Suomi
Gamereactor
arviot
Still There

Still There

Mökkihöperyyttä avaruudessa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Avaruudessa kukaan ei kuule huutoasi, vaikka tässä tapauksessa tekoälyn kanssa riitelyä voi pitää rajatapauksena. Karl Hamba on eristetyn avaruusmajakka Benton operaattori, jonka päivät koostuvat varsin tasaisesti etenevistä rutiineista. Karlin arki katkeaa hätäsignaaliin radiokanavalla, eikä pelastusoperaatio ole helposti toteutettavissa. Matkan varrella opitaan paljon Karlin, hänen työnantajansa ja pelastettavien taustoista.

Teemallisesti mukana on mielenkiintoinen sekoitus vakavaa psykologista draamaa, sci-fimysteeriä ja huumoria. Karlilla ei ole oikein kaikki reitittimet kalibroituina, sillä hän on menettänyt jonkin aikaa sitten perheensä. Eristäytyminen pienelle asemalle ei varsinaisesti auta asiaa. Pulassa olevien haaksirikkoisten auttaminen tuo rutiineihin uutta säpinää. Pelastusoperaatio on jännittävää touhua, jota kuitenkin kevennetään hupsun tekoälyn avulla. Tekoälyn mielestä rutiineista kiinni pitäminen on näet paljon tärkeämpää kuin esimerkiksi avun hälyttäminen.

Graafisesti toteutus on tehty indiepelien tapaan retrografiikoilla, jotka ovat kuitenkin sopivan tarkkoja ajaakseen asian. Liikkuminen tapahtuu pyörimällä ympäri aseman keskipisteen suhteen, sillä tila on todella pieni - kaikki tarpeellinen vessasta pelikonsoliin löytyvät käden ulottuvilta. Kyseessä on siis todellinen itsemurhayksiö. Tallentaminen ei ole vapaata, vaan se tapahtuu määrävälein sopivan mittaisten kappaleiden väleissä. Still There on tarjolla PC:lle ja Switchille.

Still There on puhdas pulmapeli, jonka kaikki vaiheet tapahtuvat samassa tilassa. Iso osa työstä, tai siis pelistä, tapahtuu majakan kontrolliyksikön äärellä ja konelaudassa on nappuloita enemmän kuin keskimääräisen festarilavan mikserin pöydältä. Kun sormi menee suuhun, on apu lähellä, sillä pelin tärkein esine on aseman käyttökäsikirja - siispä ei muuta kuin RTFM. Käsikirjan voi ladata ja tulostaa itselleen paperille, ja jälkikäteen ajatellen tämä olisi ollut jopa järkevää, sillä opusta tulee selailtua jatkuvasti. Tapahtumien myötä lähes jokaista painiketta, vipua ja ilotikkua tulee käytettyä.

Still ThereStill There
Tämä on mainos:

Tehtävien vaikeusaste vaihtelee ja väitän, että pelaajan kokema vaikeus korreloi vahvasti sen kanssa, onko pelaajalla insinöörikoulutusta tai harrastuneisuutta laitteiden kokoamiseen. Jo se, että tietää jumpperin tarkoittavan piirilevyn liitäntänastaa villapaidan sijasta auttaa melko pitkälle. Todennäköisesti kyky nauttia pelistä vaatii edes pientä perversiota elektroniikkaan ja tietoliikennetekniikkaan.

Vaikka ongelmat ovat pseudoteknisiä, ei kaikeksi onneksi teknistä taustaa oleteta, vaan kaikki ongelmat ovat ratkaistavissa universaalilla loogisella päättelyllä. Helpotuksiakin on tarjolla, sillä tekoäly osaa antaa yleistä osviittaa siitä, millaisilla vaiheilla ongelmia kannattaa ratkaista. Tarvittaessa vaikeammat tehtävät ovat myös ratkaistavissa helpotetussa pelitilassa, mitä ei kannata loppupään ongelmien kanssa pitää itsensä huijaamisena. Mukana on valitettavasti myös jonkin verran pikselinmetsästystä, kuten tavaroiden taakse piilotettujen esineiden etsimistä.

Joidenkin tuntien mittainen peli tasapainoilee melko onnistuneesti vakavien ja kevyempien teemojen välillä. Joskus käsitellään lapsen menettämistä, toisaalta taas avaruuserakon (aikuis)viihdekokoelmaa. Tasapaino kallistuu enemmän vakavien aiheiden puolelle, mikä on ratkaisuna toimiva. Loppua kohti juoni lähtee ottamaan kierrettä ja loppupuolen paljastukset onnistuvat jopa yllättämään.

Still There on mainio seikkailupeli, joka onnistuu luomaan psykologista jännitettä ja yhdistämään ne teknisiin pulmiin. Pulmista useimmat ovat ratkaistavissa aseman käyttöohjeiden avulla, mutta ennen pitkää ongelmat alkavat maistua hieman puulta. Kun asemalla on käytössä tekoäly, voisi ajatella hänenkin voivan hoitaa vaikkapa avaruusmajakan signaalimodulaation kalibroinnin. Pulmapelien ystäville Still There tarjoaa iloa useammaksi illaksi ja kokonaisuutena kyseessä on peli, josta ehdottomasti haluaisi pitää. Kuitenkin jossain vaiheessa selatessa toista tuntia manuaalia alkaa Still There tuntua työltä. Tämä ei ole miellyttävä tunne, sillä se häiritsee upean narratiivisen kerronnan rytmitystä. Wanhan koulukunnan graafisten seikkailupelien ystäville teos tarjoaa onneksi herkullisen paketin.

Tämä on mainos:
Still There
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Jännittävä tarina, mielenkiintoisia pulmia
-
Kiinnostus sähkö- ja tietoliikenneinsinöörin tehtäviin suotavaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä