Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Tales of Berseria

Tales of Berseria

Vahvojen aloitusten peli

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ

Joskus pelin ensimmäiset tunnit lupaavat paljon enemmän, kuin sitä seuraavat pystyvät lunastamaan. Tales of Berseria aloittaa hyvin, tarjoten uniikin "pahiksen" kuvakulman roolipeliin, mutta veto ei pidemmän päälle kanna riittävästi.

Velvet on henkilökohtaisen ja todella synkän tragedian läpikäyvä nainen. Hän muuntautuu tarinan alussa tavallisesta kyläläisestä pelin kannessa esiintyväksi demoninaiseksi, joka kykenee hotkimaan muita demoneita. Antisankarileima on hengessä vahvasti läsnä ja monet Velvetin ratkaisut sopivatkin paremmin pahikselle kuin perinteiselle roolipelin päähenkilölle. Jounenkuljetus vie kostoretkellä olevan Velvetin moninaisten maisemien läpi. Samalla mukaan tarttuu erikoinen poppoo muita taistelijoita omine kykyineen ja ambitioineen.

Vahvan aloituksen jälkeen peli alkaa laahata myös juonipuolella pahasti, kiitos heikon jaksotuksen ja ylitsevuotavan tekstimäärän. Pääjuonen merkittävimmät kohdat näytetään hyvin piirretyissä animepätkissä, mutta suurin osa siitä käydään läpi pelimoottorilla toteutetuissa välinäytöksissä. Tämän lisäksi etenkin hahmojen välistä keskustelua elävöitetään puhuvilla staattisilla päillä, joiden väliset dialogit tuntuivat ajoittain kestävän iäisyyden.

Pääjuoni petoksineen, elämää suurempine uuden jumaluuden luomisineen ja eräänlaisen kirkkovetoisen poliisivaltion elementteineen on varsin mielenkiintoinen. Sen käänteiden seuraaminen on riittävän vahva syy jatkaa pelaamista silloinkin, kun pelimoottori köhii muilla osa-alueilla. Hahmot ovat pääosin japanilaisesta tarinankerrontatavasta tuttuja samurai-henkisiä taistelijoita, viattomia pikkupoikia, kyynisiä antisankareita ja niin edelleen. Velvetin hahmo jää alun shokkistartin jälkeen polkemaan paikalleen pitkäksi aikaa, muttei onneksi loputtomiin. Kaartin huvittavin jäsen on alussa lähinnä tahallisena ärsyttäjänä toimiva noita Magilou, jonka interaktiot Velvetin ja muun poppoon kanssa ovat terävimpiä ja viihdyttävimpiä.

Tämä on mainos:

Tragedian ja komedian välistä raja-aitaa rikotaan pelissä muutenkin jatkuvasti. Japanilaisiin peleihin tottuneet eivät asiasta ehkä niin välitä, mutta allekirjoittaneella pääjuonen raadollisuus ottaa isoa osumaa siitä, että kahden ääripään välillä vaihdellaan jatkuvalla syötöllä. Pelin sinänsä hauska kosmeettisten esineiden kanssa puljaaminen saattaa myös syödä surullisen kohtauksen tehoa, jos päähenkilö käy tunteellisen dialogin valtava pehmolelukostyymi päällään.

Tales of Berseria

Pelin monet, monet neljä-vastaan-loput -taistelut hoidetaan reaaliajassa eräänlaisella komboihin perustuvalla järjestelmällä. Perusmättö heikkoja vihollisia vastaan on ohi silmänräpäyksessä, jos yhdistelmät ovat hallussa. Jokaiseen ohjaimen nappiin voi sitoa neljän eri iskun sarjan, jotka sitten suoritetaan kyseistä nappia rämpyttämällä. Peliä voi pelata myös näppäimistöllä, mutta sen ja hiiren yhteiskäyttö tuntui huomattavasti peliohjainta kankeammalta valikkoja myöten. Komboja voi ehostaa Soul Break -iskuilla, jotka kasvattavat sekä kerrointa että tarjoavat lopuksi ison lopetusiskun. Järjestelmään sotketaan vielä "vaihtohahmojen" hyppäämistä kehään kesken taistelun, blokkausta, väistelyä ja niin edelleen.

Taistelussa on siis kerrosta kerroksen päälle, mutta mekaanisesti yksioikoinen mättö alkaa kyllästyttää viimeistään kymmenennen pelitunnin kohdalla. Eri iskut tuntuvat hakeutuvan ajoittain minne sattuu, eikä hommassa ole taistelupelien sujuvuutta, vaikka muita yhtäläisyyksiä löytyykin. Esimerkiksi uusin Final Fantasy XV käyttää täysin reaaliaikaista taistelua, mutta tekee sen luontevammin ja iskevämmin kuin Berseria.

Tämä on mainos:

Ulkoisesti Berseria on täynnä erilaisia ongelmia. Se ensinnäkin näyttää edellisen sukupolven peliltä myös PC:llä. Tekstuurit ovat suttuiset ja maastot täynnä tyhjää ja tympeää tilaa ilman kasvustoa, kiviä tai muutamaan perinteisesti maastosta löytyvää irtotavaraa. Hahmot on sentään mallinnettu tarkkuuden puutteesta huolimatta persoonallisesti ja hyvin. Ankean ulkoasun vastapainona peli lataa todella nopeasti, joten edistymispalkkeja ei tarvitse tuijotella pitkään toiminnan pariin päästäkseen.

Käyttöliittymä on hieman kankea ja tekee etenkin aseiden ja ominaisuuksien keskenään vertailun todella vaikeaksi. Hännänhuippuna osa tekstilaatikoista käyttää tekstin jatkuvaa vieritystä, joten kaikkea ei ehdi edes lukea kunnolla. Pelin alku menee hieman tiiviimmässä putkessa, mikä toimii rytmityksen kannalta paremmin. Pidemmälle edetessä rakenne aukeaa enemmän ja täyttyy valitettavan usein yhdentekevistä ja parista erilaisesta seinänpalasta rakennetuvilla luolastoilla tai aakeilla laakeilla niityillä, joille pelin tusinaviholliset on ripoteltu. Löydettävät esineet ja arkut on samalla tavalla räjäytetty pitkin kenttiä, jolloin niitä haettaessa pelaaja saa rampata samoja tympeitä polkuja edestakaisin. Hahmojen välistä keskustelua olisi voinut siirtää enemmänkin juuri näihin lenkkeilyosuuksiin, jolloin ne tarjoaisivat jotain mielekästä seurattavaa tamppaamisen ajaksi.

Lupaavista lähtökohdista huolimatta Tales-sarjan kuudestoista osa ei onnistunut pitämään otteessaan. Pääjuonen käänteet ovat motivoivaa seurattavaa, kiitos uuden demonisemman kulman. Hahmot on kirjoitettu varsin pätevästi ja sekä englannin- että japaninkielinen puhe toimivat. Sen taistelumekaniikat ovat valitettavasti syvälliset sellaisilla statistiikkoihin ja kikkailuun liittyvillä tavoilla, jotka eivät herättäneet intoa päästä pelin satojen tai tuhansien mörköjen kimppuun yhä uudelleen. Lisäksi lukuisat pienet viat ja nillittämisen kohteet söivät peli-intoa kokonaisuudelta. Tales of Berseria palvelee varmasti pelisarjaan ja japanilaisiin roolipeleihin intoutuneita hyvin, sillä siinä ei sinänsä ole mitään rikki. Mutta sarjan seuraavan pelin pitää tuoda ulkoasu ja viimeistely tälle vuosikymmenelle uusin ideoin, jotta sen monikymmentuntiseen sisältöön haluaa uppoutua uudelleen.

Tales of Berseria
Tämä on mainos:
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Pääjuoni, poikkeava päähenkilö ja kuvakulma, hahmojen kosmeettinen tuunaus
-
Vanhentunut ulkoasu, pitkäveteinen taistelu, tylsät luolastot
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Tales of Berseria

GR Livessä tänään Tales of Berseria

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

GR Livessä otetaan tänään työn alle perjantaina julkaistava Tales of Berseria, jonka arvio on saapuva Gamereactoriin aivan lähiaikoina. Liity mukaan katsomaan ja...

0
GR Livessä tänään Tales of Berseria

GR Livessä tänään Tales of Berseria

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tales of berseriasta tuli julki taannoin demo, jonka Anders ottaa tänään työn alle GR Livessä kahden tunnin ajaksi. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00...



Ladataan seuraavaa sisältöä