Suomi
Gamereactor
arviot
Groundhog Day: Like Father Like Son

Groundhog Day: Like Father Like Son

Liian rajoitettu virtuaalipäiväni murmelina

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Muistaakseni Bill Murrayn vuoden 1993 tähdittämä komedia Groundhog Day eli Päiväni murmelina on ihan hauska leffa. Ei kuitenkaan ensimmäisenä olisi tullut mieleen, että yli 25 vuotta elokuvan teon jälkeen sen pohjalta kyhätään VR-peli. Toisaalta ideahan on mitä herkullisin.

Pahoista isä-poika-ongelmista kärsivä Phil Connors Jr. palaa kotikaupunkiinsa. Kyseessä on hänen isänsä muistotilaisuus, mikä ei katkeraa poikaa voisi vähempää kiinnostaa. Lapsuudenkodissaan vastahakoisesti asuvalle Phillille päivä on ehkä kauhein ikinä. Kaikkia epätodennäköisyyksiä vastaan tilanne kuitenkin muuttuu entistä pahemmaksi Philin huomatessa, että hän elää isänsä tavoin painajaismaisen päivän aina vain uudestaan, kunnes oppii arvostamaan perhettään ja ystäviään.

Groundhog Day: Like Father Like Sonin kiehtova idea lähtee liikkeelle todella nihkeästi. Epäselvä tarinan pohjustus on tehty pelkillä sosiaalisen median päivityksillä ja siinäkin tekstiä tulee nopeammin kuin sitä ennättää lukea. Peli ei itseään juuri selittele ja ensimmäisen päivän pelaaminen menee vain ympärilleen ihmetellessä. Kerronta on kuin parikymppisen ensikertalaisen kynäilemä muka nokkela tarina, jonka keskiössä piirretyt penikset ja ylenpalttinen humalaoksentelu ovat sitä hauskinta huumoria. Alapäävitsit ja kiroilu kalskahtavat kokonaisuudessa jotenkin väkinäiselle yritykselle olla hauska.

Toisen päivän aikana kuitenkin pelin idea alkaa hahmottua ja tarina pääsee raiteilleen. Tilanteisiin pääsee vaikuttamaan, ja muutokset ovat nähtävissä saman tien. Tästä hallinnan tunteesta jää hyvät fiilikset. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin päähahmo, joka on käytöksensä puolesta suoraan sanoen täysi mulkku. Vaikka hän pelissä tajuaakin nopeasti mitä pitäisi tehdä päästäkseen helvetillisesti syklistä, itse peli panttaa oikeita ratkaisuja poispääsyyn. Käy nopeasti selväksi, että Groundhog Dayssä edetään pelin ehdoilla eikä pelaajan tai edes hahmon oivallusten avuilla. Pakon edessä jatkuvana röyhkeänä henkilönä olemiseen ei pysty samaistumaan, joten touhu alkaa tympäistä varsin nopeasti.

Tämä on mainos:
Groundhog Day: Like Father Like SonGroundhog Day: Like Father Like SonGroundhog Day: Like Father Like Son

Silmistä kuvatussa Groundhog Dayssä pelaajan toiminnat ovat vähäiset. Enimmäkseen peliä kuljettaa eteenpäin monivalintavastailu hahmojen keskusteluissa. Tämän toiminnan kylkeen on läntätty pientä näpräilyä Move-kapuloilla suoritettavaksi, kuten aamiaisen valmistamista tai paitatykillä ampumista, joiden merkitys etenemisen kannalta on varsin marginaalista. Näillä toiminnoilla ehkä yritetään myydä pelaajalle VR:n mukanaoloa. Koska peli kuitenkin rajoittaa hahmon teleporttiliikkumisen ainoastaan muutamaan eri alueeseen per kohtaus, tuntuu VR ainoastaan päälle liimatulta lisältä eikä niinkään kokemusta vahvistavalta tehokeinolta.

Vaikka pelin grafiikka on kivan selkeää ja värikästä, kokonaisuus ei oikein säväytä. Yleinen design on hieman kulmikasta ja viimeistelemättömän oloista. Lupsakat ja uneliaat hahmot ovatkin kaikessa kökköisyydessään jotenkin kovin tutun oloisia. Fiksatuista paikoista huolimatta efektejä ei juuri käytetä muutamia perus efektikirjastotyylittelyjä lukuun ottamatta. Silti pelissä on jatkuvasti lataustaukoja, joista osa venähtää häiritsevän pitkiksi. Sentään peli pyörii moitteetta tavallisella Playstation 4:llä.

Groundhog Day: Like Father Like Son tukahduttaa herkullisen ideansa liian rajoitettuun toimintaan ja liiallisella alapäähuumorilla höystettyyn tarinaansa. Hahmon tilanteiden korjailu paremmaksi on kiintoisaa puuhaa, mutta tarina pakottaa kulkemaan tiettyä rajoitettua reittiä tietyssä järjestyksessä. Tämä vie pohjaa hallinnan tunteesta, minkä pitäisi olla juuri tällaisen pelin sydän. Jotain kokemisen arvoista tässä omaperäisessä peli-ideassa kuitenkin on, Itse taidan katsoa mieluummin Bill Murrayn leffan vain uudestaan.

Tämä on mainos:
HQ
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Idea, hetkittäinen hallinnan tunne
-
Liiallista ja väkinäistä alapäähuumoria, latausajat, rajoitettu toiminta, hiukan turha VR
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä