkeen käyttää vielä kertaalleen voimakkaamman erikoisiskun edestä, mikä edellyttää nopeassa QTE-minipelissä onnistumista. Tarinan edetessä joukkuetovereiden määrä ja sitä kautta käytettävien voimien kavalkadi kasvaa tasaisesti ja innostaa pelaajaa jatkamaan tarinassa eteenpäin.

Scarlet Nexus on parhaimmillaan laadukas ja kiinnostava pelipaketti, jossa riittää menoa ja meininkiä kesäisen rentoja pelihetkiä varten. Kerronnalliset haasteet ja ajoittain vähän tasapaksuilta tuntuvat taistelut estävät peliä nousemasta esikuviensa raskaaseen sarjaan, mutta kyllähän tätä pelaa syksyn ja loppuvuoden isoja roolipelihittejä odotellessa.

Scarlet NexusScarlet NexusScarlet NexusScarlet Nexus
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Näyttävä ulkoasu, vauhdikkaat taistelut telekineesivoimineen, tekemisen ja pelaamisen määrä
-
Tarinan ongelmat omaperäisyyden puutteesta ja kuvaruutujen käyttämisestä johtuen, tuhoutumattomat peliympäristöt, pitkähköt latausajat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään Scarlet Nexus

GR Livessä tänään Scarlet Nexus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On perjantai, ja sitä juhlistetaan GR Livessä pelaamalla parin tunnin ajan Bandai Namcon toimintaroolipeliä Scarlet Nexus. Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä....

Mikä on Scarlet Nexus

Mikä on Scarlet Nexus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Scarlet Nexus on Bandai Namcon viimeisin toimintaroolipeli, ja se julkaistaan 25. kesäkuuta. Jos ei kuitenkaan jaksa niin kauaa odottaa, on jo nyt ulkona pelattava demo...



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.