Suomi
Gamereactor
arviot
Valorant

Valorant

Valorant on tähän asti mielenkiintoisin free-to-play-ammuskelupeli.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Lähiaikoina markkinoille on tullut noin vuoden välein korkean tuotantoarvon free-to-play-ammuskelupelejä, kuten Fortnite, Apex Legends ja Call of Duty: Warzone. Päivän sanana on ollut asteittain rajautuvan pelialueen Battle Royale -pelit, joita kehittävien yritysten ei ole ollut vaikeaa kerätä rahoitusta sijoittajilta. Tällä kertaa markkinoille ei kuitenkaan tullut jälleen yksi uusi kuninkaallistaistelun muunnos, vaan Valorantin inspiraation lähteinä on toiminut virkistävästi Counter-Strike ja Overwatch. Valorantin kehittäjä ja julkaisija Riot Games tunnetaan ensisijaisesti League of Legends -taisteluareenamoninpelistä, joten odotuksissa on ollut varsin korkeilla tuotantoarvoilla toteutettu peli. Tällainen myös saatiin.

Valorant on viiden hengen joukkueissa pelattava ammuskelupeli, jossa hyökkäävän joukkueen tavoitteena on kyetä asettamaan pommi yhdelle kentällä olevista maalialueista sekä suojella pommia räjähtämiseen asti. Vastaavasti puolustajat pyrkivät estämään pommin asettamisen, tai asettamisen jälkeen deaktivoida se noin minuutin aikana ennen räjähdystä. Kierroksen voi siis voittaa joko räjäyttämällä pommin, purkamalla sen tai tappamalla kaikki vastustajan pelaajat. Kuulostaako tutulta? Sitä se todella on, sillä pelin perusrunko muistuttaa enemmän kuin vähän Counter-Strikea.

Valorant

Peli käynnistyy sujuvalla ja pakollisella opastusosiolla, jonka aikana tulee nopeasti selville, että käytettävyys on optimoitu olemaan mahdollisimman lähellä Counter-Strikea. Yksittäisen pelikierroksen tempo on nopea, sillä kuolema koittaa jo muutamasta osumasta; pääosumasta kuolo koittaa kerrasta useimmilla aseilla. Tarjolla on panssareita, jotka tarjoavat vähäisen suojan, mutta viime kädessä selviytyminen on ennemmin osaamisesta kuin varusteista kiinni.

Aseille löytyy usein suora vastine Counter-Strikesta: Sheriff-pistooli vastaa Desert Eaglea, Bulldog-rynnäkkökivääri vastaa FAMAS:ta, Operator-tarkkuuskivääri on AWP ja niin edelleen. Vaikka kranaatit eivät olekaan kaikkien pelaajien käytössä, on kranaatteja, palopommeja ja valopanoksia vastaavia erikoisominaisuuksia tarjolla. Aseet ovat ominaisuuksiltaan ehkä jopa häiritsevän tuttuja, joten syytökset hiilipaperikopioinnista eivät ole täysin tuulesta temmattuja.

Normaalissa pelimuodossa pelataan 24 kierrosta, eli otteluvoitto syntyy 13 kierrosvoitolla. Puolet kierroksista pelataan pommia asentavina hyökkääjinä, puolet puolustajina. Kierroksen alussa on vajaan puolen minuutin mittainen jakso, jolloin joukkue voi ostaa itselleen aseita ja panssareita. Rahaa ostoksiin kertyy voitoilla ja tapoilla; häviävälle joukkueelle tulee pienempi lohdutuspalkinto. Liikkumisen voi aloittaa jo ostosvaiheessa, mutta mielenkiintoisena ja toimivana ratkaisuna joukkueiden puolet on erotettu toisistaan voimakentillä, jotka avautuvat varsinaisen pelin käynnistyessä. Näin ollen ensikontakti voi tapahtua jo sekunneissa, sillä parhaimmillaan voimakentän erottama vastapuolen alue on yhden kulman takana.

Valorant

Ase- ja panssarivalikoima on kaikille pelaajille identtinen, mutta sen sijaan lisävarustevalikoima on yksilöllinen. Esimerkiksi kranaatteja ei ole kaikkien pelaajien käytössä, vaan sen sijaan muut lisävarusteet ja -ominaisuudet riippuvat pelaajan valitsemasta agentista. Käytössä on 10 erilaisilla taidoilla varustettua agenttia, joista viisi on avoinna alussa ennen kokemuksen kertymistä tai ostoja. Yhdellä joukkueella voi olla vain yksi kutakin hahmoa, mutta vastapuolella voi olla käytössä sama agentti. Hahmonvalinta pelin alussa toteutetaan nopeusjärjestyksessä.

Agentit ovat mielenkiintoisia ja riittävän monipuolisia. Jokaisella on käytössä neljä erilaista erikoistaitoa, joista yksi on avoinna aina kierroksen alussa, kaksi on ostettavia taitoja ja neljäs on tehokkain ultimaattinen taito, joka latautuu tappojen tai kuolemien myötä. Kuollessa hallussa olevat aseet menettää, mutta kertyneitä erikoisvoimia ei, joten säästökierroksellakin taitojen ostaminen voi olla vaivan arvoista. Vastaavasti ultimatea ei ole painetta käyttää kierroksen aikana.

Erilaiset agentit soveltuvat erilaisille pelaajille. Erityisesti aloittelijoille sopivat suoraan toimintaan keskittyvät hahmot, kuten erilaisilla räjähteillä varustettu Raze tai ilmaiskuihin erikoistunut Brimstone. Sen sijaan vaikkapa teknisempään liikkumiseen ja syöksyihin erikoistunut Jett vaatii hieman enemmän osaamista. Varsinaisen hyödytöntä agenttia en kohdannut, joten hahmokokonaisuuksien valinnasta muodostuva metapeli on hyvin mielenkiintoista.

Valorant

Täyspitkän pelimuodon lisäksi mukana on lyhyempi Spike Rush, eli pommirynnäkkömoodi. Tässä moodissa pelivoittoon vaaditaan ainoastaan neljä kierrosvoittoa, ja lisäksi rahaa ei ole käytössä - kaikki taidot ja panssarit ovat valmiiksi ostettuina. Lisäksi jokaisella pelaajalla on yksi ja sama ase käytössä. Näin esimerkiksi vähemmän käytetyt haulikot saattavat valikoitua kierroksen aseeksi. Asetelma on puolustajalle normaalipeliä haastavampi, sillä jokaisella hyökkääjällä on mukanaan pommi. Muutoin pelimekaniikka on identtinen. Muita pelimuotoja ei ole toistaiseksi mukana, mutta parempi tehdä pari asiaa kunnolla, eikö vain?

Rankatut pelit eivät ole ainakaan kirjoitushetkellä käytössä, mutta markkinoinnin ja kevään mittaan kasvaneen hypen myötä elektronisen urheilun sarja on varmasti tulossa. Riot Gamesilla on sen verran vahva osaaminen toteuttaa kunnianhimoisia ja rahakkaita kilpailuita, että pitäisin erikoisena, mikäli Valorantin kilpapelaaminen ei löisi läpi.

Peruspelit ovat suhteellisen pitkiä: jopa 45 minuutin mittaisia tasaisilla joukkueilla. Valorant on hyvin tiukka siitä, että pelistä ei voi poistua kesken kaiken. Mikäli pelistä silti poistuu, ei uuteen voi liittyä ennen kuin edellinen on päättynyt. Mikäli kone sattuisi kaatumaan välissä, on peliin mahdollista liittyä takaisin jopa ohjelman uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Tällä järjestelyllä on pyritty estämään niin sanottu rage quit -käytös. Valitettavasti joskus elämä vie ja kun joukkueen jäseniä poistuu, ei joukkuetta täydennetä. Tällöin muut jäljelle jäävät joutuvat pelaamaan loppupelin neljällä jäsenellä. En täysin ymmärrä, miksei satunnaispeleissä sallita joukkueen täydentämistä lennosta, sillä mikään ei ole turhauttavampaa kuin olla voittoputkessa, mutta hävitä katoavien satunnaisten tiimikaverien vuoksi. Valorant pyrkii jakamaan rangaistuksia poistujille, kuten pelikieltoa, mutta tällaisenaan järjestelmä on armoton sekä turhautuvia tiimiläisiä että perheellisiä satunnaispelaajia kohtaan.

ValorantValorant

Kavereiden kanssa pelaaminen toimii oikein hyvin, ja mikrofoninhallinta on hyvin toteutettu. Oletusasetuksilla puhe välittyy ainoastaan määritellyille ystäville, mutta napin painalluksella kommunikointi koko joukkueelle onnistuu. Kaikkien on tosin tultava paikalle samaan aikaan, sillä muuten kaikki joutuvat odottamaan viimeistä osallistujaa - odottajat näet eivät voi pelata odottaessa, sillä käynnistyneistä peleistä ei voi poistua, kun viimeinen kaveri lopulta saapuu.

Tarjolla on neljä tiivistä ja toimivaa kenttää. Kentissä on omia pieniä koukkujaan, kuten useampia pommipaikkoja, suljettavia ovia tai yksisuuntaisia teleport-paikkoja, mutta tarpeettoman monimutkaisilta yksikään kenttä ei vaikuta. Koska suuret pelaajamassat ovat pelanneet vasta hetken aikaa, ei syvällinen kenttäymmärrys ja taktiikka ole vielä löytänyt selkeitä muotoja. Monipuoliset kentät tarjoavat varmasti yllätyksiä erityisesti ammattipelaajien käsissä.

Eräänä myyntiargumenttina toimii ainakin luvattu matala vasteaika, sekä sitä tukeva laajalle hajautettu palvelinverkosto. Sujuva toimivuus on erittäin tärkeää Valorantin kaltaiselle refleksiammuskelupelille, ja ainakin peliviikon aikana avauspäivän kapasiteettiongelmia lukuun ottamatta rautapuoli ja sujuvuus vaikuttivat erinomaisilta - oma vasteaikani pysyi jatkuvasti alle 30 millisekunnissa. Myös muita teknisiä asioita on otettu huomioon, ja esimerkiksi ottelun jälkeisiä tilastoja on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Tästä on varmasti hyötyä joukkueiden valmentajille.

ValorantValorant

Ilmaispeliksi Valorantin rahastusmalli ei ole kovin aggressiivinen. Perinteiseen tapaan krediiteillä on mahdollista avata uusia skinejä, kilkuttimia ja tietysti tärkeimpänä lukittuja agentteja. Ainakin pari ensimmäistä agenttia viidestä ovat avattavissa kohtuullisilla pelimäärillä.

Mikä tekee Valorantista erinomaisen pelin? Sen graafinen ilme ja pelityyli on sarjakuvamainen, mutta pelimekaniikka on raa'an taitovetoinen. Lisäksi taloudenhallinta ja agenttikokonaisuuden rakentaminen tuovat mukaan metapelillisen elementin. Vaikka hyvällä suunnittelulla ja kokonaisuuden hallinnalla ei voikaan voittaa osumatarkkuudeltaan ylivoimaista joukkuetta, on sillä varmasti mahdollista vääntää voitto pienestä alivoimatilanteesta.

Toiminta on terävää ja sujuvaa, sekä ehdottomasti vaikeaa. Johtuen kenttien hieman pienemmästä koosta, on toiminta kuitenkin hitusen verran nopeatempoisempaa kuin tyypillinen Counter-Strike-kierros. En ole kovinkaan kummoinen pelaaja, mutta harvassa olivat tilanteet, jossa olisin joutunut kuoltuani seuraamaan loppukierrosta useampaa minuuttia haamuna kavereiden silmän läpi.

Kaikkinensa homma toimii, ja yksinkertaisesti tuntui siltä, että peli imaisi nopeasti mukaan. Tämä johtuu varmasti osittain siitä, että se on rakennettu tutuksi kaltaiselleni pitkän linjan kynärimiehelle. Kriittiset kommentoijat voivat varmasti väittää, että kyseessä on jonkinlainen Counter-Strike Plus, joka ei tarjoa tarpeeksi uutta. Tämä on osittain totta, mutta on myös muistettava, että Counter-Strike: Global Offensive on jo kahdeksan vuotta vanha peli, joten näin vahvan jättiläisen harteille on myös hyvä rakentaa uutta. Mitkään lisäyksistä eivät ole pelinrikkojia. Vaikka agenttien ja kenttien pikkukikkojen myötä kompleksisuusaste nousee, on viime kädessä kyseessä kuitenkin tarkkuuteen ja tiimipelitaitoihin perustuva ammuskelupeli, jolla on oma hyvällä maulla toteutettu lisänsä annettavana.

ValorantValorant

Valorantin kohderyhmänä on se osuus pelaajista, jotka asettuvat jonnekin Counter-Striken, Overwatchin ja Fortniten välimaastoon. Pelaaminen on vaativaa, mutta se on myös hieman kevyempää ja monipuolisempaa kuin Counter-Strikessa. Mikään aikaisempien pelien tappaja kyseessä ei varmasti ole, mutta epäilemättä moni vanhempien pelien taitaja tulee siirtymään Valorantin pariin vähintään uutuudenviehätyksestä. Loppukeväällä käynnissä olleessa rajoitetussa betassa oli linjoilla lähes 3 miljoonaa pelaajaa, ja tämä kuvastaa hyvin ilmiön laajuutta.

Eräs asia on vielä mainittava, nimittäin pelin mukana asentuva Riot Vanguard -huijauksenesto-ohjelma. Vanguard toimii hyvin aggressiivisesti, sillä se asentuu käyttöjärjestelmän ytimeen ja sillä on sitä kautta pääsy kaikkeen koneen dataan. Muutkin vastaavat tuotteet, kuten Fortniten käyttämä suomalainen Easy Anti-Cheat, pyörivät myös ytimessä, mutta yleensä ne ovat käynnissä vain pelatessa. Poikkeuksellisesti Vanguard asentuu käynnistymään käyttöliittymän yhteydessä, jolloin se on aina tarkkailemassa konettasi. Ainoa keino estää sitä käynnistymästä ja pyörimästä taustalla on poistaa koko ohjelma. Näin ollen tietoturvastaan huolellinen käyttäjä joutuu asentamaan ja poistamaan Vanguardia jatkuvasti pelisessioita varten. Kaiken lisäksi Riot Games on kiinalaisen Tencentin omistuksissa, joten kehittäjien vakuutteluista huolimatta suhde Kiinan hallintoon herättää paljon kysymyksiä. Myöskään sähköpostitse lähetettyihin GDPR-tiedusteluihin ei vastattu kirjoitushetkeen mennessä.

Nähtäväksi jää, onnistuuko Valorant tekemään Counter-Strikelle sen, minkä Fortnite teki PlayerUnknown's Battlegroundsille, eli tarjota samanlainen pelikokemus, mutta hieman kevennettynä, monipuolistettuna ja sujuvoitettuna. Miljoonat pelaavat jo, missä sinä kuhnit?

ValorantValorant
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Hyvin sujuvaa taktista toimintaa, monipuolinen pelikokemus, verkkotekniikka toimii
-
Epäilyttävästi toimiva huijauksenesto, asevalikoima kopioitu Counter-Strikesta, tiimin täydentäminen kesken ottelun puuttuu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

ValorantScore

Valorant

ARVIO. Kirjoittaja Risto Karinkanta

Valorant on tähän asti mielenkiintoisin free-to-play-ammuskelupeli.



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.