Cyberpunk 2077 Arvio - Gamereactor
Suomi
Gamereactor
arviot
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Tekniset ongelmat hankaloittavat mestariteoksesta nauttimista

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Huomio: peliin pariin palataan sen ensimmäisen suuren päivityksen jälkeen.

CD Projekt Red singahti pelaavan kansan tietoisuuteen viimeistään vuonna 2015 pelillään The Witcher 3: Wild Hunt, ja monien mielestä kyseessä on yksi kaikkien aikojen parhaista roolipeleistä. Aikaa on kuitenkin kulunut. Vuonna 2016 CD Projekt Red aloitti työstämään uutta projektia, joka nyt viimeinkin on saatu maailmalle. Lukuisat lykkäykset ovat olleet tarpeen. Lopputulos ei ole huono tai edes keskinkertainen, mutta nykytilassaan peli ei ole sellainen, johon pelaava kansa oli varautunut.

Cyberpunk 2077 on kunnianhimoinen ja valtavan kokoinen peli. Se ei kuitenkaan ole tarpeeksi antamaan niitä huonoja puolia anteeksi. Kyseessä on ehdottomasti vuoden 2020 odotetuin peli, ja siksi aion ottaa kaikki havaitsemani virheet esille.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Pelasin PC-versiota, jossa oli mukana kaikki sisältö. Ahkerasta pelaamisesta huolimatta en onnistunut pääsemään loppuun saakka. Arvioitu versio ei sisältänyt sitä niin sanottua ensimmäisen päivän päivitystä. Nykytilassaan pelaamista kannattaisi odottaa vielä vuosi, sillä tällä hetkellä lopputulos on melkein pelikelvoton.

Tämä johtuu bugeista. Moinen on toki odotettavissakin tämän kokoluokan pelissä. Graafisesti Cyberpunk 2077 näyttää juuri niin upealta kuin sitä on mainostettukin. Isokokoinen peli on hienosti optimoitu PC-laitteistolleni. Siitä huolimatta mukana on runsaasti ilmassa leijuvia aseita, taivaalta tippuvia autoja, käsissä olevia näkymättömiä esineitä (tai käsiin pysyvästi liimattuja esineitä), teleporttaavia vihollisia, tyhjästä ilmaantuvia (ja tyhjään katoavia) pelihahmoja, A- ja T-asentoihin jämähtäneitä pelihahmoja, vatsasta puhuvia hahmoja ja liikeanimaation puuttumista kokonaan.

Ja tämä on vasta alkua. Useita päiviä sitten latasin 50 gigan päivityksen, joka ei valitettavasti paljoakaan asioita muuttanut. Ja kaikesta huolimatta Cyberpunk 2077 on yksi parhaista AAA-peleistä, joita olen koskaan pelannut. Peli palkitsee ne, jotka jaksavat odottaa siihen saakka, kunnes pulmat on korjattu. Se oikea hetki pelata ei ole nyt.

Olen positiivisesti yllättynyt yksilöinnin ja säätöjen määrästä. Vanhassa Dualshock 4 V2 -ohjaimessani on kärsinyt vasen tatti, mutta pelin sisäisillä asetuksilla tämä on kokonaan korjattavissa. Jos jotain huonoa pitää mainita niin se, että asetuksia on niin paljon, että optimaalisen yhdistelmän löytäminen tulee olemaan vaikeaa. Onneksi peli valitsee itse oletusasetukset, ja ne toimivat hyvin.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Pelin alussa valitaan vaikeustaso. Testieni perusteella vaikeustasojen ero on lähinnä siinä, miten paljon päähenkilö sietää rankaisua, ja kuinka paljon pahikset kestävät. Yksinkertaista, mutta peli tasapainottuu näin pelaajan haluamalla tavalla.

Ennen aloitusta on valittava päähenkilön henkilöhistoria: Nomad, Streetkid tai Corpo. Valitsin Streetkidin. Valinta vaikuttaa siihen, millä tavalla peli toivottaa tervetulleeksi Night Cityyn, ja millä tavalla tarina kerrotaan. Streetkidinä minun pitää ottaa mittaa rikkaasta kersasta, tai osoittaa tietämykseni katujen laista. Opastusosio on toimiva.

Hahmonluontieditori on totta vie monipuolinen, joskaan ei ihan niin monipuolinen kuin olisi voinut luulla. Oman hahmonsa ääntä, ihonväriä, silmiä, hiuksia, sukuelimiä, tatuointeja ja hampaita pääsee muokkaamaan. Mukana on usean tusinan verran vaihtoehtoja. Toisin sanoen portaatonta säätöä jonkinlaisella palkilla ei ole.

Viimeinen vaihe on oman hahmon ensimmäisten ominaisuuksien valinta. Niitä on viisi kappaletta: fyysinen kyvykkyys, älykkyys, refleksit, tekninen taito ja maltti. Myöhemmin nämä jakautuvat ja vaikuttavat moneen muuhun osa-alueeseen, mutta ydinvalinnat vaikuttavat dialogiin ja pelitapaan.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Ja tervetuloa Night Cityyn! Kuten jo sanoin, tervetuliainen riippuu alkuvalinnasta. Pian otetaan vastaan mittava tehtävä, ja muutaman tunnin avausosion jälkeen alkaa jo toinen tarinallinen osuus. Silloin kaikki muuttuu. Toistaiseksi pelaaminen on ollut varsin lineaarista, mutta sitten kartta täytyy tehtäväsymboleista ilman minkäänlaista vihjettä siitä, missä järjestyksessä niitä kannattaisi lähteä käymään läpi. Kartta itsessään vaikuttaa aluksi monimutkaiselta, mutta hyvin nopeasti näkymään kuitenkin tottuu.

Tarinan osalta CDPR tarjoilee odotettua korkeaa laatua, ja vieläpä ylittää odotukset kirkkaasti. Käydyt keskustelut sieppaavat pelaajan mukaansa, ja ensimmäisen persoonan kuvakulma luo vahvaa siellä olemisen tuntua. Pelaajalle annettavat dialogivalinnat saavat aikaan juuri sellaisia reaktioita kuin pitääkin. Noin yleensä valittu ensimmäisen persoonan näkymä toimii hyvin, mutta muutamissa hetkissä se kauempaa katseltava kolmannen persoonan näkymä olisi ollut paikallaan.

Päätarina on varsin aikuiseen makuun oleva kertomus posthumanismista, ja tutkinnan kohteena on pelaajan oma mieli futuristisen megalopoliksen lisäksi. Pelissä esitetty maailma saattaa tuntua etäiseltä, mutta henkilöhahmot edelleen heijastelevat tuttuja teemoja. Tuskan, menetyksen ja petturuuden teemat tavoitetaan täydellisesti.

Braindance on Cyberpunkin maailman suosituin viihdemuoto, jonka pariin pelaajan esittelee joko V, Jackie, Dex, Johnny Silverhand tai Judy Alvarez. Jokainen henkilöhahmo on ajatuksella ja hyvin tehty. Myös itse tehdyllä pelihahmolla on paljon tarinoita kerrottavanaan, mikä ei ole yllätys.

Mukana on myös mittavasti erilaisia tilastoja. Aiemmin mainitut ominaisuudet jakautuvat kahteentoista eri kategoriaan. Nämä on jaettu omiin kykypuihinsa passiivisiksi kyvyiksi. Valitun haastavan vaikeustason vuoksi tein selviytymisestä ykkösprioriteetin.

Varsin erityisiä ovat kykypuut, jotka käsittelevät erilaisia aseita (pistoolit, haulikot, konepistoolit ja tarkkuuskiväärit). Valinnat riippuvat tietenkin halutusta pelityylistä. Yllättäen alussa eniten huomiota kiinnittivät vaatteet. Kledjujen määrä on häkellyttävä, ja ne ottavat tilastoissa haarniskan paikan. Mikäli ihastuu johonkin tiettyyn tyyliin, on mahdollista kehittää juuri niiden lukemia.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Mukana on myös oma nikkarointijärjestelmänsä, jonka avulla omasta sankaristaan saa viimeisen päälle mieleisensä. Tähän päälle tulevat vielä tohtorilta saatavat sirut ja implantit. Lisäksi tarinan edetessä kyvyt ja pelaajan maine muuttuvat. Kaiken kaikkiaan mahdollisuudet oman hahmon luomiseksi ovat jopa hieman liian monipuoliset.

Tehtäviä voi ilmaantua missä vain. Kannattaa siis katsoa kartasta paikka, ja suunnata sinne jollakin keinolla. Kulkemiseen tarjolla on iso valikoima ajokkeja, kuten autoja ja moottoripyöriä. Päätin testata huolella ajokkeja, ja ajomallinnus on tehty ihan hyvin. Jokainen ajoneuvo on tuntumaltaan hieman erilainen, jonka voi päätellä jo vehkeen ulkonäöstä.

Kaiken muun ohella on kehitettävä tappelutaitoja. Järjestelmä on hyvin yksinkertainen, mutta tehokas. Noin muuten taistelumekaniikka on riittävän haastavaa. Ampuminen on erittäin nautittavaa, ja kuten jo sanoin, valittava aseistus on sekin hyvin monipuolista.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Kaiken kruununa on tuhoutumismallinnus ja graafinen väkivalta. Cyberpunk ei pelkää näyttää alastomuutta, irtoraajoja tai irti leikattuja päitä. Ja sekin on vapaaehtoista, sillä aseilla voi myös ainoastaan pökerryttää tappamisen sijasta. On silti muistettava, että tappamisesta palkitaan ylimääräisillä mainepisteillä. Näin ollen raakuudesta palkitaan paremmin kuin pasifismista.

Cyberpunk 2077:n maailma on ehkä se elävin ja uskottavin pelimaailma, jossa olen koskaan vieraillut. Ihmisiä liikkuu kaikkialla, ja jokainen erottuu omanlaisenaan. Toisin sanoen on vaikeaa löytää ihmismassasta kahta täysin samanlaista pelihahmoa.

The Witcherissä käytettiin noiturin vaistoa. Cyberpunkissa analysoidaan ympäristöä skannerilla. Luvassa on massiivinen, ja palkitseva, tiedonkeruu. Etsinnässä ovat nikkaroinnin raaka-aineet, aseet, paljon parannustarvikkeita ja eurodollareita. Unohtamatta huimaa määrää tavaroita, joilla kerrotaan lisää pelin maailmasta.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 toimii myös avoimen maailman pelinä, joskin pienin pettymyksin. Jos ei seuraa jotain tiettyä tehtävää, ei tekemistä juurikaan ole. Baariin voi mennä, vapaata rakkautta harjoittaa, mennä vaate- ja aseostoksille. Mahdollisuutena on myös tehdä loppu sellaisista, jotka eivät halua maksaa ostoksistaan. Kartalla on paljon kaikenlaista, joskin ne ovat vastaavia kuin The Witcher 3:n loputtomalta tuntuvat kysymysmerkit kartalla.

Rikoksia tekemällä pääsee paikallisen poliisin etsintäkuulutuslistalle. Mekaniikkaa ei kuitenkaan ole kehitetty tarpeeksi, sillä rikoksen laadusta huolimatta lainvalvojilta pääsee pakoon valitsemallaan ajokilla. Poliisilla saattaa lisäksi olla bugien ansiosta teleportaatiokykyjä, mutta mikään ei riitä autolla pakoon ajavan pelaajan kiinni saamiseksi.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Kohdattavat henkilöhahmot näyttävät kaikki mieleenpainuvilta, eikä niiden tarvitse edes olla keskeisiä tarinan kannalta. Kaikki ääninäyttelijät ovat tehneet hyvää työtä. Ja jos pelissä kohdataan venäläisiä, he puhuvat venäjää pelin kääntäessä tekstityksen valitulle kielelle. Toisaalta niitä vähemmistökieliä puhuvia kohdataan harvoin, koska kyse on juurikin vähemmistöistä.

Musiikkia kuullaan niin eri radioasemilla kuin pelaamisen aikanakin. Kaikki on tehty laadulla, ja radioasemat erityisesti ansaitsevat huomionosoituksen. Verkossa suoratoistamista varten mukana on mahdollisuus kytkeä tekijänoikeussuojattu musiikki pois päältä valikoissa.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077

Toisaalta käsissä on tarinavetoinen mestariteos ja poikkeuksellinen yksinpeli. Toisaalta joillakin osa-alueilla peliä voi luonnehtia keskeneräiseksi. Testaamani version perusteella on sanottava, ettei peliä kannata ostaa juuri nyt. Tekniseltä kantilta kyseessä on mahalasku bugien suuren määrän vuoksi. Ja juuri bugit voivat tehdä pelistä nauttimisen mahdottomaksi. Viilailun ja korjailun jälkeen kyseessä on vahva 9/10, tai jopa 10/10.

Cyberpunk 2077 on tulevaisuuden peli. Se on juuri niin hyvä kuin CD Projekt Rediltä sopii odottaakin, mutta se vaatii vielä työtä ollakseen aidosti valmis. Tällä hetkellä tekniset ongelmat ovat niin mittavat, että arvosana putoaa useilla pisteillä. Tällä hetkellä peli on 7/10, mutta lähitulevaisuuden päivitykset voivat kääntää mielipiteen aivan toiseksi.

Cyberpunk 2077Cyberpunk 2077
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Korkea laatu, Johnny Silverhand, Night City uhkuu elämää, palkitseva tutkiminen, mestarillisesti käsikirjoitetut hahmot, klassiset roolipeliratkaisut, nautittava ampumismekaniikka, aikuiset teemat, futuristinen äänimaailma
-
Tekniset ongelmat, poliisin toiminta ei ole tilanteen tasalla
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.