Suomi
Gamereactor
arviot
MotoGP 15

MotoGP 15

Milestonen MotoGP-sarja tarjoaa perusvarman kokemuksen, mutta kaipaisi kipeästi uusia ideoita.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sanottakoon heti kärkeen, että en ole viime vuosina pelannut prätkäpelejä kovinkaan ahkerasti. Edellinen kosketukseni lajiin oli kolmannella pleikkarilla 2010 nähty SBK X, jonka parissa tulikin viihdyttyä tunti jos toinenkin. Se oli ulkonäöltään ruma, mutta itse pelaaminen oli rautaa. Olikin mukava hypätä MotoGP-sarjan uusimman osan kyytiin, sillä paloin halusta nähdä kuinka pärrääminen on vuosien varrella uudistunut.

Tunteeni vaihtelivat hämmästyksen ja pienen pettymyksen välillä suunnatessani ensimmäistä kertaa radalle uudessa pelissä. Kaikki näet tuntui aavemaisen tutulta. Ulkoasu on toki kohentunut vuosien varrella huomattavasti, mutta muutoin mennään jo liiankin tutuilla linjoilla.

MotoGP 15MotoGP 15

Prätkän selkään hyppäämisen jälkeen tarjolla on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja asetusten suhteen. Mukana on esimerkiksi kolme erilaista fysiikkamallia sekä vino liuta mahdollisia avustuksia. Fysiikoiden taso vaikuttaa todella paljon ajokokemukseen. Siinä missä helpoimmilla asetuksilla takapyörä pysyy maassa kuin liimattuna, on vaikeimmilla ajettaessa etenkin kaasun kanssa oltava todella tarkkana. Mutkasta poistuttaessa kaasua täytyy lisätä asteittain, sillä muuten tuloksena on näyttävä lento pitkin rataa. Oman lisänsä realistisuuteen tuovat jarrut, sillä halutessaan pyörän etu- ja takajarrua voi hallita erikseen. Itse pidin tästä suuresti ja se tuo kisoihin mukaan mukavan uuden strategisen haasteen. Renkaiden pito nimittäin vähenee tällöin molemmista eri tahtia, joten jarrujen oikea käyttö täytyy oppia mahdollisimman nopeasti. On erityisen hankalaa yrittää pysyä mutkissa radalla, tai edes pystyssä, jos toinen kumeista on kulutettu jo täysin sileäksi. Ajaminen tuntuu kokonaisuutena hyvältä ja eritasoiset kuskit löytävät varmasti mieluiset asetukset.

Tämä on mainos:

Ainoa valittamisen aihe muutoin realistisesta ajokokemuksesta löytyy pyörän säätämisestä. Erilaiset radat vaativat myös erilaisia säätöjä ja näihin löytyy harmittavan vähän erilaisia mahdollisuuksia. Vaihteiden, jousituksen ja oikeastaan kaikkien asetuksien muuttaminen tapahtuu yksinkertaisilla säätimillä, joista löytyy maksimissaan kuusi erilaista asetusta. Tosin esimerkiksi jarrujen tapauksessa valinnan joutuu tekemään ainoastaan kahden vaihtoehdon välillä. Lisäksi luvassa ei ole minkäänlaisia mittayksiköitä, joten pelaajalle jää epäselväksi mitä pyörälle oikein tehdään. Olisin kaivannut asiaan esimerkiksi Gran Turismo -sarjan tarkkuutta, jossa todella säädetään renkaiden kulmia ja niin edelleen. Prätkiin perehtyneet haluaisivat varmasti säätää oikeita asioita tällaisten rajoittavien liukusäätimien sijaan.

Radalle pääsee syöksymään useiden erilaisten pelimuotojen avulla. Mielenkiintoisin näistä on omaan kuvitteelliseen uraan keskittyvä Career, jonka aikana noustaan hiljalleen Moto3-luokasta MotoGP-sarjaan. Tämä toimii myös täydellisenä aloituspaikkana sarjaan tutustumattomille ummikoille, sillä 250-kuutioisella pyörällä pysyy huomattavasti paremmin radalla kuin MotoGP-luokan katuohjuksilla. Oman uran voi luoda joko jo olemassa olevassa tallissa, tai sitten voi hypätä oman tallin puikkoihin. Tuolloin muun muassa metsästetään sponsorisopimuksia ja ostetaan kerätyillä rahoilla parempia pyöriä. Kisoista ropisee myös datapaketteja, joiden avulla omaa ajokkiaan voi tuunata tehokkaammaksi.

Uraan keskittyvän pelimuodon lisäksi mukana on muun muassa yksittäisiä kisoja, kierrosaikojen päihittämistä, viime kauden parhaiden palojen elämistä uudelleen sekä tietenkin nettikisoja. Verkossa päristeleminen tuntui toimivan mallikkaasti. Kokonaisia kausia en ehtinyt testaamaan, mutta yksittäisiä kisoja tuli ajettua useita. Radalla voi olla pelkästään ihmisvastustajia, tai sitten tyhjät paikat voidaan täyttää tekoälyn ohjastamilla kuskeilla.

Ulkonäkönsä puolesta peli on nätti ja ajaa asiansa. Pyörät ja kuljettajat ovat yksityiskohtaisia ja etenkin sateella ajaminen näyttää upealta. Äänipuolella ei ole mitään mieleenpainuvaa. Pyörät pärisevät ja eron eri luokkien välillä kuulee selkeästi. Välillä vastaan tuli muutamia ärsyttäviä graafisia bugeja. Kerran valikkojen värit kääntyivät peilikuvaksi, mikä oli melkoinen trippi. Yhden kerran haastetehtävässä koko pyörä katosi ruudulta muutamien sekuntien ajaksi. Tämä ei ollut mitenkään miellyttävä kokemus, etenkin kun mutka meni sen myötä täysin reisille. Pieniä vikoja, mutta etenkin jälkimmäinen pilaa hyvät kisat tehokkaasti.

Tämä on mainos:

Kokonaisuutena voisin sanoa, että Milestone näyttää olevan tuomittu toimittamaan pelejä, jotka ovat "ihan kivoja tai hyviä mutteivät erinomaisia". Muutoksia on liian vähän jopa viiden vuoden takaiseen SBK X -peliin verrattuna, joten todennäköisesti peli on muutamia muutoksia ja paria uutta pelimuotoa lukuun ottamatta lähes identtinen edellisen vuoden version kanssa. Lajin fanit ostavat tämän todennäköisesti hyllyynsä joka tapauksessa, mutta sarjaan tutustumattomat voivat kokeilla pelisarjaa vaikka viime vuoden version avulla.

MotoGP 15
MotoGP 15
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Pyörien fysiikkamallinnus on todella hyvä, runsaasti erilaisia ajoasetuksia, erilaisia pelimuotoja on tarpeeksi
-
Fysiikkaa lukuun ottamatta kaikki muu on vain "ihan hyvällä" tasolla, sarja kaipaisi kipeästi uudistamista ja uusia ideoita
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
MotoGP 15Score

MotoGP 15

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Milestonen MotoGP-sarja tarjoaa perusvarman kokemuksen, mutta kaipaisi kipeästi uusia ideoita.



Ladataan seuraavaa sisältöä