Suomi
Gamereactor
arviot
The Walking Dead: Saints & Sinners

The Walking Dead: Saints & Sinners

Kuolleet kävelevät taas parempaan suuntaan

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Vaikka The Walking Dead -sarja on nuutunut turhaksi höpötykseksi jo useita kausia sitten, tarjoaa sen maailma rutkasti potentiaalia onnistuneillekin tuotoksille. Esimerkiksi Telltale Gamesin The Walking Dead -pelit ovat pelaajien suosiossa. Skydance Interactive kuitenkin tuo taisteluun käveleviä kuolleita vastaan kirjaimellisesti uuden ulottuvuuden VR-pelillään The Walking Dead: Saints & Sinners. Olenkin jo odottanut mahdollisuutta näyttää selviytymistaitoni zombeja vastaan.

New Orleans on koko muun maailman tavoin tuhoutunut zombien tulon myötä. Hengissä olevat ihmiset ovat ryhmittyneet jengeihin, ja elävien kuolleiden lisäksi sotivat nyt myös keskenään. Osuvasti "Turistiksi" kutsuttu vaeltaja osuu toiminnan keskelle ja aloittaa hengissä säilymisekseen selvittämään kaupungin ja siellä käynnissä olevien sotien mysteerejä.

The Walking Dead: Saints & Sinnersin tarina antaa hyvän pohjan etenemiselle. Jokaisella vastaantulijalla on oma tarinansa kerrottavana, ja monenlaista tekemistä riittää moraalisia asioita puntaroiden. Kanssakäymisistä palveluksia pyytävien hahmojen kanssa erityisen herkullisen tekee kuitenkin valinnanvapaus, joka on toteutettu mallikkaasti. Avunpyynnöistä voi kauniisti kieltäytyä tai vaikka lopettaa turinoinnit lyhyeen upottamalla veitsen syvälle pahaa aavistamattoman selviytyjän ohimoon, ja lohduttomasti varastaa tehtävästä palkkioksi luvatut tarvikkeet tämän nopeasti kylmenevistä käsistä. Mitäpä sitä suotta kaunistelemaan asioita rumassa maailmassa.

Tämä on mainos:
The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners

Ensimmäisen persoonan perspektiivistä pelattavassa Saints & Sinnersissä riittää toimintoja hengenpitimiksi kummankin Move-kapulan verran. Normaalin portaattoman kävelyn voi tarvittaessa vaihtaa hetkelliseen juoksuun hahmon energiatasojen näin salliessa. Kääntely toimii asteittain napeista ja erillinen sivuttaisliikkuminen kapulaa käännellen. Hahmon saa myös kyykkyyn, jolloin eteneminen on hitaampaa mutta samalla äänettömämpää. Kapuloiden toimiessa käsinä voi pelaaja tarttua pintoihin ja kammeta itsensä esimerkiksi aidan yli, tai kavuta ränniä pitkin toisen kerroksen ikkunasta sisään.

Monipuolisten ja hyvin VR:n mahdollisuuksia hyödyntävien liikkeiden lisäksi on pelissä oivat mahdollisuudet varustautua taisteluun kuolemaa vastaan. Lähitaisteluun tarkoitettujen teräaseiden ja kahden erillisen ampuma-aseen lisäksi hahmo kantaa mukanaan taskulamppua, muistivihkosta ja reppua. Jokaisen näistä tavaroista saa käsiin välittömästi pienellä ja oikein suunnatulla kädenliikkeellä. Pitkälle mietitty tavaranhallintajärjestelmä onkin yksi pelin avainominaisuuksia, sillä näin usean toiminnon hyödyntäminen on harvoin tehty yhtä vaivattomasti sulavuutta ja viihtyvyyttä pilaamatta.

The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners
Tämä on mainos:

Taistelemisen lisäksi The Walking Dead: Saint & Sinnersissä on tavaran keruu isossa osassa. Maailma on pullollaan erilaista roinaa, joita pelaaja voi hyödyntää tukikohdassaan. Roinasta saa kokemuksen kartuttua valmistettua hyötytavaraa uusille retkille aseista hoitotarvikkeisiin. Hahmon repun tila on rajallinen ja usein huomasin kiusaantuneeni siitä, kuinka paljon tavaraa joutuu taakse jättämään tilan puutteen vuoksi. Kuollessaan pelaaja joutuu aloittamaan kyseisen tason alusta ilman tarvikkeita. Siihen asti kerätyt tavarat ja muut tarvikkeet jäävät lojumaan edelliseen kuolinpaikkaan, ja pelaajalle annetaan mahdollisuus hakea tarvikkeensa takaisin. Kuitenkin jos kuolema ennättää korjata uudestaan ennen tavaroille pääsyä, on kaikki varusteet menetetty.

Kuolemaa peli todellakin tarjoaa. Zombeja riittää kylvämään pelkoa joka paikassa eikä vihaisista ihmisistäkään pulaa ole. Ampuma-aseiden käyttö on äänekästä, ja kutsuu lisää uteliaita kävelijöitä paikalle. Lähitaistelu on hiljaisempaa, mutta zombien ollessa iholla on jännityskin huipussaan. Tämä kaikki on loogista ja hyväksyttävää, mutta Saints & Sinnersiin on lisätty muutama häiritsevän tekotaiteellinen ominaisuus lisäämään turhaan vaikeustasoa. Jokainen taso on lähellä kellotornia, joka toimii aikarajana. Kun kellotorni alkaa soimaan, kadut täyttyvät kuolleista ja kaikki kesken olevat sivutehtävät perutaan. Liian tiukka aikaraja pakottaa rynnistämään läpi tasojen, jolloin tietysti ääntäkin lähtee enemmän ja riskit kasvavat. Myös paikkojen koluamiseen arvotavaran perässä ei jää tarvittavaa aikaa, mikä kieltämättä häiritsee. Selviytymisen kannalta rauhallinen ja hiljainen eteneminen olisi kaikki kaikessa ja varmasti tarjoaisi oman jännityksensä peliin. Toinen ongelmaksi muodostuva tekijä on aseiden luonnottoman heikko kunto. Teräaseet hajoavat jo muutamien kallojen lävistysten jälkeen ja ampuma-aseetkaan eivät kestä yleensä kymmentä laukausta enempää. Yleensä aseet päsähtävät palasiksi juuri kriittisimmällä hetkellä, ja peli on silloin pitkälti menetetty.

The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners

The Walking Dead: Saints & Sinners on graafisesti erittäin vakuuttava VR-peliksi. Tasot ovat yksityiskohtaisia niin ulkoa kuin talojen sisältä. Tekstuurit ovat tarkkoja, ja kaiken maailman roinaa sekä efektejä, kuten savuja, riittää luomaan aavemaista tunnelmaa. Zombit ovat juuri sopivan karmivia ja animointi uskottavaa. Tosin vastaantulevia zombeja ei ole kovin montaa erilaista.

Käsiteltävät aseet on tehty toimimaan oikein, joten ne ladataan kuten oikeassa maailmassa, mikä kieltämättä luo tunnelmaa ja paniikkia lähestyvien zombien läheisyydessä. Aseella ampuminen tuntuu jotenkin epätarkalta, ja huomasin useasti ampuvani pään ohi lähietäisyydeltäkin, minkä toki voi laittaa tilanteen aiheuttaman hermostuksen piikkiin. Kuitenkin suurin arvostus tulee fysiikan hyödyntämisestä lähitaistelussa. Zombista kun voi tönimisen lisäksi ottaa toisella kädellä kiinni, ja upottaa teräaseen syvälle kalloon lopettaakseen turhat rimpuilut. Parasta kuitenkin on, kun zombin läsähtäessä veltoksi kuolettavasta iskusta, ase on edelleen kiinni päässä ja sen irti saamiseksi joutuu tekemään karuja vetoliikkeitä elottoman ruumiin nykiessä heilutuksen mukana. Varsin autenttisen oloiseksi saatu toiminta luo oivallista lisäsyvyyttä lähitaisteluun ja paniikkia, kun teräase pitäisi saada irti ennen seuraavan hyökkääjän päälle käymistä. Peli rullaa moitteetta Playstation 4 Pro:lla, tosin välillä kentän alkaessa suttuisia pintoja joutuu tuijottelemaan lopullisten tekstuurien vielä latautuessa hetken.

The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners

Äänimaailma on myös todella huoliteltua. Zombien örinät ovat juuri sopivan autenttisia nostamaan karvat pystyyn ja varoittamaan muuten hiljaisesta tulostaan. Aseissa on hyvin potkua, ja teräaseiden uppoaminen mätään lihaan litisee ja lätisee ällöttävästi. Ääninäyttely on myös tunnelmaan osuvaa ja ammattitaitoista saamaan hahmoille persoonallisuutta. Musiikkia ei juurikaan ole, mikä toisaalta antaa onnistuneen äänimaailman kantaa luonnollista synkkää tunnelmaa harteillaan.

The Walking Dead: Saints & Sinners on todellakin piristävä kokemus ja todellinen taidonnäyte isojen VR-seikkailujen parissa. Oivasti VR:n ominaisuuksia hyödyntävä peli onnistuu yllättämään nokkelilla ja persoonallisilla toiminnoillaan, sekä luomaan todella vahvaa tunnelmaa. Harmillisesti mukaan on mahtunut peliä turhaan vaikeuttavia epäloogisuuksia ja rajoitteita, joita ilman se ansaitsisi vielä paremmat pisteet. Tästäkin huolimatta kyseessä on todella laadukas VR-peli, ja kaikessa pelottavuudessa upea kokemus.

The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Monipuoliset ominaisuudet viihtyvyydestä tinkimättä, yksityiskohtainen grafiikka, aidot fysiikat, valinnanvapaus
-
Liian helposti hajoavat aseet, väkinäinen aikarajoitus, epätarkka ampuminen, toistoa zombeissa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä