Suomi
Gamereactor
arviot
Sea of Solitude

Sea of Solitude Director's Cut

Meri Switchilläni

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Sea of SolitudeSea of SolitudeSea of SolitudeSea of Solitude

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Vuonna 2019 ilmestynyt Sea of Solitude jakoi pelaajien mielipiteitä vahvasti, mutta oli tästä huolimatta kriitikoiden suosiossa pokaten pari palkintoakin siinä samalla. Sea of Solituden toissa vuonna missanneet ja merille haikailevat Switch-pelaajat voivat nyt paikata aukon pelisivistyksessään, kun kerronnaltaan täydennelty ja paranneltu "ohjaajan versio" hyökyy Nintendon hybridikonsolille.

Sea of Solitude seuraa sulkahipiäistä Kay-päähenkilöä, joka saapuu unenomaiseen merenrantakaupunkiin veneen ja hätärakettien kanssa - vedessä liikkuu jos jonkinlaista mörköä ja hirvitystä, jotka kuitenkin liittyvät Kayn omaan historiaan ja kohtaloon. Jutun juoni olisi kuitenkin omasta mielestäni voinut kuoriutua auki korjauksista huolimatta vielä vikkelämmin ja loogisemmin, sillä Sea of Solituden tarinointi etenee todella vauhdikkaasti heitellen päänsisäisistä dialogeista pullopostien lueskeluun. Varsinkin seikkailun alussa pelaajaa uhkaa jopa melkoinen infoähky, kun runsas tarina availee itseään turhan moninaisin alleviivauksin.

Tämä on mainos:

Toisaalta taas on hienoa, että mosaiikkimainen tarina haastaa pelaajan kokoamaan sirpalemaisen juonen kasaan - näin mukaan saadaan säännöllisin väliajoin iskettyä varsin vauhdikkaita käänteitäkin, kun Kayn muistoihin livahtaa uusia kutsumattomia episodeja ja tekijöitä. Tarinallisen kokonaisuuden hahmottaminen on kuitenkin ajoittain vähän haastavaa, ja itse olisin kaivannut esimerkiksi kolmosluvun kaltaisia konkreettisia episodeja peliin entistä enemmän, kun pelaajan tulee väistellä Kayna tiensä pelottavien koulumuistojen lävitse.

Sea of SolitudeSea of SolitudeSea of SolitudeSea of Solitude

Ajoittain turhankin vauhdikkaalta tuntuva tarinointi tekee kuitenkin peruspelaamisesta varsin vaihtelevaa ja monipuolista, kun Kayn seikkailu kulkee vauhdikkaalla mutta kiinnostavalla tempolla vapaamman veneilyn ja myrskyisten hiiviskelykohtausten välillä. Edellä mainituissa kohdissa Kay saa tutkia pelimaailmaa valoa tuovasta veneestään käsin, ja autio mutta valoisa merenrantakaupunki on kertakaikkisen upea miljöö myös Switchillä, vaikka muiden konsoleiden terävästä kuvasta jäädään tällä kertaa haaveilemaan. Sea of Solituden päälle on Switchillä vedetty hieman hassu sumutehoste, jonka myötä värikäs mutta yksityiskohdista riisuttu ulkoasu tuo mieleen The Legend of Zelda: Breath of the Wildin yleisilmeen. Ainoa suurempi silmäpako näiden kohtien visuaalisessa ilmeessä muodostuu taivaalla liihottavista lokeista; linnuilla on huvittava tapa törmäillä epäuskottavan näköisesti pitkin rakennusten seiniä ja kääntyillä ilmassa muutenkin aika konemaisten kaarrosten kera.

Edellä mainittu sumutehoste ei kuitenkaan tee Sea of Solituden synkissä hiiviskelykohdissa kovin suurta säväystä, vaan filtteri saa synkimmät nurkat näyttämään suoraan sanottuna aika tuhnuisilta. Vedessä vaanivan punasilmäisen hirviön väisteleminen on kuitenkin selkeää, sillä kameran saa lukittumaan hirviöön Y-painikkeella, ja pelaajan on helppo suunnitella seuraavaa uintikeikkaa arvioiden itsensä ja monsterin välistä etäisyyttä. Tykkäsin myös kovasti Sea of Solituden ratkaisusta ohjata pelaajaa eteenpäin hätärakettien avulla; ZL-painikkeella Kay voi laukaista oikeaan suuntaan ohjaavan raketin ja tarkistaa, mihin pelissä pitäisi suunnata seuraavaksi. Kyseisillä paukkupanoksilla voi myös kurittaa valoa pelkääviä pienempiä hirviöitä, ja mahdollisuus kamppailla pimeyden luomuksia vastaan esimerkiksi edellä mainitussa kolmosluvussa tuo Sea of Solitudeen uusia tasoja.

Tämä on mainos:

Sea of Solitude on sujuvaa seikkailua kevyillä jännityselementeillä, ja viisituntisen indieseikkailun Switch-versio on mainio keino osallistua Kayn edesottamuksiin. Kaiken kaikkiaan kyseessä on laadukas ja kiinnostava meriseikkailu, joka olisi kuitenkin tarinansa puolesta hyötynyt juonen fokusoimisesta ja jopa tapahtumien uudelleen rytmittämisestä etenkin seikkailun alkuvaiheessa.

Sea of SolitudeSea of SolitudeSea of SolitudeSea of Solitude
Sea of SolitudeSea of SolitudeSea of SolitudeSea of Solitude
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Audiovisuaalinen näyttävyys, tarinan kiinnostavat teemat, luontevalla ja vauhdikkaalla tempolla vaihteleva rakenne seikkailun ja hiiviskelyn välillä
-
Ajoittain sekavasti etenevä tarina, suttuiset sisätilat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä