Suomi
Gamereactor
arviot
The Hong Kong Massacre

The Hong Kong Massacre

Tappajan tie parempaan huomiseen on liian kovaksi keitetty

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

John Woo innoitti väkivaltaelokuvillaan populaarikulttuuria toistakymmentä vuotta sitten. Pelialalla miehen vaikutus näkyi parhaiten kotimaisessa Max Paynessa (Remedy, 2001) sekä Strangleholdissa (Midway Games, 2007), jonka tekemisessä Woo oli itse mukana. Innostus kuitenkin tyyliteltyyn räiskintään hiipui ja muuttui vuosien saatossa, eikä vastaavanlaiseen tulitteluun olla enää palattu kuin vasta nyt. Vreski on työstänyt näyttävän räiskinnän, The Hong Kong Massacre, jonka trailerissa on jopa suora lainaus John Woon Hard boiled -elokuvasta (1992), joten pakkohan tämä on kokea!

Vaikka pelistä löytyy näyttävästi tyyliteltyjä välianimaatioita, itse tarinalla ei ole alkusysäystä enempää kerrottavaa. Entinen etsivä on päättänyt kostaa parinsa kuoleman Hong Kongin alamaailmalle, ja toteuttaa kostoaan hyvin lopullisin keinoin aseita käyttäen. Pelaajaa viedään Hong Kong -toimintaelokuvien tyypillisistä alueista toisiin, joissa tarkoitus on vain puhdistaa alue pahiksista.

The Hong Kong Massacre on niin sanottu top-down shooter. Esimerkiksi Hotline Miamin (Dennaton Games, 2012) ja Nex Machinan (Housemarque, 2017) tavoin The Hong Kong Massacressa peliperspektiivi on ylhäältä alaspäin. Hahmoa ohjataan vasemmasta tatista, oikean tatin toimiessa tähtäyksenä. Hahmo jakaa lyijypitoista oikeuttaan liipaisimesta ja sen lisäksi vihollisten tulitukselta voi suojautua tilanteesta ja paikasta riippuen joko hyppäämällä tai liukumalla. Aseita voi myös latailla tai vaihdella vihollisten käyttämiin, ja tarvittaessa myös koko pelin saa hidastettua hidastustoiminnalla.

Hahmo tottelee napakasti ohjausta, mutta ampuminen vaatii totuttelua. Tähtäys on vielä kohtuullisen nopeaa mutta kun ampuminen ja suojaus on laitettu vierekkäisiin nappeihin, niiden välillä tasapainoilu vaikeuttaa alkuun sopeutumista. Muutenkin suojauksen tai hidastuksen aktivoiminen tapahtuu viiveellä, jonka takia peli vaikeutuu entisestään tarvittavan ennakoinnin takia. Ilman täyttyessä joka puolelta tulevista kuulista hidastuksen luulisi auttavan tilanteeseen, mutta koska hahmon toimintakin hidastuu, en oikein näe hyötyä katsoa omaa kuolemaani hidastettuna. Ja kuolemaan pelissä pääsee usein. Hahmo kuolee heti ensimmäisestä osumasta, jonka jälkeen taso pitää aloittaa alusta. Vihollisilla tuntuu olevan jotain yliluonnollisia aisteja ampuessaan suoraan päin heti, kun edes kuulevat minusta. Vaikeustasosta kertoo jotain se, että tavoiteajat tason läpipääsyyn liikkuvat puolesta minuutista minuuttiin, ja minulla meni pelkästään ensimmäisen viiden tason puhdistamiseen yhteensä noin puolitoista tuntia uusintayritysten kanssa.

Tämä on mainos:
The Hong Kong MassacreThe Hong Kong MassacreThe Hong Kong Massacre

Pelissä edetessä suoritetuista tehtävistä ja mahdollisista lisähaasteita palkitaan pistein, joita voi käyttää uusien aseiden osteluun tai entisten paranteluun. Erilaisia aseita ei ole tarjolla kuin aivan muutama tyypillinen valinta, mutta sentään jokaiseen on lisätty omat lisäsäädöt panosten määrästä tulinopeuteen ja niin edelleen. Tämä hiukan auttaa vaikeustasoa vastaan opitun pelimekanismin myötä, mutta silti The Hong Kong Massacrea pitää pelata todella varovasti, mikä syö pahasti pelin potentiaalista hauskuutta.

Jottei vaikeustasoon heti turhautuisi, pelin parissa viihtymiseen auttaa sen näyttävä grafiikka ja tyylikäs meno. Lukitusta yläkuvakulmasta huolimatta The Hong Kong Massacren grafiikka on 3D:tä, jonka avulla ympäristön saa hienosti reagoimaan tapahtumiin. Aseet sylkevät piipuistaan metrin mittaista suuliekkiä, ammutut tavarat rei'ittyvät säpäleiksi nostattaen ilmaan kaiken maailman roinaa ja osumat viskovat elottomat ruumiit pitkin lattioita veriroiskeiden saattelemana. Useamman henkilön samanaikainen tulitaistelu muistuttaa lähinnä uuden vuoden ison rahan ilotulitusta. Peli hyödyntää myös dynaamisia varjoja ja osaa huomioida valojen sävytystä eri pinnoilta, joten väkivaltaista silmäkarkkia riittää. Yleisesti tunnelmaa on kohennettu hieman hämyisellä valaistuksella ja sateisella ilmeellä, mikä on juuri oikeanlainen, mitä hongkongilaisiin toimintaelokuviin tulee.

Itse ääniefekteissä ei ole mitään mullistavaa suuntaan tai toiseen, mutta musiikkinsa puolesta The Hong Kong Massacre onnistuu nousemaan hienon grafiikan tasolle tunnelmaa luomaan. Elektropohjaiset musaraidat yhdistelevät ammattimaisesti oikeita soittimia luoden tummasävyisen, mutta menevän musiikillisen kokemuksen, mikä istuu pelin teemaan ja menoon todella hienosti.

Tämä on mainos:

Yhdeltä vuoden viileimmistä peleistä vaikuttanut The Hong Kong Massacre ampuu itseään harmillisesti jalkaan. Vaikka kuinka haluaisin pelistä tykätä, pelityylillinen valinta tappaa hahmo yhdestä osumasta rampauttaa sulavan räiskinnän ja tekee pelistä turhauttavan vaikean jatkuvine pysähdyksineen. John Woon elokuvissakin päähahmot muistuttavat lopussa enemmän katiskaa kuin poliisietsivää luodinreikineen, ja silti vielä riittää voimia niputtaa pääpahis ja pistää tupakaksi ruumiskasan päällä. Ei kuitenkaan käy kieltäminen, että peli näyttää todella tyylikkäältä ja hattua pitää nostaa John Woo -elokuvien kunnioittamiselle näinkin laadukkaasti.

HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
John Woo -meininki, monipuolinen grafiikka, hyvät musat
-
Liian vaikea, pelilliset ratkaisut, yliluonnollisen tehokkaat viholliset
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä