Suomi
Gamereactor
arviot
Danganronpa V3: Killing Harmony

Danganronpa V3: Killing Harmony

Veristä sopusoinnuttomuutta

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Danganronpa V3: Killing Harmony on ehdottomasti sarjansa laadukkain ja laajin teos, vaikka Danganronpa-pelien pahimmat sudenkuopat ovat edelleen menossa mukana.

Killing Harmony on lähtöasetelmaltaan täysin identtinen aikaisempien osien kanssa. Kuudestatoista huippulahjakkaasta lukio-opiskelijasta koostuva revohka suljetaan eristettyyn kouluun, josta ulospääsy heltiää kanssaopiskelijoita tappamalla. Pelin päähenkilönä nähdään huippulahjakas pianisti Kaede Akamatsu, ja tämän koulukaverit ovat juuri niin pöhköjä oman alansa erikoisosaajia kuin Danganronpalta uskaltaa odottaakin - mukaan mahtuu niin rääväsuista keksijää, susilasta, robottia, astronauttia kuin cosplay-tähtöstä.

Kaappauksen takana on tuttuun tapaan ikoninen Monokuma-karhu, mutta murhanhimoinen mesikämmen on saanut rinnalleen omista jälkeläisistään koostuvan Monokubs-karhunpentulauman sekä Metal Gear -peltiheikkejä muistuttavia Exisals-tappajarobotteja. Ennen kaikkea Monokuman viisi lasta ovat kaikessa sekopäisyydessään hulvaton lisä jo nähtyyn peliasetelmaan - tulevia juonenkäänteitä täysin epäloogisissa paikoissa paljastavat, keskenään sekoilevat ja hunajaa juopottelevat apurit tekevät touhusta entistä vähemmän ennalta-arvattavaa ja istuvat kokonaisuuteen mainiosti.

Killing Harmonyn maailma on ehdottomasti avarin ja laajin Danganronpassa nähdyistä miljöistä - ja ehdottomasti myös mielenkiintoisin. Ränsistyneen koulurakennuksen käytävät ja aulat ovat täynnä aluskasvillisuutta kuin The Last of Usin maailmassa konsanaan, ja pelin edetessä hitaasti avautuva kampusalue on kaikessa häiriintyneessä idyllisyydessään Danganronpa-pelien visuaalisella asteikolla erittäin näyttävä ja yksityiskohtainen. Auringonvalo liikkuu hienosti sammaleisilla mutta perinteisen putkimaisilla koulun käytävillä, ja ulkona sinitaivaan peittää kampusalueen ympärillä oleva valtava häkki. Hahmosuunnittelu jatkaa edellisosien totutun mainiolla linjalla, ja edellä mainitut uudet ilmestykset sopivat kokonaisuuteen varsin luontevasti.

Tämä on mainos:
Danganronpa V3: Killing HarmonyDanganronpa V3: Killing HarmonyDanganronpa V3: Killing HarmonyDanganronpa V3: Killing Harmony

Äänisuunnittelu ja pelin svengaavat musiikit toimivat yhtä mahtavasti kuin edellisissä osissa - vaikka mainiota japaninkielistä ääninäyttelyä hyödynnetäänkin edelleen harmittavan vähän eli lähinnä tarinan dramaattisimmissa kohdissa, kuten Class Trial -oikeudenkäynneissä. Lukuisiin hahmoihin saisi enemmän luonnetta, jos myös näiden kanssa vapaa-ajalla hengailut olisi ääninäytelty. Edellispelien tapaan koulukavereihin tutustumalla Kaede saa uusia kykyjä, jotka tulevat raastuvan puolella tarpeeseen.

Pelin varsinainen juoni etenee hyvin tuttuun episodimaiseen tapaansa - veriteon jälkeen syynäillään rikospaikkaa, ja tämän jälkeen mennään oikeuteen selvittämään, kuka olikaan syyllinen. Class Trial -istunnot ovat säilyneet yllättävän muuttumattomina vähän kömpelöine minipeleineen, joissa pelaajan pitää sihtailla kursorilla keskenään ristiriitaisia lausuntoja, ampua kiivaassa rytmipelissä vastustajan puolustushuutoja alas ja niin edelleen. Ajoittain turhauttavien pelimekaniikkojen kanssa painiminen ei kuitenkaan kiristä hermoja, vaan juoni pelastaa tilanteen kerran toisensa jälkeen - oikeudenkäynnin aikana tapahtuvat paljastukset ja juonenkäänteet viskelevät asetelmia päälaelleen vähintään pariin kolmeen kertaan, ja lopputulos on aina yhtä hykerryttävän yllättävä.

Danganronpa V3: Killing Harmony on aiempaa kunnianhimoisempi, laajempi ja häiriintyneempi kokemus, joka varmasti maistuu niin sarjan ystäville kuin ennakkoluulottomille ensikertalaisillekin. Pidempiaikaisen fanin näkökulmasta tuttua rakennetta ja varsinkin sen harvoja heikompia kohtia olisi kuitenkin saanut päivittää ja parannella vielä tätäkin pontevammin.

Tämä on mainos:
Danganronpa V3: Killing HarmonyDanganronpa V3: Killing HarmonyDanganronpa V3: Killing HarmonyDanganronpa V3: Killing Harmony
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hulvattomat hahmot, uusi mielenkiintoinen miljöö, suurempi ja kunnianhimoisempi mittakaava, audiovisuaalinen loisto, erinomainen käsikirjoitus
-
Ääninäyttelyn vähäinen hyödyntäminen, kömpelöt pelimekaniikat oikeussalitaistoissa, kesken loppunut uudistusmieliala pelisuunnittelussa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä