Suomi
Gamereactor
arviot
Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Nopeatempoisten strategiapelien ystävät saivat viime vuonna julkaistusta Command & Conquer 3:sta mehevän saaliin. Kane's Wrath tarjoaa hyvän syyn palata tiberiumin saastuttamille erämaille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kane's Wrathin tarina limittyy jännästi alkuperäispelin tapahtumiin. Pelin kolme näytöstä on venytetty parin vuosikymmenen aikajanalle. Kuten lisäosan nimestä voi päätellä, ei pahaa ole taaskaan saatu tapettua. Kiiltäväkaljuinen ja karismaattinen hourupää Kane palaa irvistelemään heti ensimmäisissä käskynjakovideoissa. Käskynjaot ja välinäytökset on toteutettu tutulla camp-otteella Hollywoodin b-luokan näyttelijöiden ja näyttelijättärien voimin. Käsikirjoituksessa on harmillisesti vähän säästelty, sillä oikeasti viihdyttävän meuhkaamisen tasolle päästään vasta pelin loppupuolella.

Pelillisiä uudistuksia on odotetusti. Eli jonkin verran, muttei sentään perinpohjaisen remontin mitalla. Lintuperspektiivistä kuvattu tukikohdan rakentelu ja sotajoukkojen komentaminen on edelleen homman nimi, joskin tällä kertaa soditaan Nodin Veljeskunnan uskonnollisten fanaatikkojen armeijassa. Ote on lisäosille tyypilliseen tapaan vähän ronskimpi kuin alkuperäisessä Command & Conquer 3:ssa. Etenkin Kane's Wrathin alku on kohdallaan, sillä jo ensimmäisissä tehtävissä saa käyttöönsä kunnon kalustoa. Kunnon rytke jatkuu mukavasti pelin jälkimmäiselle puolelle asti, mutta harmillisesti kovimmat ja hauskimmat yksiköt ovat käytössä vain parissa viimeisessä tehtävässä. Uudet jalkaväellä lastattavat jättiyksiköt ovat kovia luita.

Rytmityksellä on ilmeisesti pyritty kampeamaan yksinpelikampanjan pelanneita jatkamaan moninpelin parissa, johon on lisätty strategisen kartan sisältävä Global Conquest -pelitila. Moninpeliin houkuttelee myös mahdollisuus päästä pelaamaan yksinpelin taisteluiden aikana esiteltäviä armeijoiden erilaisia joukko-osastoja, kuten Nodin Black Hand-lahko, maailmanpoliisi-GDI:n Steel Talon-joukko tai Scrin-avaruusmörköjen Traveler-59 -telepaatit. Peliin mainitaan tehdyn myös koko joukko tasapainotussäätöjä, mutta niiden osuvuudesta on Command & Conquer 3:n moninpeliä pelaamattoman vaikea sanoa yhtään mitään. Sen sijaan koko planeetan kattavan strategisen kartan sisältävä Global Conquest -pelitila on mainio lisä pelin pitkäikäisyyden kannalta. Global Conquestissa valittu määrä osapuolia pyrkii valtaamaan koko planeetan tukikohtiaan vahvistamalla, levittämällä ja taisteluosastoja varustamalla. Yhteenotot voi sotia itse tai jättää lopputuloksen tekoälyn ratkaistavaksi. Näin peliin on saatu mielekäs ja joka pelikerralle uusiutuva useiden taisteluiden kampanja perinteisen yksinpelin lisäksi.

Mitä yksinpelikampanjan tarjontaan tulee, on Kane's Wrath tasokasta jatkoa Command & Conquer 3:lle. Tehtäviä on kaikkiaan 13, ja niiden yhteiskesto osuu jonnekin kymmenen tunnin tietämille. Ihan hyvä saalis noin 30 euron panostuksella. Pelillisesti Kane's Wrathiin pätevät samat haukut ja kehut kuin Command & Conquer 3:eenkin. Tukikohdan rakentaminen ja yksiköiden tuotanto on nopeaa, mutta myös kuolleisuus on kovaa. Pelissä ei ole mahdollisuuksia eikä siten tarvettakaan kovin pikkutarkalle joukkojen käskytykselle, joten taistelut ratkeavat yleensä massa-armeijalla jyräämiseen. En erityisesti nauti Command & Conquer 3:lle tyypillisestä ilmiöstä, jossa vihdoin ja viimein iskujoukkonsa tukikohdasta ulos johdatettuaan joutuu kyttäämään henki kurkussa sekä tukikohdan hyvinvointia että paimentamaan hyökkäyksessä törttöilevää osastoa. Yksiköiden tekoäly ei riitä läheskään tolkulliseen kohteiden valintaan ja tulen keskittämiseen, mutta pelissä taitaakin olla tarkoituksella kyse jatkuvasta säätämisestä ja ohjailusta. Taistelun edetessä voitokkaasti tuntuvat sekä Kane's Wrath että emäpeli Command & Conquer 3 kiihkeiltä ja viihdyttäviltä sotapeleiltä, mutta takkiin saadessa turhautuminen iskee nopeasti.

Tämä on mainos:

Ei myöskään tarvitse olla kummoinen näkijä huomatakseen, että Electronic Arts kalastaa uuden Starcraft-matskun puutteessa nääntyvien strategiafanien markkinaa, missä ei tietenkään sinänsä ole mitään pahaa. Tuntuu vain siltä, ettei Command & Conquer -sarjalle riitä näillä eväillä enää pelaajia, jos Blizzardin (ehkä) tänä vuonna julkaistava Starcraft II täyttää edes osan sille ladatuista odotuksista. Vaan eipä Electronic Artskaan jää tulee makaamaan, sillä tuotannossa on ainakin kaksi Command & Conquer -peliä, Tiberium ja Red Alert 3.

Command & Conquer 3: Kane's WrathCommand & Conquer 3: Kane's WrathCommand & Conquer 3: Kane's WrathCommand & Conquer 3: Kane's Wrath
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
rivakka pelattavuus, näyttävä, huumorin pilkahdukset, moninpelin uudistukset
-
isojen taisteluiden kaoottisuus, taistelutekoälystä puuttuu yritystä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä