Suomi
Gamereactor
arviot
Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

Mikä on siistimpää kuin dinosaurukset? Tietenkin robottidinot!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Killzone-sarjan kehittäjä Guerrilla Games räjäytti vuoden 2017 käyntiin rytinällä. Helmikuussa ilmestynyt Horizon: Zero Dawn on kerännyt suitsutusta sekä kriitikoilta että pelaajilta. Syksyllä pelin jo ennestään massiivinen maailma laajeni Frozen Wilds -lisurin myötä, jonka luvattiin sisältävän runsaasti uutta sisältöä. Pelin julkaisu meni minulta aikoinaan tyystin ohi, mutta sain mahdollisuuden kokea Aloyn seikkailun näin joulun kynnyksellä julkaistavan Horizon: Zero Dawn - Complete Editionin avulla.

Tulevaisuudessa ihmiskuntaa on kohdannut jokin laaja tuho, jonka myötä yhteiskunnat ovat taantuneet valtavista maista takaisin piskuisiin heimoyhteisöihin. Edesmenneen sivilisaation jäljet ovat kuitenkin edelleen läsnä, sillä kasvillisuuden alta voi nähdä jäänteitä valtavista kerrostaloista ja muista teknologisista edistysaskeleista. Maailmassa on kuitenkin täysin uusi uhka, sillä joka puolella tallustelee ja jopa lentelee erilaisia mekaanisia dinosauruksia. Mistä nämä dinosaurukset ovat tulleet? Mitä oikein on tapahtunut? Minkä salaisuuden Aloyn tausta oikein kätkee? Guerrillan luoma dystopia herättää kysymyksiä, joiden ansiosta maailman salaisuuksien tutkiminen imaisee sisäänsä helposti kymmeniksi tunneiksi.

Dinosaurusten valtaaman maailman kolkkien koluaminen ei ole helppoa, sillä taantuman myötä ihmiskunta luottaa pääasiassa erilaisiin jousipyssyihin ja keihäisiin. Sentään ansalankoja ja pommeja on opittu jälleen valmistamaan, mikä hieman tasoittaa tilannetta. Päähenkilö Aloy tuntuu aluksi hyvin heikolta dinosauruksiin verrattuna. Jouskarilla metallisten vihulaisten kurmottaminen tuntuu ylivoimaiselta, kunnes hoksaa keskittyä suoran lähestymisen sijaan oveliin kikkoihin, kuten vaikka otusten jallittamiseen erilaisiin ansalankoihin tai ansoihin. Monella vastustajalla on erikoisia kykyjä tai hyökkäystapoja: esimerkiksi yksi vihollinen luo itselleen suojaavan voimakentän. Mutta pamauttamalla tietyn ruumiinosan rikki, ei vihulainen enää pystykään suojaamaan itseään ja taistelusta tulee heti tasaväkisempi. Taistelut pakottavat käyttämään harkintaa suoran rynnimisen lisäksi, mikä pitää toiminnan mielenkiintoisena.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Tämä on mainos:

Hiekkalaatikkopelien perinteitä noudattaen Horizonin maailma on valtava ja täynnä tekemistä. Päätehtävien lisäksi tarjolla on erilaisia sivuhommia, joiden suunnitteluun on selvästi panostettu aikaa ja vaivaa. Näiden lisäksi voi yrittää läpäistä erilaisia metsästykseen liittyviä haasteita, siivota maailmaa pahoista ryöväreistä ja niin edelleen. Tekemistä riittää ja jokaisessa kylässä tuntuu olevan joku avun tarpeessa.

Pelkkään pääjuoneen saa helposti hukutettua kymmeniä tunteja, mutta Complete Editionissa tulee mukana myös The Forzen Wilds -lisuri, joka tarjoaa lisää seikkailua reiluksi kymmeneksi tunniksi. Aloy pääsee kokeilemaan taitojaan lumisissa maisemissa täysin uusia ja kuolettavia dinosauruksia vastaan. Vanhoistakin vastustajista on tarjolla kuolettavammat version, eikä pohjoiseen kannata suunnata kovin heppoisella hahmolla. Suosituksen mukaan taso 30 on riittävä, mutta itse hankkisin Aloyelle muutaman tason enemmän. Uuden alueen ja täysin uusien seikkailujen lisäksi sen myötä peliin ilmestyi uusia kykyjä ja täysin uudenlaista bluegleam-valuuttaa. Frozen Wilds -lisäosa on muistutus siitä, millaisia lisureiden pitäisi olla.

Tekniseltä toteutukseltaan peli saa minulta puhtaat paperit. Postapokalyptinen maailma ja etenkin sen robottiasukkaat näyttävät uskomattoman hyviltä. Äänimaailma on myös rikas ja kunnon äänentoistolla siitä saa todella paljon irti. Harvassa pelissä olen säikähtänyt ajoittain yhtä paljon kuin tässä. Takaa kuuluvat mekaaniset äänet ja raskaat askeleet saivat minut joka kerta etsimään nopeasti piilopaikkaa.

Aloyn seikkailuissa on kuitenkin yksi piirre, joka jaksaa ärsyttää minua. Hän ei nimittäin osaa kiipeillä kovinkaan ketterästi. Vuorilla kiipeilemisessä täytyy olla silmä tarkkana, sillä Aloy osaa tarttua kiinni vain tiettyihin reunoihin. Lisäksi aavistuksenkaan liiat isot kivet ovat ylitsepääsemättömiä esteitä, mikä tuntuu hassulta. Olen ehtinyt vuosien varrella tottua hyvin vapaisiin hiekkalaatikkoihin, joten nämä rajoitukset tuntuivat inhoilta. Etenkin kun joskus yöllä kiipeillessä minun oli hankala nähdä missä tarttumispinnat ja -reunat oikein olivat.

Tämä on mainos:

Kiipeilemiseen liittyvistä napinoista huolimatta, on Horizon: Zero Dawn selvästi eräs tämän vuoden parhaista pelijulkaisuista. Sen hieno maailma robottidinoineen ja hyvä tekninen toteutus nostivat sen vahvaksi ehdokkaaksi yhdeksi PS4:n parhaista peleistä.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Mielenkiintoinen maailma, taistelut vaativat pääkopan rassaamista, hyvä tekninen toteutus, ajantajun unohtaa pelatessa
-
Kiipeleminen on hieman turhan rajoitettua, ajantaju unohtamisen myötä arkiset askareet kasaantuvat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Henrik Savonen

Alkuvuonna ihastuttanut Horizon: Zero Dawn oli kaikessa mahtavuudessaan jotain, mitä ei osattu Killzone-peleistään tutulta Guerrilla Gamesilta odottaa.

Positiivisen vastaanoton ansiosta pelistä onkin päätetty tuoda ennen vuoden loppua myyntiin Aloyn seikkailut yhdessä paketissa sisältävä Horizon: Zero Dawn - Complete Edition, joka kattaa emopelin lisäksi marraskuussa julkaistun The Frozen Wilds -laajennuksen. Kuten alkuperäisen julkaisun aikoihin, onnistuu peli yhä säväyttämään kauniilla postapokalyptisellä maailmallaan. Ja vaikka toiminnantäytteisen Killzonen perusteella luulisi, ei Guerrilla Gamesin äärimmilleen hiottu uutukainen kalpene myöskään käsikirjoituksen saralla.

Pelin maailma sijoittuu vuosisatojen päähän omasta sivilisaatiostamme, jonka hävittäneet robottihirviöt ja niitä hallinnoivat tekoälyt ovat polkaisseet ihmiskunnan takaisin vanhanaikaisten myyttien ja uskomusten ajalle. Alussa pelaaja tutustutetaan peruskontrollien opettelun lomassa nuoren Aloy-tytön lähiympäristöön ja sitä asuttavaan Nora-heimoon. Hitaasti etenevästä ja rutkasti kysymyksiä herättävästä asetelmasta päästään kuitenkin ensimmäisten tehtävien kuljettamana nopeasti uusille laitumille, jotka kätkevät toinen toistaan vaarallisempia robottihirviöitä ja muita vihollisia. Pelin maailma tarjoaakin koluttavaksi monenlaista maastoa. Alueet vaihtelevat jäänkylmistä vuoristoista ja auringon kuivattamasta autiomaasta aina rehevään metsäviidakkoon asti.

Juonta eteenpäin kuljettavien päätehtävien ohella mukaan sisältyy myös lukuisia toisistaan virkistävästi poikkeavia sivuhaasteita. Näistä monet sisältävät myös oman tarinansa, joka voi päätyä avartamaan entisestään esimerkiksi avustettavan kohteen taustoja tai tämän heimon historiaa. Perusteellisempaa informaatiota eri alueiden salaisuuksista janoavat pääsevät halutessaan myös keräilemään entisajan sivilisaatiolta peräisin olevia äänitteitä ja muita esineitä, kuten muistiinpanoja, joista jokaisella on kerrottavanaan oma huolella kirjoitettu sanomansa. Kuten osa saattoikin vielä pelin markkinointikoneiston puksuttaessa toisin epäillä, ei Horizon: Zero Dawnin robottiolentojen asuttamaa maailmaa ja sen mystistä nykytilaa ole missään nimessä tyydytty jättämään vailla perusteellisesti laadittua - jopa mielenkiintoiseksi osoittautuvaa - taustatarinaa.

Pääpelin jo itsessään runsaan sisällön lisäksi Complete Edition kattaa The Frozen Wilds -lisäseikkailun, joka tuo koluttavaksi uusia tehtäviä usean lisätunnin edestä. Banuk-heimon jäänkylmäävissä vuoristoissa sijaitsevalle alueelle sijoittuva tarinalaajennus tutustuttaa pelaajan syvällisemmin emopelissä vähälle jätetyn kansan asuinympäristöön ja riivaaviin ongelmiin, joita Aloyn on lähdettävä selvittelemään. The Witcher 3:n laajennusten tavoin myös The Frozen Wildsin lääni on suositeltu kartoitettavaksi vasta itse emopeliä pidemmän aikaa raataneille, josta pitävät huolen keskimäärin tason 30 hirviöt. Uuden puuhastelun ohessa lisäseikkailu tuo mukanaan niin täysin uusia vihollisia, avattavia kykyjä kuin myös vain Banukin kauppiailta ostettavia asuja ja aseita. Myös Aloyn oma tasokatto nousee sekin The Frozen Wildsin hankkineilla kymmenen pykälää ylöspäin.

Pelimekaniikoiltaan laajennus ei tuo mitään sellaista uutta ja mullistavaa, mitä emopelin aikana ei oltaisi totuttu jo näkemään. Erityisesti päätarinasta nauttineet ja lisävastauksia kaipaavat viihtyvät kuitenkin takuulla lumen peittämissä vuoristoissa kuin kotonaan.

Monet Horizon: Zero Dawnin hyödyntämistä peruspalikoista ovat ilmiselvästi tuttuja muista lajityypin tekeleistä. Guerrilla Games ei siis ole yrittänyt lähteä määrittelemään toimintaroolipelien suuntaa uusiksi. Eikä sen sitä tarvitsekaan. Sen sijaan peli tyytyy noudattelemaan muista huippuluokan toimintaroolipeleistä varmaksi koettuja elementtejä ilman sen uhkarohkeampia kokeiluja jättäen varsinaisen näytönpaikan erinomaisesti kirjoitetulle tarinalle ja sen hahmoille.

10 / 10

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä