Suomi
Gamereactor
arviot
Sonic Boom: Fire & Ice

Sonic Boom: Fire & Ice

Sega on kehunut Sonic Boom: Fire & Ice:n taivaisiin luottamusta uhkuen. Ei olisi ehkä kannattanut luvata enemmän kuin pystyy toimittamaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Edellisestä hyvästä Sonic -pelistä on jo liian monta vuotta. Edellinen edes hieman viihdyttävä tuotos oli Sonic Adventure Segan omalle Dreamcast-konsolille. Siinäkin oli vikansa, mutta pelinä se oli pätevä. Sen jälkeen keskinkertaiset pelit ovat seuranneet toistaan (mm. Sonic Boom: Rise of Lyric). Tästäkin huolimatta Sega meni ja kehui tulevan Fire & Icen taivaisiin ja takaisin jo ennakkoon. Se saattoi olla virhe.

Sonic tarvitsee uutta, tuoretta alkua ja näkökulmaa todella kipeästi. Segan pitää voittaa takaisin menettämänsä fanit, sillä kaksi edellistä Sonic-peliä (Rise of Lyric ja Shattered Crystal) olivat kautta aikain heikoimmin myyneet brändin tuotteet. Istuin noin kaksi viikkoa Nintendo 3DS:ni ja Sonic Boom: Fire & Icen kanssa sormet vereslihalla todetakseni, että peli ei suinkaan ole se brändin odotettu messias vaan tuotos, jonka antaisi vain pahimmalle vihamielelleen.

Sonic Boom: Fire & Ice
Sonic Boom: Fire & Ice
Tämä on mainos:
Sonic Boom: Fire & IceSonic Boom: Fire & Ice

Haluan silti aloittaa niillä muutamilla pelistä löytyvillä hyvillä asioilla, jotka yrittävät viedä sarjan takaisin juurilleen. Sarjan tunnusomaiset värikkäät maisemat iskevät silmille heti peliä aloittaessa. Green Hill Zonen loistosta ei olla kaukana. Ajoittain peli onnistuukin herättämään niitä fiiliksiä, jotka alkuperäinen peli teki lähimurtonsa aikana 90-luvulla Sega Megadriven kanssa. Erinomainen ääninäyttely on toinen pelin vahvuuksista. Pitkästä aikaa Dr. Eggman kuulostaa välinäytöksissä asiallisen iljettävältä.

Ulkoisesti peli on varsin torso. Hahmosuunnittelu on rujoa eikä siitä löyty sarjan värikkyyttä tai charmia. Kokeilin peliä sekä New Nintendo 3DS:llä että perinteisellä 3DS:llä ja jos peliä pitää väkisin pelata, valitse ensimmäinen konsolivaihtoehto.

Pelin suurin ongelma on sen täydellinen hauskuuden puute. En missään vaiheessa kokenut nauttivani sen pelaamisesta. Uusi tuli- ja jää -mekaniikka olisi voinut olla hauska jos se olisi kunnolla toteutettu. Sitä käytetään kuitenkin ensisijaisesti pöntöissä pulmatehtävissä, joiden olemassaolon oikeutus tuntuu olevan se, että tulta ja jäätä piti päästä jotenkin käyttämään. Sonic voi vaihdella näiden kahden elementin välillä tuhotakseen esteitä tai ratkaistakseen puzzleja. Hän voi esimerkiksi jäädyttää liekin tai sulattaa jäätä. Pulmat ovat kuitenkin niin yksinkertaisia ja yhdentekeviä, etten joutunut kertaakaan oikeasti pohtimaan oikeaa ratkaisua.

Tämä on mainos:
Sonic Boom: Fire & IceSonic Boom: Fire & Ice

Tails, Knuckles, Amy ja Sticks ovat myös mukana pelattavien hahmojen muodossa omine ominaisuuksineen. Tails voi liihottaa korkealle, Amy käyttää vasaraansa pilareiden tuhoamiseksi ja Knuckles kykenee kaivautumaan maan alle. Hahmoja voi vaihtaa lennosta vapaasti kaikkialla paitsi pomotaisteluissa.

Sega ei ole vieläkään löytänyt hyvää tasapainoa tasohyppelyn ja toiminnan välillä. Sonic Boom: Rise of Lyric Sonic oli täyttä mätkintää robotteja vastaan. Fire & Ice tekee päinvastoin ja Sonic pörrää akrobaatin tavoin tyhjien tasojen läpi eikä pelin harvat viholliset ole viihdyttäviä tai mielenkiintoisia. Tasoloikka on toki ollut Sonicien parasta sisältöä, mutta niitä rytmittävät harmittomat robotit eivät onnistu tekemään pelaamisesta millään tapaa miellyttävämpää.

Vaihtelun puute oli toinen erittäin harmillinen elementti. Jokaisessa maailmassa on läjä tasoloikkatasoja ja muutama pakollinen haastetehtävä. Nautin tästä ensin, mutta toison myötä viihdearvo lopahti. Kisa Dr. Eggmania vastaan viidettä kertaa tuntui turhauttavalta eikä hauskalta.

Sonicin matalaliito on todella traagista seurattavaa ja alan vähitellen toivomaan, että Sega päästäisi siilin vain reilusti eläkepäiviä viettämään. Sonic Boom: Fire & Ice ei ole hyvä peli ja tasoloikkafaneja kehotan etsimään muuta pelattavaa. Nintendon 3DS on täynnä genren parempia tuotteita. Kaikesta tästä huolimatta olen varovaisen optimistinen tulevaa 25. juhlavuoden Sonic Mania -peliä kohtaan. Ei kai nyt sekin voi mennä pieleen?

HQ
03 Gamereactor Suomi
3 / 10
+
Kivat ympäristöt, hyvä ääninäyttely
-
Vaihtelun puute, pöljät pulmat, eloton maailma, huono tasapaino pelin osien välillä, ruma hahmosuunnittelu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Sonic Boom: Fire & IceScore

Sonic Boom: Fire & Ice

ARVIO. Kirjoittaja Fredrik Säfström

Sega on kehunut Sonic Boom: Fire & Ice:n taivaisiin luottamusta uhkuen. Ei olisi ehkä kannattanut luvata enemmän kuin pystyy toimittamaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä