Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
arviot
Rad

Rad

Nyt piestään pahiksia 1980-luvun hengessä Double Finen maailmanlopun jälkeisessä roguelikessa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Double Finella on tapana tehdä sanalla sanoen kummallisia pelejä, joista tunnetuin on varmaankin Psychonauts. Osa tutusta Double Finen tunnelmasta on läsnä Radissa. Toisaalta samalla Rad tuntuu harmillisen keskinkertaiselta.

Rad on niin sanottu roguelike-peli, joka sijoittuu 1980-luvulle. Maailmanloppu on tullut montakin kertaa. On siis jäänyt asennetta uhkuvien teinien tehtäväksi pieksää hirviöitä pesäpallomailoilla ja vastaavilla välineillä. Roguelike-lajityypin faneille meno on varsin tuttua. Muiden kannattaakin sitten varautua varsin korkeaan aloituskynnykseen.

Hahmon valinnan jälkeen astutaan läpi portaalista, ja ryhdytään pieksämään pahiksia. Radin pelattavuus on erittäin yksinkertaista, ja keskittyy lähes yksinomaan lyömäaseilla käytäviin kärhämiin. Pelattavuus muistuttaa minua kovasti Dark Soulsista. Ensin vähennetään pelaajan ja vastustajan välinen etäisyys nollaan, heilautetaan asetta, kierähdetään pois vastahyökkäyksien tieltä ja toistetaan samaa, kunnes pahis lakkaa liikkumasta. Pelaajan ulottuvuus on varsin lyhyt ainakin alkuvaiheissa, joten oikeanlaisen rytmin löytäminen on keskeistä. Itselläni rytmin löytämisessä kesti melkoinen tovi, eikä oppimisprosessi ollut aina hauskaa ja miellyttävää.

Ymmärrän toki sen, että roguelike-pelit on suunniteltu haastaviksi. Kyseessä on pelien lajityyppi, jossa on tarkoituskin päästä helposti alkuun, mutta sitten oppia tehdessä yrityksen ja erehdyksen kautta. Koin silti Radin ajoittain vaikeaksi, ja nimenomaan epäreilulla tavalla vaikeaksi. Haastetta ei ilmeisesti ole tasapainotettu, eikä peli missään vaiheessa rohkaise ottamaan riskejä terveyttä parantavien esineiden vähäisyyden vuoksi. Tästä kärsii pelin tempo, ja samalla pelaaja oppii kyttäämään halpoja keinoja jallittaa pahiksia rehellisen pelaamisen sijasta. Moinen pätee ennen kaikkea pomotaistoihin, jotka käydään pienillä areenoilla. Lisäksi kimppuun käy monta pahista samaan aikaan. Kikkana on juosta lähelle, iskeä kerran, kierähtää sivuun vastaiskun alta, juosta karkuun ja toistaa samaa kaavaa loppuun saakka. Moinen pelityyli muuttuu tylsäksi hyvin nopeasti.

RadRad

Taisteluissa on onneksi muutakin kuin lähietäisyyden hutkintaa. Pahisten kaatuessa kartutetaan erillistä mittaria, jonka täyttyessä saa yhden monista mutaatioista. Näin siis avataan käyttöön uusia kykyjä. Konsti saattaa olla uusi hyökkäys, puolustautuminen tiettyä vihollista vastaan tai sitten jonkinlainen omia tilastoja muuttava niin sanottu passiivinen kyky. Mutaatiomekaniikka on Radin parasta antia, sillä ne muuttavat paitsi pelityyliä, myös pelaajan ulkonäköä. Yksi mutaatio lisää pelihahmolle dinosauruksen hännän, jolloin pystyy munimaan... munia. Mutaatiot eivät kuitenkaan muuta pelin tempoa sujuvammaksi. Ja rogueliken malliin mutaatiot ovat satunnaisia, joten ajoittain saa käyttöönsä sellaisia, joita ei tarvitse. Mutaatiot voivat myös kehittyä riippuen siitä, millaisen on saanut. Näin jo valmiiksi hulvaton kyky saattaa muuttua vieläkin kummallisemmaksi.

Rad onnistuu yleisessä suunnittelussaan. 1980-luvun tunnelma on toteutettu kaikin tavoin mahtavalla tavalla syntetisaattorimusiikkeineen, neonväreineen ja maailmanlopun tunnelmineen. Haluaisin pitää Radista enemmän. Ajoittain pelaaminen on erittäin viihdyttävää, ja taas seuraavassa hetkessä erittäin turhauttavaa. Rad on selvästi suunnattu lajityyppinsä faneille, mutta muiden kannattaa harkita vielä kerran ennen ostopäätöksen tekemistä.

RadRadRad

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Hurmaava suunnittelu, retroileva soundtrack, hauskat mutaatiot
-
Epätasapainossa oleva vaikeustaso, epäreilut viholliset, hidas taistelun tempo
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään Rad

GR Livessä tänään Rad

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

GR Livessä on tänään kahden tunnin ajan pelityksessä lyhyesti ja ytimekkäästi nimetty Rad. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä. Voit seurata...



Ladataan seuraavaa sisältöä