Suomi
Gamereactor
arviot
Do Not Feed the Monkeys

Do Not Feed the Monkeys

Isoveljeilyä apinoiden planeetalla

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Espanjalaisen Fictiorama Studiosin toissavuotinen Do Not Feed the Monkeys ilmestyi kesäkuun alkupuolella konsoleille. Omalaatuinen kyttäyspeli sopii kybervakoilun ja sosiaalisen eristäytymisen teemoineen kuluneen koronakevään kulminaatiopisteeksi kuin banaani kädellisen kouraan.

Mielenkiintoinen ja omalaatuinen simulaatio alkaa, kun pelaaja ryhtyy Primate Observation Club -lafkan leivissä vakoilemaan apinoiksi nimettyjä yksilöitä. Päähenkilön työkoneelle asennetaan MonkeyVision 2.1 -stalkkausohjelma, jonka myötä pelaajan silmien eteen levittyy valvontakamerakuvaa erilaisista maisemista, joissa alkaa tapahtua jos jonkinlaisia kummallisuuksia. Pelaajan on seurattava tarkasti livenä ruudulle levittyvää kuvamateriaalia, ja pian sähköpostilaatikkoon alkaa valua tiukkoja kysymyksiä tiettyjen kanavien tapahtumista. Kaikki valvontakameroiden häsläykset eivät tietenkään kestä päivänvaloa, ja myös pelaajan kanssa chattailevan työkaverin kummat jutut hämmentävät. Ja mitä mantramainen hokema siitä, ettei apinoita muka saisi ruokkia, edes tarkoittaa?

Do Not Feed the MonkeysDo Not Feed the Monkeys
Tämä on mainos:

Do Not Feed the Monkeys -pelin kivijalan muodostavat vakoilu ja tiedonkeruu etenevät klassisen osoittamisen ja klikkaamisen voimin - grafiikka tuo hahmosuunnitteluineen ja kirjasintyyppeineen mieleen Day of the Tentaclen kaltaiset Lucasarts-seikkailuklassikot. Pelaajan pitää kääntää keltaisen merkkivalon välkkyessä taajuus kyseiselle kanavalle, ja naksutella ruudulla näkyvistä esineistä ja repliikeistä itselleen muistiinpanoja. Switch-versiossa tämä onnistuu mukavan helposti X-painikkeen tai konsolin oman kosketusnäytön avulla, eikä kursoria tai nuolinäppäintä kannatakaan käyttää nopeatempoisia valvontakamera-aineistoja tiiraillessa ja tökkiessä.

Sitä vastoin pelinsisäisen tietokoneen valikoiden ja muiden kotitoimiston esineiden käyttäminen luonnistuu hyvin kursorilla, kunhan pelaaja käväisee asetuksissa rukkaamassa kursorin herkkyyden mieleisekseen, jos sitä meinaa käyttää - oletusasetuksilla tähtäin kun tuntuu matelevan etanan nopeudella. Ainakin omaan makuuni Switchin oma näyttö on juuri sopivan kokoinen ja kompakti näyttämö Do Not Feed the Monkeysin pelaamiseen; pikseligrafiikasta ja teksteistä saa onneksi ongelmitta selvää myös televisiosta käsin. Pitkähköt latausajat muodostavat ainoan teknisen sudenkuopan Switch-versiossa.

Do Not Feed the MonkeysDo Not Feed the Monkeys

Do Not Feed the Monkeys on täynnä erittäin kiinnostavia tarinoita, jotka aukeavat pelaajalle niin valvontakameroiden kuin pelinsisäisen tosielämänkin puolella. Jo ensimmäiset seurattavat räppänät ovat täynnä kiinnostavia yksilöitä omine salaisuuksineen - ullakolla kameran kanssa kiikaroiva nainen ja terapiasessioissa omituisia höpisevä vanha pappa kiinnostavat pelaajaa heti alusta alkaen. Dialogi tuntuu kiinnostavuudestaan huolimatta ajoittain vähän jäykästi kirjoitetulta, kun tekstiin on yritetty mahduttaa mahdollisimman paljon muistiinpanoiksi sopivia avainsanoja. Ääninäyttelyä pelissä ei kuulla, eikä pelaamisen taustalla soiva jazz-pitoinen soundtrack herätä tunteita suuntaan tai toiseen.

Tämä on mainos:

Seurannan aikana valottuvien salaisuuksien paljastaminen saa vielä muutamia herkullisia lisäkäänteitä, kun pelaajalle annetaan valta päättää, mitä tekee selvittämällään tiedolla. Tapahtuneesta voi kertoa virkavallalle tai sitten jakaa informaatiota työnantajalle. Lopputulemista saa rahallisen palkkion riippumatta siitä, kenen suuntaan kumartaa, ja rahaa tarvitaankin Do Not Feed the Monkeysissa etenemiseen.

Do Not Feed the Monkeys

Primate Observation Club arvioi uuden työntekijän suorituksia viiden päivän välein, ja kyttäyskerhon nokkimisjärjestyksessä liikkuminen edellyttää uusien valvottavien kohteiden "ostamista" 50 dollarin yksikköhintaan arviointipäivään mennessä. Masseja voi myös pistää palamaan yönäön ja videointitoiminnon kaltaisiin herkkuihin, jotka paljastavat näennäisen tapahtumaköyhistä valvontakameroista vaikka mitä. Yksi läpipeluukerta kestää parin-kolmen tunnin verran, mutta kaikki lopputulemat ja käänteet nähdäkseen pelaajan kannattaa palata kyttäyshommiin aloittamalla peli alusta.

Parhaimmillaan pelaaja pääsee kuitenkin vaikuttamaan muutenkin epävakaalta paikalta vaikuttavaan pelimaailmaan. Lopputulosten seuraukset pääsevät näkyvimmillään sanomalehteen, joka on ajan hengen mukaisesti täynnä huonoja uutisia - rahvas kapinoi kaduilla yksityistietoja kaupittelevia suuryrityksiä vastaan, ja Donald Trumpin oloinen populistinen pellavapää pyörittää yhden miehen show'taan päivänpolitiikassa.

Do Not Feed the Monkeysin omituinen päätarina saa hyvää vastapainoa pelin realistisista elementeistä, sillä rahaa kuluu myös arkipäiväisiin toimiin. Ynseä vuokraemäntä käy keräämässä saatavansa joka toinen päivä, ja toimistorottana työskentelevän päähahmon terveydestä tulisi pitää kyttäysten aikana huolta. Roskaruoan syöminen verottaa kokonaisterveyttä, jota puolen tunnin kauppareissu kohentaa hyvistä yöunista puhumattakaan. Pelin päävalikosta aktivoitavissa oleva "tirkistely"-pelitila helpottaa tosimaailman realiteettien osalta pelaamista niin, että päähahmon terveydestä tai tarpeista ei tarvitse huolehtia niin usein - Do Not Feed the Monkeysin tarinallisemmasta sisällöstä kiinnostuneiden pelaajien kannattaakin ottaa ensiaskeleitaan pelissä Peeper-tiloissa.

Do Not Feed the MonkeysDo Not Feed the Monkeys

Mielenkiintoiset hahmot eivät jää pelkästään valvontakameroiden ruudulle, vaan pelaajan kotitoimiston eteisessä pyörii edellä mainitun vuokraemännän lisäksi varsin omalaatuista sakkia. Jylhiä mutiseva samurai tuo tilauksesta noutoruokaa kotiovelle, ja toheloivat postinkantajat ja kaljarahaa pummaavat naapurit tulevat kyllä tutuiksi. Pelaajan kannattaa kallistaa korvaansa uusille tuttavuuksille, sillä heidän kauttaan on mahdollisuus solahtaa kiinnostaviin sivutarinoihin mukaan.

Do Not Feed the Monkeysin tarinankerronnan monitasoisuus ja -ulotteisuus yllättävät kerran toisensa jälkeen. Lucasartsin klassikkopelien karismaa kanavoiva kokonaisuus ei aina onnistu nousemaan juonellaan esikuviensa aallonharjalle, mutta hyvästä videopelitarinoinnista kiinnostuneiden sopii solmia työsopimus Primate Observation Clubin kanssa.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Monipuolinen ja koukuttava tarinankerronta, juonen ajankohtaiset teemat, uudelleenpelattavaa riittää kohtuullisen paljon, kätevä pelattavuus Switchillä niin televisiossa kuin konsolin omalla näytöllä
-
Ajoittain jäykästi kirjoitettu dialogi, pitkät latausajat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Nyt tulee Do Not Feed the Monkeys

Nyt tulee Do Not Feed the Monkeys

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tirkistely eri muodoissaan on osoittanut menestyksensä modernissa maailmassamme. Nyt espanjalainen Fictiorama Studios on päättänyt tehdä asialla bisnestä pelin Do not...



Ladataan seuraavaa sisältöä