Suomi
Gamereactor
arviot
Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zero

Hartaudella odotettu seikkailupeli vaatii pelaajaltaan paljon

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Vuonna 2011 kahden kehittäjän Cardboard Computer keräsi 8500 dollaria joukkorahoitusta Kickstarterissa Kentucky Route Zeron kehitystä varten. Pelin ensimmäinen episodi saatiin valmiiksi kahdessa vuodessa, ja piakkoin vuonna 2020 viimeinen viides episodi on vihdoin valmis. Oliko odottaminen vaivan väärti? Kyllä se ehdottomasti oli.

Kentucky Route Zero on seikkailupeli, joka vaikuttaa periamerikkalaiselta road trip -seikkailulta, mutta paljastuu hyvin monitasoiseksi peliksi. Ratkaistavia pulmia ei juuri ole, vaan juoni etenee tasaisesti eteenpäin ainoastaan pienen harhailun kautta. Päähenkilö Conway on kuorma-autokuski, jonka tehtävänä on viedä antiikkikaupan viimeinen toimitus perille syvälle Kentuckyyn. Ongelmana on vain se, ettei osoitetta 5 Dogwood Drive tunnu löytyvän kartalta. Paikalliset osaavat kertoa reitin löytyvän ajamalla mystistä valtatie nollaa pitkin, jonka lähtöpaikka jokaisen on löydettävä itse. Paketin kuljetus toimii tarinan liikuttavana voimana, vaikka viiden episodin ja lukuisten kohtaamisten myötä itse tavarantoimitus jääkin taustamotivaatioksi.

Kentucky Route ZeroKentucky Route ZeroKentucky Route Zero
Tämä on mainos:

Matka saa yhä kummallisempia mutkia aluksi Kentuckyn pieniltä teiltä ja lopulta myös valtatie nollan varrelta. Joukkioon liittyy runsaasti erilaisia henkilöhahmoja, kuten käytännönläheinen TV-korjaaja Shannon, dramaattisen mielikuvituksellinen poika Ezra sekä erikoinen muusikkopari Junebug ja Johnny, joiden musiikista päästään nauttimaan matkan varrella.

Musikaalinen anti on lähtökohtaisesti erilaista unenomaista elektronista musiikkia, joka tuo monella tavoin mieleen Twin Peaksin tunnelmaa rakentavat balladit. Erityisesti Junebugin esittämä keikkabiisi Too Late to Love You tuo todella vahvasti mieleen Twin Peaksissa esiintyneen Julee Cruisen kappaleen Rockin' Back Inside My Heart - sillä erotuksella, että pelaaja saa itse valita kappaleen sanat. Tällainen kohtauksen esitystapa ei ole sattumaa, sillä peli sisältää runsaasti erilaisia viittauksia.

Kentucky Route ZeroKentucky Route ZeroKentucky Route Zero

Vastaavasti grafiikka on melko yksinkertaista ja usein lähes mustavalkoista, mutta tästä huolimatta huolellisesti toteutettua. Onneksi liikkuminen on hyvin sulavaa, ja lisäksi kaikki keskustelut on mahdollista kliksutella eteenpäin omaan tahtiinsa. Tämä mahdollistaa hyvin omatahtisen etenemisen joko nopeasti pelaten tai tekstiin ja maailmaan hyvin syvällisesti uppoutuen.

Tämä on mainos:

Osa peliajasta kuluu ajaessa kartalla vapaasti etsien seuraavaa määränpäätä ohjeiden avulla, mutta viime kädessä suurin osa ajasta kuluu loistavien tekstimassojen parissa, joiden avulla juonta viedään eteenpäin. Voisi miltei sanoa, että kyseessä on perinteinen tekstiseikkailupeli, sillä tekstiosuuksien välillä pelaajan tehtävänä on lähinnä liikuttaa hahmoa perinteisten kävelysimulaattorien tapaan. Jopa vastausvaihtoehtojen valinnalla ei vaikuta olevan hirveästi merkitystä, sillä osa vaihtoehdoista on lähes dadaistisia vastauksia, jotka vievät keskustelua aivan omiin maailmoihinsa.

Mystiikka on kantava voima, joka vie tarinaa eteenpäin. Tapahtumat ovat toinen toistaan eriskummallisempia, vaikka näennäisesti kaikki hahmot pitävät maailmaa omasta näkökulmastaan tavallisena. Kyseistä kerronnan tyylilajia kutsutaan maagiseksi realismiksi, jossa tavalliseen maailmaan on sekoitettu yliluonnollisia elementtejä siten, että hahmot pitävät kaikkea kuitenkin aivan tavallisena. Matka vie kiehtoviin paikkoihin, kuten Bureau of Reclaimed Spaces -virastoon ja kummitusten ylläpitämään tislaamoon. Myös termi "aavekaupunki" saa aivan uuden merkityksen.

Teos on täynnä viittauksia maagisen realismin perusteoksiin. Erityisesti viittaukset 1900-luvun merkittävimpien kirjailijoiden joukkoon kuuluvaan Gabriel García Márquezin Sadan vuoden yksinäisyyteen ovat vähemmän kuin hienovaraisia. Esimerkiksi eräs päähenkilöistä on nimeltään Shannon Márquez, ja heidän sukulaisensa asuvat osoitteessa 100 Macondo Lane. Macondo on mainitun Márquezin teoksen tapahtumapaikka. Juuri tällaisten viittauksien huomaaminen tekee pelaamisesta ja juonen syvällisestä ymmärtämisestä vaativaa, mutta myös palkitsevaa.

Kentucky Route ZeroKentucky Route ZeroKentucky Route Zero

En voi väittää ymmärtäneeni kaikkea pelissä kokemaani, ja vaikka juoni on yhtä episodia lukuun ottamatta hyvin lineaarinen, on sillä uudelleenpeluuarvoa jo sen myötä, että tarinan monimutkaiset viittaukset oppii ymmärtämään syvällisemmin. Viittausten verkko niin muihin teoksiin kuin pelin sisäisiin tuleviin tapahtumiin on monimutkainen. Tarkkaavaisuudella pelaaja voi saada merkittäviä etiäisiä tulevista tapahtumista. Tämä on melkoinen saavutus juonelta, jossa matka on tärkeämpi kuin määränpää.

Mikäli päädyt joskus keskusteluun siitä, voivatko pelit olla taidetta, on Kentucky Route Zero melkoinen valttikortti. Maaginen realismi on tyyli, joka on levittäytynyt yhä laajemmin pelimaailmaan, eikä pelkästään Life is Strangen kaltaisiin seikkailupeleihin, vaan myös Controlin kaltaisiin toimintapeleihin. Kentucky Route Zero on myös varmasti vaikuttanut osaltaan 2010-luvun seikkailupeleihin, joten kyseessä on pelihistoriaan jäävä malli- ja merkkiteos, eikä ole sattumaa, että se on kerännyt lukuisia palkintoja, erityisesti 2010-luvun parhaiden pelien listasijoituksia.

Teoksen syvällinen ymmärtäminen vaatii aitoa kiinnostusta kirjallisuuteen ja muuhun korkeakulttuuriin. Tästä huolimatta Kentucky Route Zeroa on helppo nauttia ilmankin maisterintutkintoa taiteiden tutkimuksesta, jota ei minullakaan ole. On kuitenkin selvää, että peliä joko vihaa tai rakastaa - haaleaksi se ei jätä. Ai niin, mukana on myös moninpeli - tai ainakin ohjeet sille, miten pelaaminen toimii useamman henkilön voimin. Haluaisinkin kuulla, onko joku todella pelannut moninpeliä ohjeistuksen mukaisesti!

Kentucky Route ZeroKentucky Route ZeroKentucky Route Zero
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Uskomaton taianomainen juoni, minimalistisen elegantti audiovisuaalinen ilmaisu
-
Peli on vaikea ymmärtää, eikä sitä ole varmastikaan tarkoitettu kaikille
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä